Hej,

jag har planer på att flytta huvudcentralen i huset från nuvarande läge i köket (stor ful blaffa av 4st 12-modulersskåp mitt på väggen i köket med brun plastlucka, hur tänkte dom där egentligen!?)... huvudmatningen kommer i rör från källaren, och det finns ytterligare 2st 2,5kvmm kablar i 16mm VP-rör ner i källaren som går till en undercentral för källaren samt en till pannan.

Min plan är alltså att flytta ner hela centralen i källaren, dvs fågelvägen rör det sig om ca 3m nedåt då det finns en bra placering på väggen i källaren rakt under dess nuvarande placering.

3st 16mm VP-rör finns att tillgå då dessa inte kommer användas längre iom att de kablarna ändå ska till källaren. Frågan är nu om dessa tre rör räcker till.

Jag antar att det man gör är att skarva alla kablar i väggen där centralen sitter nu, fast man kan göra detta i en väldigt mycket mindre låda som eventuellt får plats i väggen helt och hållet. Måste man bygga in dessa skarvar i någon slags låda för brandskyddets skull? Eller kan man bara skarva i väggen och sen sätta ett gips-skive-lock utanpå? Känns lite fel... Elcentralen är ju förvisso öppen på baksidan och VP-rören kommer ut bland trä, sågspån och mineralull...

Kvar kommer endast bli c:a 14 x 13A säkringsgrupper dvs 14 enskilda FK-ledare som behöver dras från gamla placeringen till den nya, MEN frågan är, finns det någon övre begränsning hur många FK-kablar man får dra per rör? Sedan behövs ju nolla och jord, men där antar jag man kan dra en 6kvmm FK-kabel och ha någon slags plint för alla dessa i skarvpunkten?

Det jag är ute efter är huruvida jag måste försöka dra fler rör innan jag tar hit elekriker... dra VP-rör klarar jag bra själv, så det känns onödigt att betala honom för detta... samt skruva upp ny central på väggen osv måste jag väl kunna göra, eller tar elektrikern illa vid sig då på nåt sätt? :-)

En annan fundering är om man ska ha flera "jordfelsbrytar-grupper", t.ex. om man kanske ska ha en speceill för kyl+frys, så att när den vanliga löser ut av någon anledning så ska inte allt vad man har i frysen ruttna när jag är på semester i ett par veckor? Samma för elpanna / framtida värmepump? Eller är det bara larvigt att tänka så? JFB är ju inte så dyra längre och med den nya centralen kommer det finnas plats nog...

--Kalle

Många frågor, nåt svar kan jag stödja med.

Max antal ledare i VP-rör är normalt:
16mm 5 st 1.5mm2 eller 4 st 2.5mm2

Det behövs väl även minst 14st nollor och eventuellt 14 st jordkablar? Det där med att dra en 6mm2 tror jag inte man får. Har för mig att det ska vara separat nolla för varje fas. Behörig elektriker får svara på det.

Ja, jag skulle ha flera JFB. 1st 300mA(egendomsskydd) för pannan, 1st 30mA(personskydd) för kyl/fry, 1st 30mA, för övrigt.

Det där med att själv dra VP-rör. Det är inte tillåtet. Däremot kan du prata med den elektriker som skall göra jobbet så kanske han låter dig göra det jobbet. Annars om det är öppet blir kostnaden försumbar för att dra några VP rör 3m.

Samma sak med att sätta upp centralen. Endast behörig får göra det.

Sen om du gör en del jobb, elektrikern en del och det sedan blir något problem. Då blir det lätt frågan, vad beror det på, ditt eller hans jobb.

När du sätter upp en ny central, passa på att se till att det finns liten ledig plats för framtiden.

Övriga frågor/funderingar får andra stötta med, då jag inte har en aning om vad man kan/får göra i detta fall. Kanske enklast att dra om ledningarna så du slipper skarvdosan i köket?

/m

Det du får göra i detta fall är antingen att sätta en kopplingsdosa per rör där nuvarande central sitter, sedan dra ett rör från varje dosa ner i källaren, det blir en väldans massa lock...

Vettigare är att du skarvar alla rören med varsitt nytt vp-rör ner i källaren, och drar igenom nya kablar som räcker hela vägen. Då kan du sen lägga igen väggen och behöver aldrig öppna den igen.

Eftersom man inte får blanda olika grupper i en kopplingsdosa eller i ett rör är jag mycket tveksam till att det går att komma undan på något annat sätt.

Du skriver att du vill göra detta INNAN du tar dit elektrikern. Kolla med elektrikern hur han vill att det skall göras INNAN du gör något. Annars är det stor risk att elektrikern vägrar befatta sig med det du gjort.

Jag tror inte att det finns något enklare lösning en de som mrfrenzy bskriver.

E
skall man se helt juridiskt få r du inte göra nånting förutom att bara byta brytare , uttag -bara byta ut inte montera inte ens dra rör
men som skrivits prata med en behörig innan du börjar på
dels så kan ni i samråd lösa hur det skall utföras
öppna väggar, från vilka dosor , placering central m.m..
såna här jobb görs inte på en fm å det är väl därför den är kvar där den är.
vet åxå att om man köper rör av fel fabrikat så är de värdelösa dra fk i

så hur å vilket mtrl plac m.m prata med nån behörig..........

Det är god installationspraxis att lägga en grupp (1- eller 3-fas) per rör.

Som tidigare talare sagt: Låt en elektriker avgöra detta.

Nej, nu har jag ju tänkt ta in en elektriker att fixa detta, så ingen mer behöver påpeka detta tack, men innan jag gör det så vill jag veta vad jobbet innebär... har blivit uppskörtad förut av hantverkare som gjort saker onödigt krångligt osv... no offense alla hederliga hantverkare, men jag vill ha en viss hum om saker och ting så jag kan uppskatta rimligheten i olika förslag...

T.ex. så är det viss skillnad på att bila upp taket i källaren, ta upp ett hål över halva väggen i köket på 2m x 30cm, för att lägga in 14 nya VP-rör, sätta igen hålet i väggen, tapetsera om, lägga ny puts i taket i källaren osv jämfört med att använda de tre befintliga rören!

F.ö. förbehåller jag mig rätten att dra vilka rör jag vill i mitt hus... att sedan dra elledningar eller vatten i dem är en annan femma... ;-)...

Det där med "installationspraxis" v.s. "man får inte göra det" är en viss skillnad... installationspraxis låter mer som "så där har vi alltid gjort, allt annat är fel"... hade någon kommit med ett argument såsom att det har med t.ex. last att göra hade jag kunnat köpa det, dvs. för många grupper med en viss kabelarea och avsäkring i samma rör ger för hög värmeutveckling och man riskerar kabelbrand vid vissa förhållanden...

Och jag tänkte mig att själva skarvpunkten inte skulle bestå av vanliga runda apparatdosor för VP-rör utan snarare av någon slags vanlig lågprofil kopplingslåda där samtliga VP-rör kommer in, skarvas och går vidare ner till källaren i ett annat rör...

Redigerat:
Varje grupp skall ha egen jord och nolla hela vägen från centralen.
Om vi nu låtsas att det är tillåtet som du säger att skarva dom i en låda och dra dom igenom tre vp-rör så ska du dels särskilja dom olika nollorna och jordledningarna för varje grupp så man inte vid någon ombyggnad lossar fel. Dels ska du få plats med dom i rören:
Om man låtsas att det bara är enfasgrupper så blir det 42 trådar, det blir knepigt att få in det i tre stycken vp16 som rymmer 15 ledare tillsammans.

Givetvis får du sätta upp vilka rör du vill i ditt hus och sedan köra vatten eller nätverkskablar eller öl igenom dom. Elektrikern får dock bara dra i eltrådar i rör som installerats av en behörig elektriker eller en anställd i samma firma som jobbar under dennes överinseende.

Sen tillkommer kabelanhopning, om du drar såhär många ledare i närheten av varandra kan du aldrig avsäkra dom 13A, möjligen 10A eller 6A, det får någon med rätt program räkna på

Redigerat:
Som sagt, din idé om att optimera bort ledningar genom att dra 6mm2 etc är inte godkänt. Det enda sättet är att förlänga rören ner till källaren till den nya platsen. Jag skulle bli mycket förvånad om du hittar en behörig elektriker som går med på att dra enbart i de befintliga rören.

Ett alternativ är att du trycker genom ett 25 eller 32 mm VP-rör och placerar en infälld undercentral i köket som matas från huvudcentral i källare. Dagens centraler bygger inte mycket och finns i alla möjliga olika utseenden. Alternativt tar väck den gamla och sätter dit en ny bara vilket borde vara det enklaste alternativet.

Vill du ha väck allting helt från köket är det mycket mer jobb som beskrivits ovanför.

Sen så förstår jag att du tycker hantverkare är omständiga men med tanke på alla regelverk som finns idag är det inte bara en fråga om funktion utan en mängd andra aspekter ska även tagas hänsyn till om man vill ha ett utfört arbete godkänt.

Du kanske skulle kunna sätta in en infälld central istället.....Beroende på vägtjocklek och material.
En ny fin central ser väl inte så hemsk ut som din gamla.....centralen eller luckan (vid infällning) kan döljas med hjälp av fantasin....ett skåp, en tavla, en hylla osv osv.
bara det går att öppna och tjäna denna enkelt , typ gångjärn...

Knö ihop allt i tre 16-rör är inte ens praktiskt möjligt, att lägga ihop till grövre tråd är inte tillåtet, varje grupp ska ha sina egna ledningar.
Öppna väggen och lägga i fjorton rör är den enda lösningen och när man nu ändå gör det så skarvar man ihop rören och drar i ny FK till första kopplingspunkten i varje grupp. De tre bef rören går naturligtvis att använda till varsin grupp.
Prata med elmojen innan du börjar göra något så ni är överens om hur det ska se ut, inte så säkert att någon vill avsluta ett halvjobb.
Flytta en central är fö ett ganska stor jobb i en villa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.