Vårt husbygge närmar sig sitt slut, men i andra avseenden har det precis börjat. Vi har tagit in offert för att bygga en carport med förråd, men dom landade på ganska hisnande priser. Så pass att jag börjar leka med tanken på att bygga den själv med hjälp av byggsats. Jag har inte tummen mitt i handen, men ändå hyfsat nära sanningen.

Grunden tänker vi oss så enkelt som möjligt med gjutna plintar. Vi tänker oss förmodligen någon form av stenläggning på uppfarten, men vi kan nog leva med grusad uppfart i ganska många år innan det blir aktuellt. När grunden till huset gjordes så grävde man även ur uppfarten. La fiberduk och därefter vad jag skulle kalla byggkross. Duger det som underlag? Det kanske inte syns så tydligt på bilden, men lutningen ner mot gatan är hyfsat brant. Tanken är att vår carport börjar där grannens gula garage börjar, men någon meter kortare i bakkant. Även lite fall mot grannens garage och vi delar ett litet dike i tomtgränsen.

Blir inte riktigt klok på hur jag ska hantera nivåskillnaderna.
- Ska jag bygga carporten i backens lutning och ha väldigt långa stolpar längst fram?
- Gräva ur för att få marken plan där carporten ska stå, sen ha ett trappsteg upp i "normal" höjd?
- Om man framöver tänker sig lägga sten, hur mycket kommer marken höja sig med bärlager + sten? Så jag planerar för det redan nu.
- Är det dumt att börja med carporten och inte en stenläggning/asfaltering, så får dom fixa underarbetet?

Fullt möjligt att jag svamlar men hoppas det finns goda råd att finna här så vi börjar i rätt ände. Tack på förhand! :)

• Grusad uppfart med röd markering för planerad carport intill gul garagebyggnad och vit husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett alternativ är att försöka ändra bygglovet till att flytta carporten i bakkant av tomten där lutningen är mindre. Visste inte att man skulle placera huset och uppfarten så högt :) Denna lösning medför ju kanske egna problem med att modifiera bygglov, mer av tomten som äts upp av uppfarten etc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.