G
D Daniel 109 skrev:
Ja, elnäten är monopol. Men nu handlade det ju om el. Inte elnät.
El och nät och dess kostnader, skatter avgifter, regler som hittats på hänger starkt ihop. Eller ska vi i vinter ta elen från himlen via blixten?

• Gilla
mickewest och 1 till
  • Laddar…
El och elnät är två olika marknader med helt olika förutsättningar och regler. Du kan inte blanda ihop dem som du gör.

Nät är naturliga monopol, det går inte att få en fungerande konkurrens där.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Sant, lite mer on topic kanske hade varit bra. Jag har offerter ute både för att uppgradera en underdimensionerad LVVP till bergvärme och att sätta in en insats till öppna spisen. Att sätta in insatsen är jag fortfarande något tveksam till vad det skulle kunna ge i praktiken så jag har inte riktigt bestämt mig där ännu.
Har du tillgång till ved rel. billigt så är det guld !

• Gilla
JockeHX
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
El och elnät är två olika marknader med helt olika förutsättningar och regler. Du kan inte blanda ihop dem som du gör.

Det här med Naturliga monopol är klurigt, tack för att du redde ut det Daniel. Svenska Kraftnät och elnätbolagen måste omedelbums ur ekvationen, de är ju Naturliga.

• Haha
gone_fishing
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:

Näe, eftersom det bara finns ETT elnät så tycker jag visst vi kan blanda ihop det.

Tänk om det fanns flera "nät" som tecknade avtal med olika leverantörer. Då skulle tex ett nät kunna välja bara kärnkraft, ha en annan prismodell och fortfarande kunna hålla frekvensen sålänge som kärnkraften räcker till deras anslutna kunder. Nu när allt är ihopkopplat tvingas man ju både sälja och köpa till aktörer som man kanske inte vill ha. Jag skulle i rådande läge kunna acceptera att få ett nät med bara "billig" energi mot att de kunde slå av nätet vid extrem brist. Då skulle de som absolut vill ha 100% täckning kunna få betala ett högre pris och ha garanterad leverans.

Tänk om SL hade samma prismodell. Om ett pendeltåg blir fullt så blir kostnaden för alla som åker på det fulla tåget 5 ggr priset.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Det här med Naturliga monopol är klurigt, tack för att du redde ut det Daniel. Svenska Kraftnät och elnätbolagen måste omedelbums ur ekvationen, de är ju Naturliga.
Tror inte man behöver överdrivet mycket fantasi för att förstå att motsatsen vore opraktiskt.

Men man har ju testat fri konkurrens på näten med, det finns tex gott om videos på Youtube om hur likströms- och växelspännings-näten slogs i USA i slutet av 1800-talet.

Vi bygger ju upp nya nät i konkursens, med offentliga medel, för data. Vem som kom på den idéen begriper jag inte.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tror inte man behöver överdrivet mycket fantasi för att förstå att motsatsen vore opraktiskt.

Men man har ju testat fri konkurrens på näten med, det finns tex gott om videos på Youtube om hur likströms- och växelspännings-näten slogs i USA i slutet av 1800-talet.
Är inte med på vad motsatsen betyder, betyder det att allt elnät skulle ägas av staten eller att hybridmodellen där privata aktörer sitter på monopol mot stora geografiska områden? Ett av dessa alternativ vore bättre i min mening, men det hade varit intressant att höra din åsikt.

G
D Daniel 109 skrev:

Tyckte du likadant med telefonin, bredband, tv tidigare?
Man kan visst blanda ihop el och nät som det är just nu, är ju en av anledningarna till att Sverige har fyra olika elzoner. Det finns fysiska begränsningar i systemet men zonerna är ingen exakt fysisk vetenskap.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Gå in i vilken affär som helst, hittar du en produktkategori där alla valmöjligheter är tillverkade i Sverige, av enbart svenska råvaror, så ska jag göra en liten tyst applåd.

Edit: jag kan nog tom. äta upp min hatt.
Nu argumenterar du emot något jag inte har skrivit.
Det jag beskrev är hur det var i sverige för 30 år sen, då var det svårt att hitta nått som inte var tillverkat i Sverige och vi har helt och hållet när det gäller energi

G OMathson skrev:
Tyckte du likadant med telefonin, bredband, tv tidigare?
Man kan visst blanda ihop el och nät som det är just nu, är ju en av anledningarna till att Sverige har fyra olika elzoner. Det finns fysiska begränsningar i systemet men zonerna är ingen exakt fysisk vetenskap.
Ja, jag tycker att trådade nät ska vara offentliga. För mobil data funkar konkurrens bättre.

N noone70 skrev:
Nu argumenterar du emot något jag inte har skrivit.
Det jag beskrev är hur det var i sverige för 30 år sen, då var det svårt att hitta nått som inte var tillverkat i Sverige och vi har helt och hållet när det gäller energi
Tja, även om du hade rätt (vilket du inte har, vi importerade rätt många saker även 1992) så gör det ju ingen skillnad idag?

Det finns gott om människor som vuxit upp, och skaffat barn under tiden, och som aldrig upplevt den tiden. Tror inte de är intresserade av att leka Nordkorea bara för att ett gäng tycker att elräkningen blivit för dyr...

B Bjober skrev:
Men vilka ska vi rösta på?
Vänsterpolitikerna som drev högerpolitik och lät kapitalismen styra elpriset blev ju fel.
Vi ska ska alltså hitta nå blåblodiga på högersidan som vill driva kommunist politik med lågt elpris åt alla utan kommersiell styrning?
Ja alltså jag hör ju vad ni säger men det blir min själ inte lätt...
Mycket enkelt. Rösta inte på de som förstör. Är det så att du tycker att alla partier förstör, rösta då blankt.

B
@Viktor.J
Timer till vvb, här skulle jag kika på shellys sortiment. Vilken produkt beror lite på om du har en fas eller flera faser.

Ju större beredare (och högre effekt) man har, desto färre timmar behöver den vara på. Men man kan ganska enkelt missa de värsta timmarna runt morgon och kväll, om man har större än 100l. Har man riktigt stor kan man ju flytta hela förbrukningen till enbart natt.

Shelly har även möjlighet att mäta temp, så man kan ju lägga till att vvb startar en stund om nån tömt den helt på varmvatten, även om det är fel tillfälle, om man så vill.

Tja, även om du hade rätt (vilket du inte har, vi importerade rätt många saker även 1992) så gör det ju ingen skillnad idag?

Det finns gott om människor som vuxit upp, och skaffat barn under tiden, och som aldrig upplevt den tiden. Tror inte de är intresserade av att leka Nordkorea bara för att ett gäng tycker att elräkningen blivit för dyr...
Suck, klart det importerades varar även för 30 år sen jag har inte påstått något annat!

Vem har snackat om att vara självförsörjande är det samma som Nordkorea, det är snarare tvärt om.

Se bara på vad som hände under Corona, brist på sjukvårdsutrustning(bla för länder såg till sina egna behov först och sket i sverige), kommunikationer som inte fungerar osv
Eller komponentbristen vi har nu som gör att folk kan inte flyttain i sina nya hus för det inte finns ventilationaggregat eller att biltillverkarna inte kan bygga bilar.

det om något ge Nordkorea vibbar och sån här är något som man tidigare bara sett på icke fungerande marknade (läs i diktaturer), men nu även i sverige eller EU

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.