Jag har byggt med takstolar ungefär enligt bild, tanken var att ha ett kallförråd på vinden. Men så slog det mig att kanske kunde fördela isoleringen på både tak och golv, sett från vindsutrymmet och få ett lite varmare vindsutrymme. Alltså istället för att höja golvet så lägga den volymen i taket istället, där takstolarna ändå redan tar platsen.
Kan man göra så? Eller bör man...?
Kan man göra så? Eller bör man...?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min första tanke är att om du isolerar uppe i taket så kommer utrymmet ju bli varmare, därmed kommer du ha varm luft som rör sig in i isoleringen och kyls ner när den närmar sig yttertaket. Den varma luften innehåller mer fukt än kall och således får du kondens på yttertakets insida.
Så antingen måste isoleringen du sätter i taket vara tät så att luft inte kan vandra utåt eller så får man ha en spärr typ plastfolie som förhindrar luften att röra sig. Har sett sån där sprutisolering som de sprutar upp mellan takbalkarna, misstänker att den är så tät att det kanske funkar men jag skulle inte sätta vanlig glasull eller så. Så jag skulle nog vara försiktig med att prova om du inte får svar från någon som VET en viss metod som funkar bra.
Så antingen måste isoleringen du sätter i taket vara tät så att luft inte kan vandra utåt eller så får man ha en spärr typ plastfolie som förhindrar luften att röra sig. Har sett sån där sprutisolering som de sprutar upp mellan takbalkarna, misstänker att den är så tät att det kanske funkar men jag skulle inte sätta vanlig glasull eller så. Så jag skulle nog vara försiktig med att prova om du inte får svar från någon som VET en viss metod som funkar bra.
Mja alltså, jag vill ju inte ha exponerad isolering i utrymmet, naturligtvis ska där upp skivor på alla ytor. Luftspalt mot yttertaket, osv.
Jag uttryckte mig kanske otydligt, Frågan är egentligen om man kan tillgodoräkna sig tjockleken av isoleringen, även om man delar upp den på två ställen med ett vindsutrymme mellan. Lika gärna som 380 mm i golvet, kan jag välja att ha 245 mm i golvet och 135 mm i taket?
Jag uttryckte mig kanske otydligt, Frågan är egentligen om man kan tillgodoräkna sig tjockleken av isoleringen, även om man delar upp den på två ställen med ett vindsutrymme mellan. Lika gärna som 380 mm i golvet, kan jag välja att ha 245 mm i golvet och 135 mm i taket?
Isoleringsmässigt blir det ju detsamma. Det kluriga blir väl hur man ska få till luftspalt och ventilationen av denna. Luftspalten ändar ju ofta ut uppe på denna vind och vädras ut genom gavlarna. Men det går säkerligen att lösa om man bara vill !
Luftspalten ska väl vara okomplicerad: Nån list och en masonitskiva från spånstoppet upp till nocken och ventiler ut under teglet tänker jag. Det finns ju nåt de kallar mögelstopper, de kanske går att använda vid nocken.
Ja, man får väl på något sätt ha en kanal längst upp som luftspalterna leds till och sen leda ut luften där. Kanske går med såna under teglet. Alternativt att man har en mindre "vind" längst upp som elds mot gavlarna men då äter den ju upp lite takhöjd.Strip skrev:
Posta gärna bilder på hur lösningen blir! Intressant problem det där
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du tänker helt rätt!
När vi byggde, så gjorde vi en s.k. klimatvind.
Vi har 290 mm gullfiber-isolering i mellanbjälklaget och 100 mm cellplast ovanför råsponten,
alltså tillsammans 390 mm isolering uppåt. Vinden är oventilerad.
Det är nu 3,6°C ute och >95% RH, på vinden (ouppvärmd) har vi 7,8°C och 66% RH.
Nere i bostaden har vi 22°C 28% RH (vilket egentligen är för torrt). Uppvärmning LLVP.
Kanske inte lika lätt att ordna när det är färdigbyggt. Men se här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/takisolering-utvaendigt-med-cellplast.31475/#post-3160950
När vi byggde, så gjorde vi en s.k. klimatvind.
Vi har 290 mm gullfiber-isolering i mellanbjälklaget och 100 mm cellplast ovanför råsponten,
alltså tillsammans 390 mm isolering uppåt. Vinden är oventilerad.
Det är nu 3,6°C ute och >95% RH, på vinden (ouppvärmd) har vi 7,8°C och 66% RH.
Nere i bostaden har vi 22°C 28% RH (vilket egentligen är för torrt). Uppvärmning LLVP.
Kanske inte lika lätt att ordna när det är färdigbyggt. Men se här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/takisolering-utvaendigt-med-cellplast.31475/#post-3160950
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara