När utför man lämpligtvis meggning av en anläggning och hur förbereder man för densamma?
Kan timers, skymningsrelä, dimmers, drivdon för LED, JFB, dvärgar och/eller andra komponenter vara anslutna när meggning utförs?

Just nu har jag en anläggning som inte är ansluten till nätet ännu, men elcentralen börjar ta form och all kabel är dragen, jag undrar i vilket skede jag ska låta megga anläggningen för att allt ska bli så smidigt som möjligt.

Man meggar när hela jobbet är klart (vid mindre jobb villor tex.) och ja allt kan vara anslutet. Man brukar bara megga mellan fas/nolla och jord, då kopplar man samman fas och nolla och meggar mot jord. Då är det ingen fara för ev anslutna apparater, om det inte är jordfel i dom.

Mikael_L
Du kan förbereda med att sätta alla strömbrytare i på-läget. Eller markera med t.ex. tape vilket läge som är ON.
Du kan lämpligtvis koppla loss all elektrisk utrustning som är någorlunda lätt att koppla bort, eller som är mer känslig. Även om mycket normalt klarar sig så behöver man ju inte gå in för att ta hela bredsidan. :)

Meggningen görs på hela anläggningen, så antingen när precis all installation är klar eller så meggar man vid flera tillfällen, men olika delar av anläggningen.

Mikael, gissar du nu ?????
Se mitt inlägg och du vet hur det "normalt" utförs. Sedan kan man naturligtvis använda många olika varianer som är bättre eller sämre.

Mikael_L
Ja jag läste vad du skrev.

Men personligen skulle jag inte rent i onödan riskera precis varenda grej i mitt hus.
Utan koppla ut ev datorer, plattTV's och annan elektronik.
Ev dra ut kyl, frys häll osv om det var lätt att göra.

Jag skulle definitivt inte koppla ur gamla spisar, elpatroner osv, dvs tåliga saker.

Att man som professionellt arbetande på timpenning inte anser sig ha tid (att låta kunden betala för) att ränna runt och koppla loss saker kan jag förstå. Men nu tror jag frågan kom från en som inte har något problem med att lägga någon halvtimme på detta.

Men gabbe, kanske ska du fråga den som ska megga vad du ska göra, det är väl dennes ansvarsförsäkring som ska gå in och ta ev förstörd utrustning. Så den personen har väl veto-rätt på vad som ska göras innan meggning.

Jag håller med Mikael.

Om man gör rätt, dvs som spik säger, koppla ihop nolla och faser så kommer ju inte mätspänningen att hamna mellan fas och nolla på någon apparat. Ingen risk att en apparat utsätts för överspänning.

Men man utsätter isolationen i apparater för en onormalt hög spänning. En apparat skall dock tåla avsevärt mer än ex. 1000V mellan fas och jord. Men det är onödigt att riskera dyr elektronik på den punkten. Det kan finnas en bristfällig isolation i en transformatorlindning, eller i en motorlindning. Och det kan kännas lite onödigt att "hitta" de problemen, just nu. För har man väl skjutit hål på isoleringen så blir det ofta ett fel som visar sig även vid lägre spänningar.

Som sagt prylarna skall tåla det, så problemet är lite hypotetiskt. Å andra sidan så kan man ju hävda att det är ju just sådan bristfällig isolation man är ute efter att hitta. Felet i motorlindningen kan vara av en sådan karaktär att den ibland löser ut jordfelsbrytaren.

Ja alltså, det kommer inte finnas en enda pryl i något vägguttag eftersom jag vill få meggningen gjord innan centralen ansluts i fasadmätarskåpet, det är ett nybygge och huset är ännu obebott.

Jag gick på Mikaels linje och ringde nyss till elfirman som (på pappret) står för min anläggning och han bekräftade att jag kunde göra allt färdigt innan meggningen utförs.

Mikael_L
Jag tror att man kan med stor rätt anta att alla saker och apparater som är fast anslutna, och särskilt allt som ingår i själva installationen är av typen "mer robusta grejer".

Så jag har svårt att se att man bör (eller ens får?) koppla bort tidur och såna grejer innan meggning.
Det ingår ju i elanläggningen och bör ju egentligen isolationstestas.

Värmepumpar och lysrör och sånt hamnar ju däremot lite längre ifrån det som är själva elanläggningen, eller kanske inte.
Sådana här saker är nog också betydligt mer robust konstruerade än t.ex. TV-apparater.

Alla apparater SKA tåla en spänning på 2500 volt mellan fas/nolla och jord, gör dom inte det har dom nått fel inbyggt och uppfyller inte gällande krav på starkströmsutrusstning.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
spik99 skrev:
Alla apparater SKA tåla en spänning på 2500 volt mellan fas/nolla och jord, gör dom inte det har dom nått fel inbyggt och uppfyller inte gällande krav på starkströmsutrusstning.
Det är nog helt korrekt.
Nu kan jag inte vilka exakt spänningar vilka spänningar som gäller. Men helt klart i den storleksordningen.

Jag är dessutom lite osäker på om det kan skilja lite beroende på vilken utrustning och därmed vilken standard som används.
På ett ställe jag arbetade använde vi mest EN 61010 standarden för elsäkerhetstesterna. Det är standard för laboratorieutrustning, medicinsk apparatur osv. Men prylarna vi gjorde var i princip även något skulle kunnat stå i någons hem också.
Men vi använde givetvis inte en standard avsedd för konsumentprodukter, och Sony använder knappast EN61010 heller.

Men isolationen skulle iaf enligt 61010 vara rätt god. T.ex. minst 3mm avstånd på nätspänningssidan krävdes mellan kretskortsbanor osv. Det motsvarar på ett ungefär 3000V på ett olackat kretskort, och ohyggligt mycket högre spänning på ett lackat.
Och vi hade endast lackade kretskort, jag vet inte om det hade krävts ännu större isolationsavstånd för olackade kort.
Jag var inte själv involverad i elsäkerhetstesterna, men jobbade såpass nära det att lite smått och gott snappade man ju upp.

Mikael_L
Ja, 2.5 kV gäller för normala apparater,
4 kV för centraler, ledningar, strömställare etc,
6 kV för mätarskåpet och huvudledningar därifrån.

Så 500 V likspänning från meggern torde inte störa dessa, och skulle någon apparat ge överslag så tycker nog jag att det är bra att den hittades.

Det finns också (stickproppsanslutna) apparater som bara tål 1.5 kV, men dessa kräver ett överspänningsskydd.
Just fast installerade överspänningsskydd kan göra att man måste gå ned till 250 V vid isolationsmätningen.

Jag tycker som så att det är bättre att megga innan man anslutit något för då har man möjligheten att jämföra samtliga ledare. Detta med att lägga ihop faser och nolla och jämföra mot jord är en kompromiss för att
kunna megga i befintlig anläggning
spara tid
inte fördärva elektronik
Men visst, det är inte fel att göra så.

Om det handlar om brandfarliga utrymmen så måste man isolationsmäta mellan spänningsförande ledare, så där måste man göra mätningen innan några fast anslutna laster finns.

Antar att meggning av anläggning är till för att hitta antingen dåligt hantverk och/eller dåligt/undermåligt material, (i den fasta anläggningen). Antar vidare att det är till för att förhindra olyckor (primärt brand) vid överspänning pga t ex åsknedslag. Då vill man ju att alla delar i anläggningen ska tåla kraftig överspänning, även mellan olika faser.

Om man som jag bor på en gammal ("brandvänlig") gård på landet, i slutet på en 380V luftlina, så är man tacksam varje gång åskan går att anläggningen är robust. Jag har ingen aning om vilka spänningar som kommer in på nätet vid åsknedslag, men rejäla överslag är det.
Livslängden på el- & elektronikutrustningar är begränsad här. Senast i höstas strök routern med i årets (förmodat) sista åska, (inkl routerns adapter). (Jo, jag vet att det inte behövs särskilt mycket överspänning för att knäcka konsumentelektronik, men det är påtagliga bevis för ofta återkommande överspänningar.)

Så, bor man på landet med sämre elkvalitet så är det nog inte fel att testa så mycket man kan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.