245 422 läst ·
1 918 svar
245k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
F fiskbuggaren skrev:
Jag var kanske lite otydlig, därför citerar jag Sollentuna energi: Elnätsavgiften består av två delar - en grundavgift och en effektavgift. Grundavgiften är kopplad till mätarsäkringens ampere-tal (A) medan effektavgiften baseras på hur du utnyttjar elnätet. På vardagar mellan klockan 19 och 07 samt helger då trycket på elnätet är som lägst tas ingen effektavgift ut i Sollentuna. Då betalar du bara grundavgiften.F fiskbuggaren skrev:
Vad jag pratade om var effektavgiften.
Detta är ju en ganska lång tråd och jag måste erkänna att jag inte läst alla inlägg, så detta kanske redan har nämnts av någon och då ber jag om ursäkt.
Det som ofta glöms bort när "jaga watt"-debatten drar igång är att varje enskild watt som förbrukas inomhus (som inte spolar ut varmvatten) bidrar till att minska uppvärmingskostnader under eldningsäsong. Alltså en tänd 100 W glödlampa ger 100 W värme till huset.
OK, det är inte på något sätt ett optimalt sätt att bidra till uppvärmingen. Skulle dessa 100 watt matas in i en bergvärmepump skulle den kunna ge 400 watt värme, plus att dessa 400 watt i en radiator under ett fönster är bättre än fyra 100 watt lampor i innerhörn av ett rum, men ändå. Att släcka 100 watt belysning innebär inte 100 watt besparing om belysningen är inomhus, eftersom uppvärmingen behöver kompensera för de watt som den släckta lampan inte längre bidrar med.
Av denna anledning jagar jag inte watt, så som elektronik på standby. Jag har en IKEA Sparsnäs (elförbrukningsövervakningspryl) och enligt den har huset en grundförbrukning på knappt 200 W, dvs lägsta momentana förbrukning när de stora förbrukarna "vilar". Dessa 200 watt är ett antal förbrukare som måste vara på, typ BVP:ns cirkulationspump, två basstationer för fast telefoni, 2 routers, NAS, printer, hemautomationshubbar med sina "smarta" pluggar, hub för övervakningskameror, ett par olika displayer till olika grejer...ja, helt enkelt diverse saker. Om man då betänker att alla dessa watt blir värme så känns det ganska meningslöst att försöka skära bort dem. Säg att jag om jag skulle späka mig kan få ned denna förbrukning till 100 watt och att värmebidraget för dessa förbrukare lågt räknat är 20 %. Då har jag sparat lite drygt en normal (nåja...i gamla tider) 60 wattlampa som lyser dygnet runt.
Det gäller att lägga ambitionen där det gör skillnad på riktigt, och inte lyssna på dåligt informerade politikers floskler om att släcka lampor och dra ut TV-sladden.
Det som ofta glöms bort när "jaga watt"-debatten drar igång är att varje enskild watt som förbrukas inomhus (som inte spolar ut varmvatten) bidrar till att minska uppvärmingskostnader under eldningsäsong. Alltså en tänd 100 W glödlampa ger 100 W värme till huset.
OK, det är inte på något sätt ett optimalt sätt att bidra till uppvärmingen. Skulle dessa 100 watt matas in i en bergvärmepump skulle den kunna ge 400 watt värme, plus att dessa 400 watt i en radiator under ett fönster är bättre än fyra 100 watt lampor i innerhörn av ett rum, men ändå. Att släcka 100 watt belysning innebär inte 100 watt besparing om belysningen är inomhus, eftersom uppvärmingen behöver kompensera för de watt som den släckta lampan inte längre bidrar med.
Av denna anledning jagar jag inte watt, så som elektronik på standby. Jag har en IKEA Sparsnäs (elförbrukningsövervakningspryl) och enligt den har huset en grundförbrukning på knappt 200 W, dvs lägsta momentana förbrukning när de stora förbrukarna "vilar". Dessa 200 watt är ett antal förbrukare som måste vara på, typ BVP:ns cirkulationspump, två basstationer för fast telefoni, 2 routers, NAS, printer, hemautomationshubbar med sina "smarta" pluggar, hub för övervakningskameror, ett par olika displayer till olika grejer...ja, helt enkelt diverse saker. Om man då betänker att alla dessa watt blir värme så känns det ganska meningslöst att försöka skära bort dem. Säg att jag om jag skulle späka mig kan få ned denna förbrukning till 100 watt och att värmebidraget för dessa förbrukare lågt räknat är 20 %. Då har jag sparat lite drygt en normal (nåja...i gamla tider) 60 wattlampa som lyser dygnet runt.
Det gäller att lägga ambitionen där det gör skillnad på riktigt, och inte lyssna på dåligt informerade politikers floskler om att släcka lampor och dra ut TV-sladden.
[QUOTE="Renoverings-Pettson, post: 4853842]..... vill din nuvarande elhandlare inte sälja på timme så får du byta elhandlare till en som säljer el på timme.[/QUOTE]
Begär man timdebitering både hos Eon och den lokala leverantören?
Begär man timdebitering både hos Eon och den lokala leverantören?
jepp det är utan nätkostnader.B Byggahus48 skrev:Okej, du menar att det bara är för denna specifika månad? Visst, är det så. Men min fråga från början var mera vilka siffror folk jämför när de pratar om höga elpriser. Det jag fått fram är att man inte alls pratar om de avgifter som är ”fasta” och som man inte kan påverka om man inte flyttar, utan bara den man betala till den som levererar elen, inte nätkostnaderna. Så de höga siffror som redovisas är UTAN nätkostnaderna? Vad betalar dessa stackars människor då TOTALT PER KILOWATTIMME?
Så vad de betalar....det är skjortan och ev byxorna.
Har man riktigt otur behöver de dra ned underkläderna och böja sig fram med.
SE4 elhandel 1år fast ligger idag på kring 500öre/kWh. Dvs nästan 10ggr mer än vad du betalar.
ta en villa i SE4 , med förbrukning på säg 12000 kWh /år
1års elhandel avtal ger då kostnad på
12000 x 500 öre = 60000 kr (inkl "allt" för att det ska bli lättare med överslagsberäkningen )
elnät hamnar på ca
ca 600/mån i abonnemangskostnad
ca 24 öre /kWh i elöverföringskostnad
ca 45 öre /kWh i elskatt
dvs 600 x12 + 0.69 x 12000 = ca 15000
totalt 60000 + 15000 = 75000 på året dvs drygt 6000 i månaden
så grovt räknat är står då elnätet för bara en femtedel.
Och det är inte alls MP + S fel att de la ned nyrenoverade Ringhals 1 o 2 som kunde ha sänkt elhandelskostnaderna med ca 1/3 eller 20.000 på året. Nej nej så kan det ju inte vara.
Det byggs ny kärnkraft över hela världenD djac skrev:
Bla i Finland
De som har kapitalet säger att de vill bygga men eftersom return of investment är så lång krävs det tydliga spelregler för att de ska vara värt risken
Det säger i alla fall Wallenberg
https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/jacob-wallenberg-vi-behover-karnkraften
Renoverare
· Falun
· 169 inlägg
Begär man timdebitering både hos Eon och den lokala leverantören?[/QUOTE]yonna skrev:
Enklast är nog att ta det med elhandlaren, så löser de det med nätägaren. Det finns tydligen elhandlare som inte säljer el på timme, om din elhandlare är en sådan får du byta elhandlare till en som säljer el på timme. Det finns många att välja på…
Den är borttagen.N noone70 skrev:
I Tyskland säger de ju att det inte är rimligt att förlänga driften på reaktorer som planeras att lägga ned. Dagen du stänger ner blir det sedan väldigt mycket svårare. Man tappar snabt uppföljning på saker när driften är nedlagd.
Så att starta gamla stängda reaktorer skulle jag säga att i praktiken är omöjligt.
Är det GU10 fattning?N NyHusägare2021 skrev:Jag har ägnat dagen till att kolla huset efter "el-hungriga" lampor med hjälp av min "Tibber - Pulse P1", nu har jag identifierat att jag har 100W i taket på toaletterna ( 2 x 50 spotlights).
Hur funkar det kan man bara byta ut till "LED" i badrum eller är det något man bör tänka på.
Tänker på om ljuskälla också behöver vara IP klassad eller hur funkar det?
Då bara byta till LED. Jag bytte till Osram i våran duschrum med bastu. Har överlevt där nu snart 7år.
Jag bytte mest för att dessa lampor i halogenvariant svindyra i inköp vs hållbarhet. Plus att led inte blir så varmt inte bra om det råkar komma vatten till en varm halogenlampa lär nog kupan explodera.
Men om det är en toalett där lyset kanske på några minuter märks det nog knappt på själva elräkningen.
Sant, men vad hindrar MP från att tvinga igenom en ny effektskatt för att stötta en framtida S regering?D Daniel 109 skrev:Den är borttagen.
I Tyskland säger de ju att det inte är rimligt att förlänga driften på reaktorer som planeras att lägga ned. Dagen du stänger ner blir det sedan väldigt mycket svårare. Man tappar snabt uppföljning på saker när driften är nedlagd.
Så att starta gamla stängda reaktorer skulle jag säga att i praktiken är omöjligt.
Plus att Vattenfalls ledning numera består av antikärnkraftsaktivister. Klart att det är ”omöjligt” då