245 037 läst ·
1 918 svar
245k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Tibber säljer reglerkraft från billaddare. Så den styrs inte alltid mot lägsta pris. Men de garanterar att ladd elen inte kostar mer än hälften av vad den övriga elen kostar.
Du kan sätta isolerplast på fönstren. Då minska du värmeläckaget.
(Man kanske måste vara lite mer die hard för det. Inget för amatörer
).
En annan mer trivial sak är att sänka inomhustemp ytterligare och gå omkring i varma tofflor och tjocka raggsockar. Är man varm om fötterna tål man svalare luft bättre.
(Man kanske måste vara lite mer die hard för det. Inget för amatörer
En annan mer trivial sak är att sänka inomhustemp ytterligare och gå omkring i varma tofflor och tjocka raggsockar. Är man varm om fötterna tål man svalare luft bättre.
Sorry, såg nu att jag tittat på fel siffror. Jag lade ihop nedanstående kostnader:M MrDizzy skrev:Nej din överföringskostnad är inte 163 öre /kWh från Eon elnät.
Hur har du räknat fram den summan?
Det vi pratar om är första siffran på 56 öre / kWh.
( vilket idag är löjligt bra i SE3 o SE4 om det är fast pris )
För 1.5 år sen var det ett "eek lite dyrt men ok" pris för fastpris. jag vet för jag fick 58öre/kWh via det elbolag jag valde för att sälja solel till.
Skellefteå Kraft låg då på 53 öre/kWh o var billigast i Sverige just då.
men erbjudandet jag fick för att sälja solelen till nuvarande bolag mer än väl uppvägde de 5 extra örena per kWh
• Elnätsabonnemang månadsavgift
• Elöverföring
• Energiskatt
Sedan delade jag totalen med antal kilowattimmar. Då fick jag fram summan 199 öre per kWh.
Menar du att jag tänkt fel där?
Om du förbrukar 1000 kWh så blir inte siffran 199 * 1000 då månadsavgiften är fastB Byggahus48 skrev:
Om du vill räkna med månadsavgiften kanske du kan ta den * 12 och dela med din förväntade årsförbrukning?
Okej, du menar att det bara är för denna specifika månad? Visst, är det så. Men min fråga från början var mera vilka siffror folk jämför när de pratar om höga elpriser. Det jag fått fram är att man inte alls pratar om de avgifter som är ”fasta” och som man inte kan påverka om man inte flyttar, utan bara den man betala till den som levererar elen, inte nätkostnaderna. Så de höga siffror som redovisas är UTAN nätkostnaderna? Vad betalar dessa stackars människor då TOTALT PER KILOWATTIMME?N NyHusägare2021 skrev:
L
Lämnat pga korkad mod.
Bannad
· Örebro
· 63 inlägg
Lämnat pga korkad mod.
Bannad
- Örebro
- 63 inlägg
Om huset kan värmas från bara en sån platta, så är det nästan ett "energihus" eftersom det då skulle räcka med total effekt på bara en enda kilowatt att värma upp det. (Under rest 20 timmar)N Nikorasu skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 351 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 351 inlägg
Har du ingen dimmer så är det bara att köra på med vilken lampa som helst. Sen skiljer sig även LED upp till 50% i effektivitet. Jag har 12V halogen i vardagsrummet på dimmer och just den sockel kostar LED 100kr st så det är inte lönt att byta...N NyHusägare2021 skrev:Jag har ägnat dagen till att kolla huset efter "el-hungriga" lampor med hjälp av min "Tibber - Pulse P1", nu har jag identifierat att jag har 100W i taket på toaletterna ( 2 x 50 spotlights).
Hur funkar det kan man bara byta ut till "LED" i badrum eller är det något man bör tänka på.
Tänker på om ljuskälla också behöver vara IP klassad eller hur funkar det?
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 351 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 351 inlägg
På vintern ser det ju iaf lite bättre ut... Jag betalar mindre i fast men dubbelt i rörlig kostnad (se3 partille energi)B Byggahus48 skrev:
Ett tips för er med äldre hus (fönster)
https://www.byggahus.se/forum/threads/isolerplast-till-2-glas.207735/
https://www.byggahus.se/forum/threads/isolerplast-till-2-glas.207735/
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 351 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 351 inlägg
Tidigt förra hösten fick vi offerter på bergvärme alternativt ny flvp. Vi hade då Nibe Fighter 310p från 1999 så det började bli dags att byta. De som lämnade offerter var nog inne på att bergvärme inte nödvändigtvis skulle löna sig. Det var innan de värsta elpriserna och innan de stora prisökningarna.
Vi valde iaf bergvärme, samt att plocka bort 2 eldrivna vvb på övervåningen, och nya radiatorer på övervåningen istället för direktverkande el, dvs det dyraste alternativet som egentligen var lite ”onödigt” och kanske inte skulle hinna löna sig, totalt 220k blev det m. Skulle nog varit betydligt dyrare bara några månader senare. Det blev iaf klart i mars efter lite förseningar.
Känner mig väldigt nöjd idag att inte ha snålat och det ska bli intressant hur väl den smarta styrningen utifrån elpris och väder funkar på nya Nibe S1255. Har också Tibber-data för en vinter med gamla värmesystemet att jämföra med.
Tror inte att Tibber lönade sig för oss det första året, men genom att synliggöra elförbrukning och kostnad så fick vi tummen ur och gjorde nåt åt det.
Vi valde iaf bergvärme, samt att plocka bort 2 eldrivna vvb på övervåningen, och nya radiatorer på övervåningen istället för direktverkande el, dvs det dyraste alternativet som egentligen var lite ”onödigt” och kanske inte skulle hinna löna sig, totalt 220k blev det m. Skulle nog varit betydligt dyrare bara några månader senare. Det blev iaf klart i mars efter lite förseningar.
Känner mig väldigt nöjd idag att inte ha snålat och det ska bli intressant hur väl den smarta styrningen utifrån elpris och väder funkar på nya Nibe S1255. Har också Tibber-data för en vinter med gamla värmesystemet att jämföra med.
Tror inte att Tibber lönade sig för oss det första året, men genom att synliggöra elförbrukning och kostnad så fick vi tummen ur och gjorde nåt åt det.