När det varit strömavbrott så måste jag alltid springa runt och starta om grejor i rätt ordning. Först fibermodemet, sedan brandväggen, sedan NASen, sedan 10 wifi-accesspunkter, sedan mediaspelare och andra spcialfunktionsmaskiner, sist klientdatorer. Hela tiden medan jag gör det så är det ett jäkla liv, för brandlarmet och tjuvlarmet går igång när strömmen kommer tillbaka, men jag tycker det är viktigare att få igång nätverket än att stoppa dem. Det är en jäkla cirkus.
Så, jag funderar om det finns något slags fördröjningstimer, så att man kan ställa in "starta den här 2 minuter efter att strömmen kommer tillbaka" osv. Bara sätta en timer vid varje pryl, och allt borde vara igång på 10 minuter, och jag kan börja med att stänga av larmen. Enkelt.
Finns det någon sådan timer, helst i vanligt "sätta i vägguttaget"-format, och i så fall, var finns den?
Så, jag funderar om det finns något slags fördröjningstimer, så att man kan ställa in "starta den här 2 minuter efter att strömmen kommer tillbaka" osv. Bara sätta en timer vid varje pryl, och allt borde vara igång på 10 minuter, och jag kan börja med att stänga av larmen. Enkelt.
Finns det någon sådan timer, helst i vanligt "sätta i vägguttaget"-format, och i så fall, var finns den?
Spontant låter det som du borde angripa problemet på de prylar som inte klarar av att starta uppefter spänningspåslag.
Varför larmar brand och tjuvlarm när spänningen återställs? Låter helt fel imho.
Annars finns det tidreläer med en drös olika fördröjningsfunktioner, däribland tillslagsfördröjning. Dock är dessa gjorda för din-montage.
Varför larmar brand och tjuvlarm när spänningen återställs? Låter helt fel imho.
Annars finns det tidreläer med en drös olika fördröjningsfunktioner, däribland tillslagsfördröjning. Dock är dessa gjorda för din-montage.
De klarar att starta, men eftersom brandväggen behöver få IP från fibermodemet så måste den starta efter. Brandväggen är intern DHCP-server, så den måste starta innan allt annat på nätet. Wifi-accesspunkterna behöver starta innan en del trådlöst stuff. NAS-en behöver starta innan mediaspelare och klienter. Osv.E etompau skrev:
Grejerna startar, no problem, men de funkar inte eftersom saker de är beroende av startar långsammare (framför allt de tre första, fibermodem, brandvägg och NAS är väldigt långsamma och kan ta flera minuter).
Det är proffslarm (mitt hus är en före detta skola), så de har väl lite extra säkerhet eller nåt. Ingen aning, de gör i alla fall så...E etompau skrev:
...och funkar inte när inte nätverket funkar än...M MrDizzy skrev:
Jo, det finns, och det är OK. Jag tror att den bara varnar för att någon kan ha micklat. Speciellt irriterande eftersom vi har larmet avstängt och inte använder det. (Hmm, kanske borde rycka båda batterierna och bryta strömmen till det...)Corpes skrev:
Ang. larmen så är det nog någon störningsindikering som aktiveras vid strömavbrott/återkomst.
Som sagt, använd ett eller två tidreläer och ställ in passande tillslagsfördröjning och gruppera utrustning så att uppstart sker korrekt sätt.
Låt en elektriker installera dessa reläer i eller vid elcentralen och låt de sedan styra lämpliga eluttag i fastigheten.
Lär dock kosta en slant att få på plats.
Som sagt, använd ett eller två tidreläer och ställ in passande tillslagsfördröjning och gruppera utrustning så att uppstart sker korrekt sätt.
Låt en elektriker installera dessa reläer i eller vid elcentralen och låt de sedan styra lämpliga eluttag i fastigheten.
Lär dock kosta en slant att få på plats.
Här får man väl angripa varje delproblem för sig men min grundinställning är att allt detta borde klara ett tillfälligt nätbortfall utan att behöva startas om.T Troberg skrev:
Att sådant som "10 wifi-accesspunkter" och "klientdatorer" ska behöva handpåläggning bara för att "internet" är borta ett tag verkar konstigt.
Inte att internet är borta, det håller det för. Det är när strömmen går som saker strular.Alfredo skrev:
Här får man väl angripa varje delproblem för sig men min grundinställning är att allt detta borde klara ett tillfälligt nätbortfall utan att behöva startas om.
Att sådant som "10 wifi-accesspunkter" och "klientdatorer" ska behöva handpåläggning bara för att "internet" är borta ett tag verkar konstigt.
Grundproblemet är att jag är lat och använder DHCP istället för fasta IP. Det innebär att om inte servern som tilldelar IP när saker startar är igång, så får de ingen IP. Liknande med NAS, om den inte är igång när jag ska mappa enheter mot den så blir inga enheter mappade, och inga databaser uppkopplade.
Grejen är att jag inte kör ett typiskt litet hemmanät med en dator kopplad till ett modem/router. Jag har en dator som brandvägg (Smoothwall Linux), så att jag har full kontroll och har funktioner som är för struliga att få till i konsumentprodukter, jag har en NAS med 48 TB disk och diverse databaser, jag har en packe datorer med en enda uppgift (mediaspelare, tankar ur MC-hjälmarna, rendering, en byggserver osv), ett tiotal klientdatorer (för att inte behöva springa till andra änden av huset när jag ska ha den dator), tio wifi-accesspunkter för att täcka hela huset och merparten av tomten. Dessutom finns lite IOT-stuff, en CNC-laser och lite annat stuff. På väg är en PXE-server som ska boota Linuxmaskiner som ska bootas i kioskmode så att gäster som bor i gästrummen ska ha en dator.
Saker beror på andra saker, och man kan inte starta dem willy-nilly och hoppas att allt funkar.
Jag skulle nog sätta fast "lokalkonfigurerat" IP på vissa prylar just för att även jag är lat och vill slippa strul.T Troberg skrev:
Här får du väl införa någon form av retrylogik så att "enheter mappas" och "databaser kopplas upp" när så blir möjligt.T Troberg skrev:
Men just genom att du har full kontroll borde du ha goda möjligheter att lösa dina problem. Men som jag ser det måste du angripa varje pryl för sig och för respektive pryl bygga bort "omvärldskänslighet".T Troberg skrev:
Och man kan inte låta "allt" bero på "allt" och tro att man får en robust och pålitlig lösning.T Troberg skrev:
Om en infrastruktursak som en accesspunkt har ett uppstartsberoende är den antingen kass eller felkonfigurerad. Så fyrkantig är jag.
För mycket strul. En del av grejorna har jag gjort i gamla utvecklingsmiljöer som jag nog inte ens kan installera på en modern maskin, en del grejor är utanför min kontroll.Alfredo skrev:
Sant, men tyvärr så är det så saker tenderar att funka idag, speciellt med DHCP och om man måste ha Windowsmaskiner med i mixen.Alfredo skrev:
Låt mig säga så här: När man behöver 10 st köper man inte de dyraste...Alfredo skrev:
Sedan, just accesspunkterna klarar oftast av omstarten, men inte alltid, så jag måste likförbaskat springa runt och kolla dem.
En "wallplugg" som du styr från någon "central burk" och som ger de burkar som kräver det ett extra "strömavbrott" ett tag efter att all "infrastruktur" stabiliserat sig.T Troberg skrev:
Undrar vad du gjort för ont som måste det.T Troberg skrev:
He, He... Man kan kanske också säga att behöver man hela tio stycken ska man kanske heller inte köpa de billigaste.T Troberg skrev:
Fast då behöver jag ett separat nät för att styra dem.Alfredo skrev:
Gamer och dessutom gift med en fru som jag inte lyckats få att anamma Linux. Vi får se, jag kanske lyckas med Garuda Linux.Alfredo skrev:
Jag köpte 15, 5 har gått i åskväder...Alfredo skrev:
Men, stort hus, så jag behöver många.
Varför då? Eller så styr du med 433,92 MHz, Zigbee, Z-wave, blåtand eller rent av en sladd och en kontaktor. Finns väl hur många sätt som helst att från en dator göra något spänningslöst en stund på ett kontrollerat sätt. Se det som en "programmerbar" fördröjningstimer.T Troberg skrev:
Speldatorn/datorerna låter hanterbart och låt henne köra sina fönsterprogram i en VM är mitt förslag.T Troberg skrev:
Som sagt, ett stort hus. Bottenplattan är ungefär 40x25 m, två våningar plus källare. Räckvidder och kabeldragning blir fort ett problem.Alfredo skrev: