Hej!

Jag har en öppning i golvet där det en gång i tiden har stått en kakelugn. Det fanns lite tegel och stenar där innan, men de var tyvärr i sämre skick så de tog vi bort. Vi har köpt stora klinkerplattor som vi tänkt sätta dit istället, men det är som ni ser på bilden ett väldigt ojämnt underlag och behöver byggas upp lite.

Hur borde jag bära mig åt för att göra en bra grund för att sätta klinker på? Funderar på att gjuta igen med grovbetong, men funderar på hur det blir med betong direkt på där det är trä. Och undviker såklart gärna att det blir en köldbrygga ☺️

Som mest handlar det om cirka 7-8cm nivåskillnad som behöver fyllas ut.

• Öppning i trägolv med oregelbundet tegel och trä, kantad av snedställda träplankor. Klar för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
EPS och flytspackel.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
EPS och flytspackel.
Kan jag gjuta direkt på trät (förutsatt att det är tätt såklart) eller behöver jag något mellanskikt?

Düsseldorff
Trät kommer suga fukten ur EPS:en så behövs plast under.

• Gilla
agilde
  • Laddar…
Antar att man vill armera betongen, eller?

A agilde skrev:
Antar att man vill armera betongen, eller?
Inte i min värld, det finns inga stora krafter i den lilla plattan.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Blir väl nästan för tunt med EPS? Det blir ju typ 3cm tjockt bara om man ska ha plats för flyt och klinker?

Düsseldorff
Stefan N Stefan N skrev:
Blir väl nästan för tunt med EPS? Det blir ju typ 3cm tjockt bara om man ska ha plats för flyt och klinker?
Minimum för EPS brukar vara ca 30 mm så borde bli precis lagom

Det borde gå att lösa så det är minst 30mm överallt. Men vad tillför flytspacklet? Bara för att få jämt? Tänker att det väl borde gå att få tillräckligt jämt med betong för att kunna sätta klinker på. Vissa ojämnheter tar ju fixet.

Düsseldorff
A agilde skrev:
Det borde gå att lösa så det är minst 30mm överallt. Men vad tillför flytspacklet? Bara för att få jämt? Tänker att det väl borde gå att få tillräckligt jämt med betong för att kunna sätta klinker på. Vissa ojämnheter tar ju fixet.
Du får kolla produktblad men alla tillverkare såvitt jag vet uppger att det ska flytas ovanpå om det ska läggas klinker. Misstänker att det är för att undvika sprickbildning.

• Gilla
agilde
  • Laddar…
Tack för alla bra svar!
Är det viktigt vad det är för kvalitet på plasten under betongen?

Düsseldorff
A agilde skrev:
Tack för alla bra svar!
Är det viktigt vad det är för kvalitet på plasten under betongen?
Nej. Den ska hindra att EPS:en torkar ut för fort och spricker. Sen är betongvatten ingen höjdare för trät heller. Men när EPS:en torkat är det lugnt.

• Gilla
agilde
  • Laddar…
Düsseldorff
Fast vänta nu, du skulle ha typ två stora plattor?? I så fall kan du ju verkligen skita i flytet, finns ju typ en fog som kan spricka och i så fall får du väl foga om bara.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Fast vänta nu, du skulle ha typ två stora plattor?? I så fall kan du ju verkligen skita i flytet, finns ju typ en fog som kan spricka och i så fall får du väl foga om bara.
Ja exakt, eller blir nog två fogar totalt men stora plattor. Jag testar att skippa flytet, tiden lär visa om det är rätt eller ej.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Då har det gjutits och satts klinker 😀
Hyrde klinkerskärarnas motsvarighet till Bagger 293, kanske lite overkill men väldigt smidigt för att få raka snitt på större plattor!

Nu återstår bara fogning. Funderar på om jag ska köra mjuk- eller eller hårdfog. Tänker att mjukfogen blir lite mer förlåtande för rörelser men drar å andra sidan till sig mer smuts…

• Gjutning och nylagd klinker syns i ett hörn av ett rum. En byggsäck och verktyg ligger kring det nygjorda arbetet.
    Skapa konto
  • Golv med nygjuten klinker i hörn och verktyg inklusive kakelskärare på trägolv. Vägg och eluttag synliga.
    Skapa konto
  • En stor klinkerskärare på golv med tillbehör, stående nära en bokhylla och en pall i ett rum med trägolv.
    Skapa konto
  • Klinkergolv är på plats i en hörna av rummet, avgränsat med trälist. Röda avståndsclips synliga, väntar på fogning.
    Skapa konto
  • Gilla
OleB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.