Jag har tidigare haft 5 pallkragar längs en garagevägg men beslutat mig för att bygga en mer hållbarlösning efter att pallkragarna börjat ruttna.

Tanken är att använda mig av impregnerade 45x170 reglar, 3st på höjden. Jag kommer ha fiberduk i botten och klä insidan med platonmatta eller liknande dels för att skydda jorden från impregneringen men även skydda virket från fukten.

Nu till mina funderingar:
Då det inte finns reglar som är 6m tänker jag tag sammanfoga 3m reglar.
Jag tänker mig att spikplattor för att hålla ihop dem längsledes med även höjdledes. Skarven på mitten täcks prel. av en stående planka. Ok eller har ni något bättre förslag för att foga samman reglarna?

Då det blir en långsmal låda tänker jag mig att det kanske kommer vara en det kraft som vill trycka utåt. Hur kan jag stötta konstruktionen invändigt? Jag vill gärna ha estetiken att det är en enda lång jordyta. Hur ska jag göra för att säkerställa att det inte blir instabilt/ börjar bukta utåt?

• Wow
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Hej

Platonmatta kan vara onödig då NTR A ska hålla 20 år i kontakt med jord. Dagens impregnering är dessutom harmlösare än dåtidens så eventuella kopparsalter som överförs till jorden är minimala.

Angående en inre stabilisering så går det att skruva fast en regel på insidan i skarven mellan reglarna. Har du den 5 cm i det jordytan så blir den dold.
Alternativt så gör du 3 stycken lådor som är 2 meter långa. Ha de 4 inre kortsidorna lägre än jordytan så ser det ut som en lång låda.

För att lådorna inte ska "kalva" ut när de är så långa så skruva reglar t.ex. 45x95 vertikalt med c:a 1,5-2 meters mellanrum på insidan mellan alla liggande reglar. Sedan förbinder du de vertikala reglarna med t.ex. 45x95 mellan långsidorna. Använd rostfri 6x90 skruv för detta.

Skippa fiberduken i botten. Du behöver kontakt med marken för att kunna hålla en bra jord i lådorna över tid.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Skippa fiberduken i botten. Du behöver kontakt med marken för att kunna hålla en bra jord i lådorna över tid.
Lådan kommer stå på en stenläggning så det kommer ändå inte bli något jorutbyte. Fiberduken är för att hålla det som kommer upp mellan stenarna borta från jorden.

mexitegel mexitegel skrev:
För att lådorna inte ska "kalva" ut när de är så långa så skruva reglar t.ex. 45x95 vertikalt med c:a 1,5-2 meters mellanrum på insidan mellan alla liggande reglar. Sedan förbinder du de vertikala reglarna med t.ex. 45x95 mellan långsidorna. Använd rostfri 6x90 skruv för detta.
Bra tanke. Räcker det inte med att fästa den längsgående regeln direkt i de yttre reglarna(4,5x170).

Tänker att jag även slår i spikplattor mellan de reglarna som ligger ovanpå varandra för att hålla ihop dem.

Kan du göra, mest att det håller bättre att inte skruva i ändträ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.