Jag har varit medlem i en samfällighet för fritidshus/småhus.

Föreningen har året-runt vatten, som tyvärr är av rutten kvalitet... Måste kloreras kraftigt för att inte ge alla magförgiftning.

I somras borrade jag egen brunn för driskvatten. Allt blev klar och inkopplat i höstas. Jag begärde utträde ur "vatten"-samfälligheten, eftersom det är en egen samfällighet inom föreningen. Utträdet blev officiellt registrerat och godkänt av Lantmäteriet vid årsskiftet.

Nu vill föreningen att jag betalar för en hel årsavgift, trots att jag bara varit medlem lite mer än en halv period. De refererar till §42 i lagen om samfälligheter om att jag måste betala full avgift enligt debiteringslängden.

Men den gäller ju bara medlemmar, så vitt jag kan utläsa i lagen.

Är det någon som kan hjälpa mig? Om jag betalar full avgift, så måste jag väl ha full andel också? - men gäller inte då lantmäteriets beslut om utträde?

Tack för alla synpunkter!

Vad som är juridiskt riktigt kan jag inte svara på.
Är det så att du fått vatten i ett drygt halvår, nu gått ur och fått räkning på helårsavgift. ? Men du är beviljad utträde. Det är dina grannar och dina pengar. Om det rör sig om lite pengar och du aldrig mer kommmer behöva betala detta skulle jag nöja mig med att betala rubbet och bjuda dina grannar på ett glas friskt vatten.
Full andel av vaddå ? en dålig brunn ?

Jag vill minnas att det inte går att dela upp avgiften på hur mycket du har utnyttjat, således kan man nog inte slippa heller detta sista helåret.

Alltså, är det mycket pengar, eller vill du "braga" din brunn inför samfälligheten....?

För mig är det mycket pengar.. det är mer än 2500kr för ett halvår.

Och nej, jag vill inte tjaffsa med grannarna mm.. flera grannar har brunnar, men de beviljades utträde i samband med en ny anläggningsförättning många herrans år sedan.

Så vitt jag kan läsa gäller paragraf §42 "medlemmar" och eventuellt medlemmars andelstal, men inte för utträde.

Redigerat:
Hemmakatten
I "Lag om förvaltning av samfälligheter" som jag antar är den lag du hänvisar till så handlar §42 om den avgift som medlemmarna skall betala i enlighet med deras respektive andelstal. Detta andelstal redovisas i en debiteringslängd som skall finnas tillgänglig för alla medlemmar innan årsstämman.

Vad jag kan se så har du rätt i att denna paragraf endast gäller medlemmar.

Däremot verkar §44 vara mer tillämplig. I den sägs pratar man om förändrade förhållanden. Bl.a sägs att en ny delägare som övertar en annnans andel är ansvarig från tillträdesdagen. Detta borde kunna appliceras på din situation också, dvs. du har utträtt ur samfälligheten ett visst datum och från det datumet skall du inte betala. Bifogar paragrafen nedna.

44 § Övergår delägarfastighet till ny ägare på annat sätt än genom försäljning på exekutiv auktion, svarar den nye ägaren tillsammans med den förre ägaren gentemot föreningen för oguldet belopp som dessförinnan påförts den förre ägaren enligt 42 eller 43 § och som ej förfallit till betalning tidigare än ett år före den bestämda tillträdesdagen. Mot den nya ägaren anses beloppet förfallet tillträdesdagen, om ej beloppet enligt debiteringslängden förfaller först efter denna dag.
I fråga om samfälligheter enligt 1 § första stycket 5 skall vad som i första stycket sägs om ny ägare till en delägarfastighet i stället gälla den på vilken delaktigheten i samfälligheten har övergått på annat sätt än genom övergång av äganderätten till en delägarfastighet. Lag (1983:660).
Ändrad gm SFS 1983:660, ikraft 1984-01-01
Du har två alternativ

1. du betalar hela årets avgifter
2. du betalar för den tid du varit medlem i samfälligheten

Jag skulle betala för den tid jag varit ansluten till samfälligheten och inte mera. Anser föreningen att du bör betala mera så måste föreningen driva detta inför domstol och dessutom leda i bevis att du är skyldig att betala hela årets avgifter, vilket jag inte tycker framgår att du skall göra enligt lagen.

En samfällighetsavgift är att anse som en prioriterad fordran och föreningar gå direkt till Kronofogdemyndigheten och driva in dessa avgifter. Detta kan göras och görs i normalfallet, dvs. när en fastighet enligt Lantmäteribeslut är ansluten till en samfällighet. Men i ditt fall har du ju utträtt och Lantmäteriet har beslutat om detta. Föreningen bör därför inte ha någon framgång i att kräva indrivning hos Kronofogdemyndigheten. Kronofogden skall därför avvisa detta ärende och föreningen får då driva ett civilmål i Tingsrätten. För mig verkar det mycket tveksamt om de har framgång med detta.

Bifogar §46 nedan.

46 § Anser medlem att uttaxering ej överensstämmer med denna lag, stadgarna eller föreningsstämmobeslut, får han väcka talan mot föreningen om rättelse hos fastighetsdomstolen inom fyra veckor från den dag då debiteringslängden framlades på föreningsstämma.
Debiterat och till betalning förfallet belopp får, om domstolen ej förordnar annat när den prövar talan om rättelse, uttagas enligt bestämmelserna i utsökningsbalken om fordran för vilken betalningsskyldighet ålagts genom dom som äger lag kraft. Lag (1981:794).

PS. Vi har också, tyvärr, extremt dåliga erfarenheter av Samfällighetsföreningar där styrelsen verkar sitta på livstid, där samfällighetsföreningen verkar ha utvecklats till ett "samhälle i samhället" med egna "lagar" och "regler" och där ordföranden är en självutnämnd monark på livstid. Anser inte att man skall betala en krona mer än nödvändigt.

Redigerat:
Tja, inte för att jag vet vad som är rätt tolkning. Men par. 44 talar om avgift som debiterats men som ännu inte förfallit till betalning. Jag tolkar det som att debiteringen anses göras per år, men att den sedan periodiceras och förfaller till betalning ex. måndsvis eller kvartalsvis.

I så fall kan man tolka det som att hela avgiften debiteras för året, då är det inte självklart att periodiceringen skall sluta bara för att man uträder.

Man kan ju ex, se det som att man gör en årsbudget som ligger till grund för årets debiteringar. Om då en fastighet uträder så minskar troligen kostnaden för hela föreningen bara marginellt, föreningen måste få in hela det debiterade beloppet för att täcka årets kostnader.

Redigerat:
Ring och fråga lantmätaren hur det brukar gå till?

-MH- skrev:
Ring och fråga lantmätaren hur det brukar gå till?
Jag pratade med lantmäteriet i samband med att de godkände utträdet. DÅ sa de att föreningen skulle vara tvungen att betala tillbaka ev överskott på årsavgiften om jag betalat i förväg.

När jag pratar med Lantmäteriet idag säger han att det inte finns något i lagen som behandlar utträde och innestående avgifter. Jag frågade givetvis varför jag fått olika svar. Han svarade att troligtvis så gjorde förra lantmätaren en "skälighetsbedömning" utifrån vad han tyckte skäligt när det inte finns klara regler.

Jag har dock för mig att jag läst någon stans om avgifter vid in/utträde, men kan inte hitta idag.

Årsavgiften är uppdelad på två tillfällen. Det andra tillfället var i februari i år. Jag hade alltså utträtt innan det tillfället.

Tack för alla era svar.

Ingen annan som har några idéer om hur jag kan slippa detta?

Hemmakatten
Jag tycker att du har tillräckliga argument för att betala enligt den "skälighetsprincip" du talar om ovan.

Eftersom detta inte verkar vara helt klarlagt från Lantmäteriets sida, så är du fri att tolka det till dinfördel. Betala det du anser dig vara skyldig, dvs. till utträdesdatum (det datum som Lantmäteriet har noterat att du inte längre är delägare i Gemensamhetsanläggningen).

Oavsett vad föreningens styrelse hotar med, så håll dig passiv och "cool". Eftersom det inte verkar vara klarlagt enligt lag exakt hur stor summa du skall betala så har föreningens eventuella hot om kronofogdeåtgärder ingen betydelse, Skulle de anmäla/hävda ett krav hos Kronofogdemyndigheten så bestrider du detta. Ingen kreditanmärkning kommer att tillföras dig utan föreningen kommer att behöva driva/ta detta till en civilrättslig process. OCH kommit så långt så lär nog föreningen ha lagt ned det hela. Vet att det finns rabiata föreningar med rabiata "kungar" i samfällighetsföreningar, men tricket är att inte låta sig hotas (i detta fall att betala).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.