Hej,
grävde ner mig i ett litet onödigt men roligt projekt som jag tänkte använda hemma.
Kör Tiber och P1 men eftersom man inte kommer åt realtidsdata så bestämde jag mig för att utveckla en egen P1 där jag själv kan läsa av nätägarens-mätarvärde.

Eftersom jag har solpaneler vill jag använda min egen el så mycket som möjligt och inte skicka ut överskottet.
Jag vill helt enkelt förbruka min egen el.

Så all överskott ska användas för att värma vatten eller annat.

Är det någon som kan svara på om det spelar någon roll om vilka faser man ska använda för att förbruka el, eller tittar nätägaren/mätaren bara på totala importen/exporten(Scenario 2.)?

Det vill säga måste jag skriva kod så att överskottet bara ska förbrukas från faser som producerar, och samtidigt inte överskrida överproduktionen (Scenario 1.)?

Fast 1 & 2 producerar el men fas 3 förbrukar, det totala överskotet är positivt.

Scenario 1?:
Förbruka el från bara fas 1 & 2.

Scenario 2?:
Förbruka el från vilken fas som helst men överskrid inte den totala överskottet.

Detta är då sett från elmätarens perspektiv (import = produktion)

Active Phase Power​

L1 Import: 1 kW

L1 Export: 0 kW

L2 Import: 1 kW

L2 Export: 0 kW

L3 Import: 0 kW

L3 Export: 1 kW

Total​

Active Import: 1 kW

Active Export: 0 kW

Nu är jag ingen hejare på det solpaneler eller elektronik för dessa.Men har du tanke på att förbruka något själv från dom, så är det nog kanske att använda till EL-patroner, dom är inte kinkiga på spänning eller Hz.

Förbrukare/värmepatroner eller annat är inga konstigheter. Det är bara så att man inte blir debiterad för el eller får någon typ av effekttariff pga en fas..

I ivan82 skrev:
Förbrukare/värmepatroner eller annat är inga konstigheter. Det är bara så att man inte blir debiterad för el eller får någon typ av effekttariff pga en fas..
Därom kan jag inte svara på, det ska nog vara någon form av elektronik som gör att solen går direkt och inte över mätaren. är totalt renons på den delen, svaret var för att det inte är fel att använda egen producerad el, till att förbruka privat. Det finns säkert dom på forumet som vet. Ha lite isi magen,så kanske det kommer något.

Svarar på min fråga själv utifrån chat gpt svar som verkar logisk.

Nyckelinsikter:

1. Mätaren aggregerar effekt systemövergripande
    De flesta moderna trefaselmätare (inklusive de i Sverige) nettar samman effektöverskott och underskott över alla faser. Det innebär att:
    • Total export = Summa av all produktion som överstiger förbrukning över alla faser.
    • Total import = Summa av all förbrukning som överstiger produktion över alla faser.
  2. Fasobalansering spelar mindre roll
    Mätaren ser inte faserna som isolerade kretsar. Om du förbrukar effekt på en fas medan andra faser producerar, kompenseras förbrukningen direkt mot produktionen, oavsett vilken fas den sker på. Du debiteras endast för nettoimport (total förbrukning minus total produktion).

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.