555:a med några kringkomponenter på sekundärsidan av respektive transformator.

Det som kör GNU/linux lär gå att fördröja full uppstart tills ip-adress blivit tilldelad.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Kollat Conrad? De har väl en hel del "konstiga" prylar, kanske även av din fördröjningstyp. Snabbgooglade på "delay switch" och hittade en del som kanske kan vara en "byggsten".

Analog multifunktionell tidrelä Selec 600XU-A-1-CU med orange anslutningar och justerbara tidinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Intelligent relämodul Mini RBoard för Arduino med mikrokontroller och anslutningar på ett kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronisk fördröjningsmodul "Delay Timer Relay" med justerbar timer och gröna skruvanslutningar, 60x35x20mm storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade satt de viktigaste delarna på UPS. Även en liten som bara orkar med 15-20 minuter kommer att minska antalet utryckningar.
Nog för att det är roligt att bygga smarta styrningar men den vägen känns onödigt komplex i detta fallet.

Glöm inte förebyggande underhåll. Byt batterier i dom var 5:e år eller 10 år med longlife accar.
 
S SCB skrev:
Jag hade satt de viktigaste delarna på UPS. Även en liten som bara orkar med 15-20 minuter kommer att minska antalet utryckningar.
Nog för att det är roligt att bygga smarta styrningar men den vägen känns onödigt komplex i detta fallet.
UPS funkar sådär. Dels är strömavbrotten oftast några timmar (bor på landet...) och dels så är grejorna utspridda i många rum, så det skulle bli många UPS-er.

Håller med om att homeautomation-stuff är för krångligt.
 
T Troberg skrev:
många UPS-er.
Många behöver du väl inte men med en BOA på 2000 kvm plus källare borde du unna dig ett par sådana här i ett litet hörn av garaget! Ja sen några batterier dessutom förstås!


Industriellt elförsörjningssystem med generator på blått underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Många behöver du väl inte men med en BOA på 2000 kvm plus källare borde du unna dig ett par sådana här i ett litet hörn av garaget! Ja sen några batterier dessutom förstås!


[bild]
Mjo den borde nog räcka till för ö-drift om strömmer försvinner :rofl:
 
T Troberg skrev:
När det varit strömavbrott så måste jag alltid springa runt och starta om grejor i rätt ordning. Först fibermodemet, sedan brandväggen, sedan NASen, sedan 10 wifi-accesspunkter, sedan mediaspelare och andra spcialfunktionsmaskiner, sist klientdatorer. Hela tiden medan jag gör det så är det ett jäkla liv, för brandlarmet och tjuvlarmet går igång när strömmen kommer tillbaka, men jag tycker det är viktigare att få igång nätverket än att stoppa dem. Det är en jäkla cirkus.

Så, jag funderar om det finns något slags fördröjningstimer, så att man kan ställa in "starta den här 2 minuter efter att strömmen kommer tillbaka" osv. Bara sätta en timer vid varje pryl, och allt borde vara igång på 10 minuter, och jag kan börja med att stänga av larmen. Enkelt.

Finns det någon sådan timer, helst i vanligt "sätta i vägguttaget"-format, och i så fall, var finns den?
En vanlig Shelly plug löser det där.
Bara att välja power off som start efter strömbortfall.
Och sedan sätta en timer som slår till var 5, 10 min tex.
https://www.styrahem.se/p/510?gclid...TPxtfx2Scx0E25EvrEW8H9IGHW0eFngYaAqq2EALw_wcB
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Många behöver du väl inte men med en BOA på 2000 kvm plus källare borde du unna dig ett par sådana här i ett litet hörn av garaget! Ja sen några batterier dessutom förstås!
Sorry, har inget garage. :)

Dessutom, arean är bara 1040, plus lite källare och vind.

Peter2400 Peter2400 skrev:
En vanlig Shelly plug löser det där.
Bara att välja power off som start efter strömbortfall.
Och sedan sätta en timer som slår till var 5, 10 min tex.
[länk]
Den skulle kunna funka. Kollar upp den!
 
  • Gilla
  • Haha
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Inte att internet är borta, det håller det för. Det är när strömmen går som saker strular.

Grundproblemet är att jag är lat och använder DHCP istället för fasta IP. Det innebär att om inte servern som tilldelar IP när saker startar är igång, så får de ingen IP. Liknande med NAS, om den inte är igång när jag ska mappa enheter mot den så blir inga enheter mappade, och inga databaser uppkopplade.

Grejen är att jag inte kör ett typiskt litet hemmanät med en dator kopplad till ett modem/router. Jag har en dator som brandvägg (Smoothwall Linux), så att jag har full kontroll och har funktioner som är för struliga att få till i konsumentprodukter, jag har en NAS med 48 TB disk och diverse databaser, jag har en packe datorer med en enda uppgift (mediaspelare, tankar ur MC-hjälmarna, rendering, en byggserver osv), ett tiotal klientdatorer (för att inte behöva springa till andra änden av huset när jag ska ha den dator), tio wifi-accesspunkter för att täcka hela huset och merparten av tomten. Dessutom finns lite IOT-stuff, en CNC-laser och lite annat stuff. På väg är en PXE-server som ska boota Linuxmaskiner som ska bootas i kioskmode så att gäster som bor i gästrummen ska ha en dator.

Saker beror på andra saker, och man kan inte starta dem willy-nilly och hoppas att allt funkar.
Vad har du för lease-tid på dhcp? Klienterna borde fortsätta att använda sin gamla lease när strömmen kommer tillbaka om den inte expirerat.

/Höghus
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Vad har du för lease-tid på dhcp? Klienterna borde fortsätta att använda sin gamla lease när strömmen kommer tillbaka om den inte expirerat.
Om jag minns rätt, 100 år, men jag kan minnas fel.

Klienterna är inte tt jätteproblem med DHCP, däremot är det för NASen och brandväggen.

För klienterna så är det mer mappade enheter och databaskopplingar som effar up.

De mappade enheterna gör att program falerar när sökvägarna saknas. Jag skulle kunna köra UNC-sökvägar, men det ställer till saker när jag byter ut diskar/NAS osv. Det är väldigt behändigt att bara ändra mappningen så funkar allting igen. Windows har dessutom någon bug så när man tappat en mappning så är bokstaven reserverad, och man måste manuellt unmounta den och sedan mappa om den igen, vilket inte ens funkar konsekvent.

Visst, jag kunde gjort mina program lite robustare när det gäller databasuppkopplingarna, men jag har ingen större lust att gräva fram utvecklingsmiljöer som är 15-20 år gamla, försöka få dem att funka på moderna Windowsar, fixa i program som jag inte rört på lika länge osv. Det gamla stuffet lever enligt principen "Det funkar, peta inte på det".
 
Hej Troberg, hittade du någon lösning för detta? Jag söker samma eluttag med samma funktion!

De flesta lösningar innebär "smart kontakter" som kräver wifi, alternativt kräver konstant ström för att minnas inställningen. Söker med ljus och lykta för att hitta detta.
 
Shelly Plug som nämnts tidigare, timer-funktionen funkar utan wifi och kommer ihåg inställningarna utan ström.
 
Köpte en shelly som länkades. Det verkar inte som att den har denna funktion? Timern med auto off och auto on + delay funkar inte förrän man satt på.

Det finns en workaround om man invertar output, med den inställningen finns inte på denna shelly. Har jag missat något?
 
Shelly säger uttryckligen att uppkoppling till Internet krävs för att schemaläggning ska fungera - vilket gör att det inte går att sätta "var 5te, 10 minut" att slå på i schemat heller. Dessutom skulle det innebära att fördröjningen inte kommer vara 5 minuter om strömmen kommer tillbaka 1 minut innan min nästa tids-slot.
 
Schemaläggningen är ju beroende av klockan, så där behövs internet.
Men om inte timern fungerar utan att påverka utgången först känns det som om dom har stökat med firmware igen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.