Jag är övertygad om att komforten vid väderomslag är bäst utan termostater.

kör du med termostater så stänger termostaterna helt i ett golv värmesystem. när det sen behövs värme så ska allt vatten & golvmasan värmas, detta klarar pumpen inte så ofta själv, om det är ett snabt väderomslag, så elpatronen går igång.

kör du istället utan termostater så fins det alltid jumet vaten i slangarna, så du behöver inte lika mycke energi för at öka tempen, så du klarar dig utan elpatron & du har billigare värmning under tiden, samt att du har färe start o stop, så du alltid värmer hela vatten mängden

Med den solinstrålningen som lär bli skulle jag själv först justera in slingorna bäst det går och sedan sätta termostater på låt säga 22 eller 23 grader som reglerar ner flödet.

F
CarMan skrev:

kör du med termostater så stänger termostaterna helt i ett golv värmesystem. när det sen behövs värme så ska allt vatten & golvmasan värmas, detta klarar pumpen inte så ofta själv, om det är ett snabt väderomslag, så elpatronen går igång.

kör du istället utan termostater så fins det alltid jumet vaten i slangarna, så du behöver inte lika mycke energi för at öka tempen, så du klarar dig utan elpatron & du har billigare värmning under tiden, samt att du har färe start o stop, så du alltid värmer hela vatten mängden
Du har säkert rätt vad gäller antalet start och stopp men ligger man skapligt rätt med framledningstempen och inte har nån tröghet i golven så är det inte nån direkt massa att värma upp. Jag har inte haft en enda sekund elpatron om jag inte själv har dragit igång den och tiden det tar att få kännbart varma golv är väldigt kort.

CarMan skrev:

Carman, vid solinstrålning blir det varmt i rummet och på golvet. När temperaturen sakta sjunker så tror du alltså att pumpen behöver eltillskott för att hålla temperaturen igen? Det låter för mig så märkligt, huset är ju välisolerat och kylan kommer ju inte som en "chock" när solen försvinner, golvet och vattnet i ledningarna borde ju inte bli iskalla när rummen värms av solen för att sedan försvinna. Eller?

En annan fråga. Vad är mest lönsamt sommartid när huset knappt behöver framledning alls för att hålla temperaturen, MEN badrummen vill man ju ha varma? Är det bättre att låta framledningen "vila" helt och använda separata "elstavar" till dom rummen? Eller är det bättre att använda pumpen på en temperatur som är lagom, och strypa resten av huset med hjälp av termostater? Då är vi återigen på frågan om termostater eller ej. :)

CarMan skrev:
vinter tid kör jag golv värmen ihopp med radiator systemet (jag har ju bara radiatorer i hala huset för övrigt) så jag behöver en pucher till golv värmen, den är inkopplad som om den vore en av radiatorerna i huset.
på somaren kan jag välja mellan att gå in o ställa om värmepumpen så den gör värme,trots att den inte "vill" deta fr jag göra manuelt i pumpens meny. jag får då stänga av husets övriga radiatorer, med några kranar, precis vid värmepumpen, så vattnet bara cirkulerar mellan värmepumpen & puchern
Hittade ett inlägg i en annan tråd av dig Carman, angående just sommartid.
Med andra ord så borde jag väl montera termostater i hela huset som begränsar alla rummen, förutom just badrummen?

solstrålningen ska pumpen fåreda på vila en inomhusgivare kopplad direkt till värmepumpen (sen är det klart att man kan ha termostater i nåt enstaka rum, dör denna reglering inte funkar som tänkt, eller att man har termostaterna stående några grader över tänkt tempratur.

men man ska tänka på at värmepumpen är byggd för att justera tempraturen själv, o allt annat stär driften
(tyver är ju en värmepump så konstruerad att den ger alla efekt eller inget, o det är detta som stället rill det)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.