robban44 skrev:
Utan någon tillförsel av extra värmetillskott så fungerar ju termostaterna så att dom stänger slingan när inställd temperatur uppnåtts i rummet, då kyls golvet naturligtvis av en smula och tempen går ner i rummet och för att kompensera denna nerkylning behövs varmare framledningsvatten i slingan när termostaten öppnar igen för att uppnå inställd temperatur så snabbt som möjligt.
En följdfråga (påstående)
1 värmepump och 2 rum.
Om vi säger att rum 1 och 2 behöver 30 grader i framledning för att hålla 20 grader i rummet normalt sett.
Om rum 1 på dagen får in en massa solljus som gör att termostaten stänger, då blir det mindre vatten att värma för pumpen? Vilket inte borde vara en nackdel?
När kvällen kommer så småningom så vill termostaten på rum 2 slå på igen. Detta sker ju blixtsnabbt, och rummets temperatur faller väl inte särskilt fort.
Menar du att man måste ha högre framledningstemperatur för att detta alternativ ska fungera, jämfört med om man valt bort termostater och låtit vattnet cirkulera i båda rummen?

Förlåt om jag frågar dumma frågor eller inte fattar. Jag är helt enkelt väldigt grön på det här området...

Tack för alla svar!
 
Har du vattenburen golvvärme så kyls ju naturligtvis plattan av sakta men säkert när slingan är stängd helt beroende hur kallt det är utomhus och för att värma upp betongen och golvet igen behövs en hel del energi så man begränsar ju inte termostaten på låt oss säga 21gr utan någon eller några grader högre så den slår till vid låt oss säga vid 23 annars hinner inte golvvärmen ikapp när solen går ner och rummet kyls av.

Det jag skrev tidigare gällde utan extern värmetillförsel, om du låter termostaterna styra värmen i huset behövs högre farmledningstemperatur.

Man kan göra ett enkelt experiment vilket jag gjort då jag också var skeptisk till detta.
Om man idag styr värmen med termostater och är nöjd kan man prova att skruva upp alla termostater på max i 1-2 dygn så får man se hur mycket varmare man får i huset, det visar att man har onödigt hög framledningstemperatur = Dyrare uppvärmning.
 
Redigerat:
robban44 skrev:
Utan någon tillförsel av extra värmetillskott så fungerar ju termostaterna så att dom stänger slingan när inställd temperatur uppnåtts i rummet, då kyls golvet naturligtvis av en smula och tempen går ner i rummet och för att kompensera denna nerkylning behövs varmare framledningsvatten i slingan när termostaten öppnar igen för att uppnå inställd temperatur så snabbt som möjligt.
Använder man ofta termostater med on/off funktion till golvvärme? Radiatortermostater brukar iallafall reglera proportionellt, stänger nästan aldrig helt.

En liter fundering då, om det är så trögt att höja värmen med golvvärmen, är det inte också lika trögt att sänka den? Den slinga som har sänkt rumstemperatur med hjälp av termostat har ju dessutom en "för hög" framledningstemperatur för just det rummet (där man vill ha lägre temperatur). Jag inbillar mig att det lätt blir varmt i soliga lägen, kök och med kamin o.s.v. utan termostater. Lär gå en hel del energi extra också. Sen att golvet blir svalare när termostaterna stryper får man ju köpa, det är ju därifrån värmen kommer.
 
Det är just därför mest ekonomiskt att strypa in alla slingor så slipper man problemet med att reglera "ner"värmen med termostaten= lägre framledningstemp, återigen talar jag om i rum utan extra värmetillskott. Varför skulle det bli varmare i ett rum om man strypt in slingan rätt utan externt värmetillskott??

Solinstrålning eller kamin eller vad det nu är värmer ju upp och det kan du ju aldrig komma ifrån om du inte spikar igen fönsterna utifrån eller slutar elda i kaminen, vad man då gör är ju att ställa termostaten som jag skrev tidigare på t.ex. 23gr så den slår ifrån då för det finns ju ingen anledning att det cirkulerar varmt vatten i den slingan om det är över den tempen i rummet och det sparar man ju naturligtvis på.

Som sagt man kan ju göra det lilla experimentet jag skrev om ovan och samtidgt får man ju direkt då en indikation om vilka slingor som behöver strypas in, som jag också skrev innan så om man kör på termostater och inte har rätt flöde i alla slingor så för att kompensera ett kallare rum måste man höja framledningstemperaturen totalt för hela huset och det är ju inte så vidare ekonomiskt.
 
robban44 skrev:
Det är just därför mest ekonomiskt att strypa in alla slingor så slipper man problemet med att reglera "ner"värmen med termostaten= lägre framledningstemp, återigen talar jag om i rum utan extra värmetillskott. Varför skulle det bli varmare i ett rum om man strypt in slingan rätt utan externt värmetillskott??

.
Men det är ju i praktiken inget problem med termostater, den sköter ju sig självt. Och inte sänker den framledningstemp, den stryper väl om det behövs och släpper på när det behövs.

Sen undrar jag om det inte dagtid kommer ganska stor påverkan från solen och en naturlig temperaturhöjning, är pumpen så snabb att den kan kompensera detta verkligen?

Om vi påstår att framledningen är 2 grader högre än vad som egentligen behövs dagtid, och termostaterna stryper detta. Då är det ju mindre jobb för pumpen dagtid (eller av annat skäl tex kamin). På kvällen så är det lagom temp för att hålla rätt värme. Förstår inte riktigt varför det skulle vara så stor skillnad i effektbehov. Och som sagt, är pumpen så snabb att den höjer och sänker värmen till rätt temp för husets behov?
 
Tillägsförklaring.

I princip halva mitt hus, övervåningen, får så mycket värme dagtid att det inte behövs någon värme alls, särskilt soliga dagar. Pumpen kan ju omöjligt veta när, därför krävs väl en något högre framledningstemperatur än om jag inte haft stora fönster som tog in väldigt mycket värme utifrån.
 
Det är inte någon som sagt att termostaten sänker framledningen utan argumenten för att inte använda termostater har jag redan skrivit och mer kan jag inte skriva så får vem som helst göra som dom vill. Bara ställer en fråga själv, varför skall man använda termostaterna att styra värmen om man kan strypa in slingorna varje rum till den temperatur man vill ha där och behöva ha högre framledningstemperatur? Bortse då från extern värmeinstrålning eller kaminen.

Du har inte solinstrålning 365 dagar om året så temperaturen stiger flera grader i rummen, om huset står tomt på dagarna och även på nätterna när det inte är någon aktivitet i huset t.ex. så får termostaterna jobba mer då luften skiktar sig i huset och värmen stiger uppåt en smula vilket då kan göra att det blir lite småkyligt direkt man kommer upp på morgonen eller kommer hem från jobbet på e.m.

När man tänder upp eller börjar röra sig i huset så blandas luften igen och bara på en kort stund kan tempen stiga flera 10 delar. Dett gäller ju givetvis även om man skippat termostaterna till att styra värmen.

Jag som testat detta och både styra värmen med termostater och sen 3 år tillbaka enbart med pumpen vet att min förbrukning sjönk med minst 15-20% då jag kunde sänka värmekurvan och framledningstemperaturen 7 snäpp vilket på min klena pump motsvarar drygt 1,2 grader och klarar beroende på väderlek med vind och annat att gå utan tillskott mycket längre tid.

Vi låg på en kalkylerad förbrukning på värme och varmvatten på drygt 9000kWh men efter ändringarna hamnade vi på drygt 7000kWh om året.
 
Redigerat:
Jag tackar för dina svar Robban.
Jag har en övervåning som påverkas MYCKET av om det är sol eller ej (se bilder) Ett problem som ev behöver lösas med luftkondtionering dessutom.
Därför känns det också oundvikligt med termostater. Det är väldigt stor skillnad på övervåning och undervåning generellt (som jag märkte innan vi fick igång värmen).
En viktig punkt är ju självklart att få systemet att fungera så billigt som möjligt, men inte så pass att det blir omöjligt att få ett system som svarar snabbt och kompenserar för höjningar och sänkningar. Jag ska göra mitt bästa och man kanske får räkna med att det tar en längre period att få systemet att fungera optimalt.
Återigen, tack för alla dina synpunkter.
 
  • 2008-06-27 (10).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2008-06-27 (11).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2008-06-27 (12).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2008-06-27 (40).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som om det skulle behövas rumsgivare till regleringen för att få dräglig temperatur i det huset. Även termostatventiler. Sen kan jag inte riktigt förstå resonemanget hos robban44? Förutsätter du att alla har en för hög inställning på kurvan eller?
 
F
Jag har haft i princip liknande frågor i en anna tråd. Har sen ett par dagar dragit upp alla termostater på 30 grader för att se vad det gör på innetempen. Jag körde första månaden helt utan reglering så jag hade skruvat in mig skapligt på pumpen sen tidigare( bara nån grads höjning totalt).

Nu har jag börjat med separat strypning på varje krets för att få den temp jag vill ha i varje rum. Jag har flytande snabbreglerad golvvärme och märker av ändringar direkt, kan tänka mig att det finns viss risk för oönskad hysteres med en trög ingjuten golvvärme vilket gör intrimmningen svårare och mer tidskrävande. Ställer mig också tveksam till om tex en termostatstängning gör nån skillnad på innetempen vid tex en trivselbrasa med ingjuten golvvärme.

Känslan är att ligger man så nära rätt framledningstemperatur så det inte gör mer än nån grad så spelar det atagligen mindre roll . Om man är totalt ointresserad och drar på med 5-10 grader högre framledningstemp och låter termosteterna göra jobbet så blir det naturligtvis dyrt.
 
fsn skrev:
Känslan är att ligger man så nära rätt framledningstemperatur så det inte gör mer än nån grad så spelar det atagligen mindre roll . Om man är totalt ointresserad och drar på med 5-10 grader högre framledningstemp och låter termosteterna göra jobbet så blir det naturligtvis dyrt.
En grads höjning av lufttemperaturen ger runt 5% höjning av energiförbrukningen. Antagligen betydligt mer om man kör med värmepump. 5-10 grader för hög framledning ger säkert 20-50% högre elräkning med värmepump.
 
F
AnteB skrev:
En grads höjning av lufttemperaturen ger runt 5% höjning av energiförbrukningen. Antagligen betydligt mer om man kör med värmepump. 5-10 grader för hög framledning ger säkert 20-50% högre elräkning med värmepump.
Klart att det blir mer energiförbrukning men antagligen inte så mycket som 20-50% då man fortfarande har samma innetemperatur reglerat av termostater. Termostaterna kommer att vara stängda en stor del av dygnet och värmepumpen får väldigt korta cykler och mängder av starter/dygn.
 
fsn skrev:
Jag har haft i princip liknande frågor i en anna tråd. Har sen ett par dagar dragit upp alla termostater på 30 grader för att se vad det gör på innetempen. Jag körde första månaden helt utan reglering så jag hade skruvat in mig skapligt på pumpen sen tidigare( bara nån grads höjning totalt).

Nu har jag börjat med separat strypning på varje krets för att få den temp jag vill ha i varje rum. Jag har flytande snabbreglerad golvvärme och märker av ändringar direkt, kan tänka mig att det finns viss risk för oönskad hysteres med en trög ingjuten golvvärme vilket gör intrimmningen svårare och mer tidskrävande. Ställer mig också tveksam till om tex en termostatstängning gör nån skillnad på innetempen vid tex en trivselbrasa med ingjuten golvvärme.

Känslan är att ligger man så nära rätt framledningstemperatur så det inte gör mer än nån grad så spelar det atagligen mindre roll . Om man är totalt ointresserad och drar på med 5-10 grader högre framledningstemp och låter termosteterna göra jobbet så blir det naturligtvis dyrt.
Jag har inte ingjuten golvvärme mer än i garagedelen. Resten av huset är träbjälklag.

Jag förstår också att högre temperatur på framledningen än absolut optimal, ger högre förbrukning men frågan är om 1-2 grader gör så där jättestor skillnad. Om jag kan uppleva en märkbart högre komfort (snabbare respons) på temperaturhöjning så är det ju värt 10% högre förbrukning. Jag menar, vi pratar inte ens 2 tusenlappar mer om året i så fall.

Hur som helst så har jag ju kört pumpen utan termostater fram tills nu och tänkte försöka strypa ner dom slingor som uppenbart inte behöver den värme som leds fram. Även värmekurvor på pumpen behöver ju ställas in (vilket jag i nuläget inte riktigt har förstått mig på) När det känns skapligt fördelat så lär jag montera termostaterna för att begränsa "överhettning".
 
imported_Anders_S skrev:
Hur som helst så har jag ju kört pumpen utan termostater fram tills nu och tänkte försöka strypa ner dom slingor som uppenbart inte behöver den värme som leds fram. Även värmekurvor på pumpen behöver ju ställas in (vilket jag i nuläget inte riktigt har förstått mig på) När det känns skapligt fördelat så lär jag montera termostaterna för att begränsa "överhettning".
Du bör ställa in kurvorna innan du stoppar dit några termostater.
 
Termostater kan jag väl stoppa dit men låta dom stå fullt tills "Steg 1 och 2" är gjorda så att säga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.