245 492 läst ·
1 918 svar
245k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Jag tror vi kommer se en kollaps som får egoismen i början av corona att verka som 2 småbarn som bråkar om hur lördagsgodiset ska fördelasD Dayangel skrev:
Eller lättvindigt hävdar lösningen med att folk skall sänka värmen och gå med vinterkläder inomhus. Ett kallt hem är inget hem i mina ögon och vi skall inte behöva leva så år 2022. Ryssen påkallar bara symtomen på en mycket allvarligare sjukdom som Europa har drabbats utav.N noone70 skrev:
Du har ingen aning om hur bemedlad jag är. Jag har förståelse för dem som är mindre bemedlade.D Dayangel skrev:
Nu har jag inte sagt att vi ska sänka temperaturen så att vi måste ha vinterkläder inne. Men faktum är att väldigt många har stora bostäder som till din helhet är uppvärmda till över 20grader. Det är inte nödvändigt. Även om vissa ser det som absolut minimum.
Ett hem är ett hem även om du inte har 200kvadrat med 23grader. Man måste inte duscha länge dagligen. 5min ett par gånger i veckan räcker bra.
Det är snarare ni som tappat kontakten med verkligheten.
Jag sa att ett kallt hem är inget hem och då avser jag folkhälsomyndighetens riktvärde på minst 18 grader, allt annat därunder likställt med kallt. Jag själv sitter med en värmepump och ett-rörssystem vars effektivitet inte mår allt för bra av att strypa flödet på radiatorerna och sänka specifika rum som inte används av mina 140kvm som i övrigt är rätt öppen planlösning. Jag levde med ca ~20 grader förra vintern så jag har väl kanske dragit mitt strå redan. Att leva i nåt energieffektivt lägenhetskomplex på 30kvm i någon storstad tänker jag aldrig någonsin glädja miljörörelsen med att infria.D Daniel 109 skrev:Du har ingen aning om hur bemedlad jag är. Jag har förståelse för dem som är mindre bemedlade.
Nu har jag inte sagt att vi ska sänka temperaturen så att vi måste ha vinterkläder inne. Men faktum är att väldigt många har stora bostäder som till din helhet är uppvärmda till över 20grader. Det är inte nödvändigt. Även om vissa ser det som absolut minimum.
Ett hem är ett hem även om du inte har 200kvadrat med 23grader. Man måste inte duscha länge dagligen. 5min ett par gånger i veckan räcker bra.
Det är snarare ni som tappat kontakten med verkligheten.
Ps. jag lever själv med två katter på mina 140kvm också, vet att det är urbota fult att slösa på jordens resurser på sådant vis.
Ja 18grader kan nog ses som ett minimum i rum som man frekvent vistas i. Men det är klart lägre än många har. Och det behövs knappast 140kvadrat med den temperaturen för en person.
Säg det till min 81 år gamla mamma som har kol och ont i lederna, hon behöver ha minst 23 grader varmtD Daniel 109 skrev:
Enligt dig så räcker det väl med att hon vistas i köket, sovrummet och kanske vardagsrummet. Resten av huset är off-limit!
Badrummet behöver ju hon bara vistas i ett par gånger i veckan i max 5 minuter så där räcker det väl med 17 grader?
Att tro att bidrag löser energibristen är ett urbota dumt vänstertänk. Öka utbud eller minska behovet är det enda som funkar, annars flyttar vi bara skattemedel (måste ta en större del av din och min lön) till elbolagens fickor.
Att förändra export och prismodell är det jag tror på. Och att faktiskt alla bidrar med det som är lätt för att sänka sin förbrukning, med det kommer ett ökat pris se till. Man behöver inte ge bidrag till värmepumpar, det kommer högre priser på el se till att det lönar sig utan bidrag. Men för all del, räntefria lån för att installera värmepump kan jag tycka är en bra idé för de som inte har råd.
Att förändra export och prismodell är det jag tror på. Och att faktiskt alla bidrar med det som är lätt för att sänka sin förbrukning, med det kommer ett ökat pris se till. Man behöver inte ge bidrag till värmepumpar, det kommer högre priser på el se till att det lönar sig utan bidrag. Men för all del, räntefria lån för att installera värmepump kan jag tycka är en bra idé för de som inte har råd.
Nej, man vistas i badrummet fler gånger än vid duschar. Just vid dusch är temperaturen i övrigt inte så intressant.N noone70 skrev:Säg det till min 81 år gamla mamma som har kol och ont i lederna, hon behöver ha minst 23 grader varmt
Enligt dig så räcker det väl med att hon vistas i köket, sovrummet och kanske vardagsrummet. Resten av huset är off-limit!
Badrummet behöver ju hon bara vistas i ett par gånger i veckan i max 5 minuter så där räcker det väl med 17 grader?
Jag syftar på vanligt friska människor. Naturligtvis finns det de som har andra behov.
Men ja, tre rum med bekväm temperatur ser jag som fullt tillräckligt.
Håller med, det är helt vansinnigt med bidrag… men så här initialt så behövs det riktade åtgärder för att folk inte ska drivas från hus och hem!J JohanLun skrev:Att tro att bidrag löser energibristen är ett urbota dumt vänstertänk. Öka utbud eller minska behovet är det enda som funkar, annars flyttar vi bara skattemedel (måste ta en större del av din och min lön) till elbolagens fickor.
Att förändra export och prismodell är det jag tror på. Och att faktiskt alla bidrar med det som är lätt för att sänka sin förbrukning, med det kommer ett ökat pris se till. Man behöver inte ge bidrag till värmepumpar, det kommer högre priser på el se till att det lönar sig utan bidrag. Men för all del, räntefria lån för att installera värmepump kan jag tycka är en bra idé för de som inte har råd.
Något måste göras men det måste vara genomtänkt och en konsekvensanalys är ett måste. Vi har hamnat i den här situationen pga panikåtgärder och ideologiskt förblindade politikers vansinne.
Bidrag kan absolut vara bra. Men generella bodrag ökar inte tillgången på en begränsad resurs. Det ökar bara efterfrågan. Det kan vara motiverat för att alka ska ha råd med en miniminivå av något.N noone70 skrev:Håller med, det är helt vansinnigt med bidrag… men så här initialt så behövs det riktade åtgärder för att folk inte ska drivas från hus och hem!
Något måste göras men det måste vara genomtänkt och en konsekvensanalys är ett måste. Vi har hamnat i den här situationen pga panikåtgärder och ideologiskt förblindade politikers vansinne.
Men nuvarande förslag om generella bidrag är enbart valfläsk. Det blir dyrare och vi måste ändå betala hela kostnaden på något sätt.
I grunden håller jag med dig, men om elräkningarna landar på det dubbla jämfört med förra vintern så är det i det närmaste ett krisscenario för väldigt många. En kris som är skapad av beslut som tagits långt över deras huvuden och som de inte har en chans att göra nått åtD Daniel 109 skrev:Bidrag kan absolut vara bra. Men generella bodrag ökar inte tillgången på en begränsad resurs. Det ökar bara efterfrågan. Det kan vara motiverat för att alka ska ha råd med en miniminivå av något.
Men nuvarande förslag om generella bidrag är enbart valfläsk. Det blir dyrare och vi måste ändå betala hela kostnaden på något sätt.
Då staten gå in och tillfälligt stötta(de får ju in extra mycket skatt tackvare de höga elpriserna så det blir inte så dyrt)
Sen så måste skatterna på enegi sänkas kraftigt