245 492 läst ·
1 918 svar
245k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Du kan välja vilken el du vill köpa av vem.J JohanLun skrev:Fast alla handlas på samma elbörs och går via samma nät, så jag ser inte hur jag ska kunna välja ett nät som BARA tex har kärnkraft, elektronerna vet inte varifrån de kommer och priset är bara en pappersprodukt.
Flyg är utsatta för konkurrens, dessutom kostar alla biljetter till samma avgång inte lika mycket, utan bulken är billigare än de sista platserna. Jag går absolut med på att betala ett högre pris för elen om jag en månad skulle använda mer än min prognos.
Det sjuka är om economybiljetten bokad 5 veckor i förväg skulle prishöjas retroaktivt till samma pris som des som bokar business bokad 3 dar innan om flyget blev fullt.
Priset kan naturligtvis inte ändras i efterhand.
Det handlar om ackumulerade mängd dåliga och ogenomtänkta beslut från våra makthavareJ JohanLun skrev:Det är inte elbilarna som är skulden till detta, det är nedläggning och ersättning av kärnkraft med vindkraft. Möjligen kan nya serverhallar och batterifabriker ha en viss inverkan, men min bild är att det är gammal tung industri och uppvärmning av hus som drar den mesta elen. Min elbil är bara en fjutt av min elanvändning hemma. 2/3 är värme och varmvatten.
Det importerades två GW vid ett tillfälle. Vilka energislag har vi som är så dyra att köra att det lönar sig att importera och som uppgår till den effekten? Eller var det så att det blåste lite för lite vid det tillfället?D Daniel 109 skrev:
Hej MycklingM Myckling skrev:
I den norska tidningsartikel du hänvisar står även; ”Nu föreslår regeringen, inför måndagens möten, att det planerade elstödet till hushållen tidigareläggs, från oktober till september. Hushållen ska få ett stöd på 90 procent när elpriset går över 70 öre per kilowattimme. Det förslaget har tidigare lagts fram av oppositionspartiet Høyre och har stöd av en majoritet i stortinget. Flera partier har krävt att stortinget ska extrainkallas för att fatta beslut.”
Det verkar som riksdagspartier i Sverige diskuterar ett liknande upplägg. Det skulle naturligtvis lätta på problematiken för många den kommande vintern.
”Budkriget om elen kommer bli svindyrt”
https://www.expressen.se/ledare/budkriget-om-elen-kommer-bli-svindyrt/
Frågan är dock i vilken mån ett sådant stöd minskar drivkraften hos oss svenskar att energieffektivisera. Det gäller att vi inte ”konserverar” ett alltför högt energibehov inför framtiden.
Tror inte det minskar efterfrågan nämnvärt faktiskt. De vill enbart stödja under 3 månader och priserna är liksom redan 4kr/kWh i SE3. Om de stödjer dec-feb kommer elpriserna fortfarande vara riktigt kännbara för alla under övriga månader.D Daniel 109 skrev:
Vi borde inte subventionera elen. I stället borde vi göra som resten av Europa. Satsa hårt på att pressa ner förbrukningen. Vi måste fördela den begränsade mängd energi vi har, inte få ut bidrag så att vi kan hålla uppe förbrukningen i Sverige. Man måste inte ha 23grader på 200kvadrat och belysning så att det ser ut som att man bor i en fyr.M Martin Lundmark skrev:Hej Myckling
I den norska tidningsartikel du hänvisar står även; ”Nu föreslår regeringen, inför måndagens möten, att det planerade elstödet till hushållen tidigareläggs, från oktober till september. Hushållen ska få ett stöd på 90 procent när elpriset går över 70 öre per kilowattimme. Det förslaget har tidigare lagts fram av oppositionspartiet Høyre och har stöd av en majoritet i stortinget. Flera partier har krävt att stortinget ska extrainkallas för att fatta beslut.”
Det verkar som riksdagspartier i Sverige diskuterar ett liknande upplägg. Det skulle naturligtvis lätta på problematiken för många den kommande vintern.
”Budkriget om elen kommer bli svindyrt”
[länk]
Frågan är dock i vilken mån ett sådant stöd minskar drivkraften hos oss svenskar att energieffektivisera. Det gäller att vi inte ”konserverar” ett alltför högt energibehov inför framtiden.
Jag vet att det är långt i från alla som lever så. Men vi behöver inse att det är läge att strypa konsumtionen. Stäng av AC och värme. Den behövs inte nu. Släck ner fasadbelysningen, om inte annat så av symbolisk anledning.
Jag personligen har noll intresse av att göda den inriktningen som kämpar för att samhället och komforten skall ta femton kliv tillbaka i tiden bara för att illa utförd politik under lång tid i hela Europa har satt oss i denna sits. Jag är fanken inte med på något "det är dags att ställa om"-tåg iaf. Lever med hopp och tron om att jag inte är helt ensam.D Daniel 109 skrev:Vi borde inte subventionera elen. I stället borde vi göra som resten av Europa. Satsa hårt på att pressa ner förbrukningen. Vi måste fördela den begränsade mängd energi vi har, inte få ut bidrag så att vi kan hålla uppe förbrukningen i Sverige. Man måste inte ha 23grader på 200kvadrat och belysning så att det ser ut som att man bor i en fyr.
Jag vet att det är långt i från alla som lever så. Men vi behöver inse att det är läge att strypa konsumtionen. Stäng av AC och värme. Den behövs inte nu. Släck ner fasadbelysningen, om inte annat så av symbolisk anledning.
Det är så det låter från vår politiska adel, samtidigt som de tar regeringsplanet så ofta de bara kan…D Daniel 109 skrev:Vi borde inte subventionera elen. I stället borde vi göra som resten av Europa. Satsa hårt på att pressa ner förbrukningen. Vi måste fördela den begränsade mängd energi vi har, inte få ut bidrag så att vi kan hålla uppe förbrukningen i Sverige. Man måste inte ha 23grader på 200kvadrat och belysning så att det ser ut som att man bor i en fyr.
Tills den politiska och kulturella eliten börjar leva som de lär kommer jag fortsätta ha det varmt och skönt på vintern och köra med AC på sommaren, starta min 2,4 tons SUV med V6 diesel(jag kör ”tunga stenar” med den) 20 minuter innan avfärd på vintern så den har hunnit bli varm och skön
Det är ju inte så att det blir mer el av subventionerna. Det medför bara att konsumtionen och priset ökar och vi får betala elen via skattsedeln i stället.D Dayangel skrev:Jag personligen har noll intresse av att göda den inriktningen som kämpar för att samhället och komforten skall ta femton kliv tillbaka i tiden bara för att illa utförd politik under lång tid i hela Europa har satt oss i denna sits. Jag är fanken inte med på något "det är dags att ställa om"-tåg iaf. Lever med hopp och tron om att jag inte är helt ensam.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 605 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 605 inlägg
Så länge man betalar marknadspris ska man naturligtvis få göra av med hur mycket el man vill (även om det är korkat), men om det nu blir subventioner så blir det lite knepigare. Det borde åtminstone vara ett tak så att man får betala fullt pris för "överkonsumtion".
Får ja, men det är knappast lämpligt. Men visst får man vara egoistisk om man är lagd åt det hållet. Resten av EU jobbar på att få ner förbrukningen.
Du har säkert sett mig skriva det förr, jag hoppas faktiskt på lite allmän europeisk egoism och någon form av kollaps som förhoppningsvis kommer väcka mer opinion inom hela EU om att inte längre gå med på att göra avkall på vår standard. Att EU-byråkrater ex. skryter om hur lätt det var att gå med på 15% gasbesparing var ju nästan komiskt.. gick befolkningen i länderna med på den besparingen lättvindigt eller? Fick dom ens frågan? Bättre det blir kaos nu, det är iaf rättvist.D Daniel 109 skrev:
Sverige ligger redan i topp när det gäller att minska utsläppen, dessutom ligger vi redan i princip på noll i nettoutsläpp tack vare att vi har så mycket skog som absorberar CO2D Daniel 109 skrev:
är det några som är egoister så är det övriga EU, inte sverige