14 415 läst ·
34 svar
14k läst
34 svar
Förbjudet med plintgrund?
Ok hittade denna video. Lars Olsson på Rise om Fuktsäkerhetsprojektering.
Värd och se tycker jag som handlar om i det stora om krypgrunder men det tas även upp plintgrund. Som jag tolkar det är det att är inte grunden typgodkänd så måste det till en fuktsäkerhetsprojektering. Att man kan förvissa sig om att konstruktionen fungerar som tänkt så att säga.
dock i slutet av videon så är det lite frågor från just en som verkar jobba som KA om plintgrunder där föreläsaren faktiskt säger nej dessa uppfyller inte byggreglerna.
dock i slutet av videon så är det lite frågor från just en som verkar jobba som KA om plintgrunder där föreläsaren faktiskt säger nej dessa uppfyller inte byggreglerna.
Jag har inte lust att kolla på föreläsningen som är nästan en halvtimme men typgodkännande gäller för det första bara byggprodukter och för det andra finns det inget krav på att byggprodukter måste vara typgodkända.wirrewes skrev:
Ok hittade denna video. Lars Olsson på Rise om Fuktsäkerhetsprojektering. [media]Värd och se tycker jag som handlar om i det stora om krypgrunder men det tas även upp plintgrund. Som jag tolkar det är det att är inte grunden typgodkänd så måste det till en fuktsäkerhetsprojektering. Att man kan förvissa sig om att konstruktionen fungerar som tänkt så att säga.
En fuktsäkerhetsprojektering måste alltid göras (BBR), normalt är det byggnadskonstruktören som gör det och i och med det även tar över ansvaret för att huset fungerar.
Jag spolade till slutet och det är mycket märkligt att han säger att krypgrunder och plintgrunder inte är godkända. Sen motsäger han sig och säger att om lösningen är beprövad och genomtänkt så är den okej.
Sen har väl inte KA till uppgift att godkänna konstruktioner...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag ogillar delar av BBR av olika skäl, men de är intelligent skrivna och primärt uttryckta i egenskapstermer. Man föreskriver aldrig en särskild metod. När det står "Råd" i BBR betyder det att man ska följa dem, om man inte har ett gott skäl att göra på annat sätt. Länken ovan till isolergrund.se ger enligt min uppfattning en falsk bild av vad som står i BBR. Om fukt står det följande i BBR:
"6:53 Fuktsäkerhet
Fukttillståndet i en byggnadsdel ska inte överskrida de högsta tillåtna fukttillstånden för de material och produkter som ingår i byggnadsdelen. Detta gäller inte om det saknar betydelse för hygien och hälsa.
Fukttillståndet ska bestämmas utifrån de fuktbelastningar som kan förväntas påverka byggnaden under ogynnsamma förutsättningar. (BFS 2014:3).
Allmänt råd
I projekteringsskedet bör man genom en fuktsäkerhetsprojektering kontrollera byggnadsdelarnas fukttillstånd samt verifiera byggnadens fuktsäkerhet. Det kan göras på följande tre principiellt olika sätt som kan kombineras
– kvantitativ bestämning,
– beprövad lösning,
– kvalitativ bedömning."
En öppen plintgrund är ju faktiskt en av de säkraste grundläggningsmetoderna som finns och måste kunna inrymmas under begreppet "beprövad lösning". Jag blir faktiskt ganska upprörd...
"6:53 Fuktsäkerhet
Fukttillståndet i en byggnadsdel ska inte överskrida de högsta tillåtna fukttillstånden för de material och produkter som ingår i byggnadsdelen. Detta gäller inte om det saknar betydelse för hygien och hälsa.
Fukttillståndet ska bestämmas utifrån de fuktbelastningar som kan förväntas påverka byggnaden under ogynnsamma förutsättningar. (BFS 2014:3).
Allmänt råd
I projekteringsskedet bör man genom en fuktsäkerhetsprojektering kontrollera byggnadsdelarnas fukttillstånd samt verifiera byggnadens fuktsäkerhet. Det kan göras på följande tre principiellt olika sätt som kan kombineras
– kvantitativ bestämning,
– beprövad lösning,
– kvalitativ bedömning."
En öppen plintgrund är ju faktiskt en av de säkraste grundläggningsmetoderna som finns och måste kunna inrymmas under begreppet "beprövad lösning". Jag blir faktiskt ganska upprörd...
Håller med att slutet är konstigt och att KA inte har den uppgiften, Rätta mig om jag har fel men har inte KA bara i uppgift att se till att det byggs efter bygglovet?W witten skrev:Jag har inte lust att kolla på föreläsningen som är nästan en halvtimme men typgodkännande gäller för det första bara byggprodukter och för det andra finns det inget krav på att byggprodukter måste vara typgodkända.
En fuktsäkerhetsprojektering måste alltid göras (BBR), normalt är det byggnadskonstruktören som gör det och i och med det även tar över ansvaret för att huset fungerar.
Jag spolade till slutet och det är mycket märkligt att han säger att krypgrunder och plintgrunder inte är godkända. Sen motsäger han sig och säger att om lösningen är beprövad och genomtänkt så är den okej.
Sen har väl inte KA till uppgift att godkänna konstruktioner...
KA har till uppgift att se till att att det finns en signatur på alla punkter i kontrollplanen. I det här fallet blir det då specifikt att någon har satt sin signatur på att huset uppfyller kraven på fuktsäkerhet enligt BBR. Jag som konstruktör signerar ofta den raden, samt raden om bärförmåga, stadga och beständighet och ibland några till rader beroende på mitt uppdrag.wirrewes skrev:
Men så egentligen är det ju ganska konstigt att trådskaparens KA har sagt så här från början om plintgrunder.W witten skrev:KA har till uppgift att se till att att det finns en signatur på alla punkter i kontrollplanen. I det här fallet blir det då specifikt att någon har satt sin signatur på att huset uppfyller kraven på fuktsäkerhet enligt BBR. Jag som konstruktör signerar ofta den raden, samt raden om bärförmåga, stadga och beständighet och ibland några till rader beroende på mitt uppdrag.
Jag menar som du sa att du som konstruktör tar ju ansvar över det som du signerar. Och (KA) ska ju se till att bygglovet följs och alla papper är i ordning och signerade som tex egenkontroller av entreprenören osv.
En KA ska även se till att projektet följer dom gällande bestämmelserna och villkor för åtgärdernawirrewes skrev:
Så för en seriös KA så är det mer än bara kolla att du följer bygglovet