Hej!
Jag har en öppning i golvet där det en gång i tiden har stått en kakelugn. Det fanns lite tegel och stenar där innan, men de var tyvärr i sämre skick så de tog vi bort. Vi har köpt stora klinkerplattor som vi tänkt sätta dit istället, men det är som ni ser på bilden ett väldigt ojämnt underlag och behöver byggas upp lite.
Hur borde jag bära mig åt för att göra en bra grund för att sätta klinker på? Funderar på att gjuta igen med grovbetong, men funderar på hur det blir med betong direkt på där det är trä. Och undviker såklart gärna att det blir en köldbrygga ☺️
Som mest handlar det om cirka 7-8cm nivåskillnad som behöver fyllas ut.
Jag har en öppning i golvet där det en gång i tiden har stått en kakelugn. Det fanns lite tegel och stenar där innan, men de var tyvärr i sämre skick så de tog vi bort. Vi har köpt stora klinkerplattor som vi tänkt sätta dit istället, men det är som ni ser på bilden ett väldigt ojämnt underlag och behöver byggas upp lite.
Hur borde jag bära mig åt för att göra en bra grund för att sätta klinker på? Funderar på att gjuta igen med grovbetong, men funderar på hur det blir med betong direkt på där det är trä. Och undviker såklart gärna att det blir en köldbrygga ☺️
Som mest handlar det om cirka 7-8cm nivåskillnad som behöver fyllas ut.
Det borde gå att lösa så det är minst 30mm överallt. Men vad tillför flytspacklet? Bara för att få jämt? Tänker att det väl borde gå att få tillräckligt jämt med betong för att kunna sätta klinker på. Vissa ojämnheter tar ju fixet.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 057 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 057 inlägg
Du får kolla produktblad men alla tillverkare såvitt jag vet uppger att det ska flytas ovanpå om det ska läggas klinker. Misstänker att det är för att undvika sprickbildning.A agilde skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 057 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 057 inlägg
Ja exakt, eller blir nog två fogar totalt men stora plattor. Jag testar att skippa flytet, tiden lär visa om det är rätt eller ej.Düsseldorff skrev:
Då har det gjutits och satts klinker 😀
Hyrde klinkerskärarnas motsvarighet till Bagger 293, kanske lite overkill men väldigt smidigt för att få raka snitt på större plattor!
Nu återstår bara fogning. Funderar på om jag ska köra mjuk- eller eller hårdfog. Tänker att mjukfogen blir lite mer förlåtande för rörelser men drar å andra sidan till sig mer smuts…
Hyrde klinkerskärarnas motsvarighet till Bagger 293, kanske lite overkill men väldigt smidigt för att få raka snitt på större plattor!
Nu återstår bara fogning. Funderar på om jag ska köra mjuk- eller eller hårdfog. Tänker att mjukfogen blir lite mer förlåtande för rörelser men drar å andra sidan till sig mer smuts…