Enligt Svensk Standard sätter man numera normalt dessa två uttag på ca 120-130 cm. De ska vara lätta att komma åt och bryta strömmen om man måste göra t.ex. service på maskinerna.

Avloppsrör A sätter bredvid, inte bakom, tvättmaskinen. Skulle annars göra att tvättmaskinen kommer en bit ut från väggen.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag är tveksam till om det finns krav på att ett vägguttag ska sitta just på 120 cm höjd. Åtminstone behöver inte en eldosa det.
Jag skrev 120 cm eftersom Josth skrev så här innan:
J Josth skrev:
Eluttagen ska sitta på ca 120 cm höjd synliga där man har tvättmaskinen och torktumlaren.
Sen angående det här:
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är rätt omöjligt att få till något som inte syns när tvättmaskinen inte finns där och som samtidigt knappt syns när tvättmaskinen är på plats.
så hade jag kanske för höga förhoppningar.

Jag trodde att man tex skulle kunna gömma "allt" i kommoden (uttag för inkommande vatten, uttag för avlopp, samt eluttag). Då blev det helt osynligt innan man kopplade in tvättmaskinen. Sedan när det eventuellt ska kopplas in en tvättmaskin så kanske man kunde dra rören i något hölje liknande en kabelränna mellan kommoden och tvättmaskinen, så det blir snyggare. Något i stil med den här rörsockeln:
Vita rörsocklar monterade på vägg med två kopparrör synliga, placerade ovanför en grå matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet dock inte om man kan/får dra elkabeln i den också (får man blanda vattenrör och elkabel i samma kabel/rör-ränna?), eller om den måste dras utanför/ovanför sockeln. Men borde kunna bli ganska diskret ändå om elkabeln är ovanpå rörsockeln.

Som sagt, det var bara en ide. Vet inte om det är görbart/tillåtet med en sådan lösning.

Redigerat:
BirgitS
Utanpåliggande vattenrör är rätt stora och ska sitta fast i väggen med rörklammer så det blir en väldigt klumpig sockel. Ser antagligen konstigare ut än ett vanligt utanpåliggande vattenrör.

Visst kan du dra en elkabel i en kabelkanal, men om det mindre synligt än en utanpåliggande eldosa, tycker jag är tveksamt.

Avloppsrör/slang är tjocka minst 50 mm diameter så det går ju inte att gömma dem i en sockel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.