Vi har ett "modulhus" (prefab) från 1971 där väggarna känns som de är gjorda av kartong, både hur de håller värmen samt när man ska hänga upp saker på väggen.

Nu håller vi på att byta panelen på fasaden och jag funderar på vad väggen faktiskt är gjord av och om man borde/kan göra något som förbättrar livslängden/komforten medan panelen är nere. Jag kommer inte tilläggsisolera utvändigt då det blir ett alldeles för stort projekt då halva fasaden är prydnadstegel och andra halvan panel.

Se nedan hur det ser ut under lockpanelen. Det ser ut och känns som cardboard som har en massa hål efter spikarna som panelen satt med. Här tänkte jag att man kanska ska sätta upp något extra vindskydd eller liknande, men jag är rädd för att göra mer skada än nytta. Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Finns det nått att göra eller ska jag bara lämna det som det är?
Närbild av skadad träpanel med hål och spår som indikerar rötskador eller insektsangrepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slitet myggnät i fönsterram, träfasad, behov av reparation eller utbyte.
Skapa konto

Husvägg under renovering, avtäckt isolering, reglar, tegel, fönster, stuprör, delvis molnig himmel.
Skapa konto

P.s. på denna sida har jag redan satt panelen, men tänkte på de andra sidorna när jag väl kommer dit. D.s. den uppmärksamme ser säker att vi sätter liggande panel istället för lockpanel

• Gilla
Arp32
  • Laddar…
Asfaltplat?

S sturnus skrev:
Asfaltplat?
Ja, men det ser likt ut när jag googlar på det. Hittar dock bara norska sidor, men vad jag kan läsa mig till är dessa vind- och fuktskydd. Så borde jag göra någonting åt mina då de är fulla med hål eller är det bara blunda och köra på med panelen? Om jag ska göra något, vad?

windstopper

Bästa svaret

Det är väl Asfarock. Asfaltimpregnerad träfiberskiva som användes som vindskyddsskiva. Det står till och med både faktiskt och namn på produkten på skivorna (var extra kul att elda sådana, jäklar vad det rök av dom)
Men lär väl inte göra nån skada att lägga på ett lager vindskyddspapp AC 35” innan du monterar spikläkten.

GoC GoC skrev:
Det är väl Asfarock. Asfaltimpregnerad träfiberskiva som användes som vindskyddsskiva. Det står till och med både faktiskt och namn på produkten på skivorna (var extra kul att elda sådana, jäklar vad det rök av dom)
Men lär väl inte göra nån skada att lägga på ett lager vindskyddspapp AC 35” innan du monterar spikläkten.
Har inte gjort "eldningstestet", men det ut som asfaboards/asfarock. Då ska jag sätta vindpapp på resterande väggar innan jag sätter panelen.

Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.