819 läst ·
9 svar
819 läst
9 svar
Hur förbättra ventilationen i hus?
Hej!
Vi är lite intresserade av ett hus. Men luften verkade vara väldigt, väldigt instängd där och det gjorde oss lite fundersamma.
Det är ett tegelhus från 50-talet. 136 kvm, 2 våningar och källare.
Man har satt dit nya fönster i 3-glas. Bytt till bergvärme från oljepanna. Bergvärmepumpen är från 2014. Källaren var kall och i princip oinredd, förmodligen inte mycket till värme där. Ska vara självdrag i huset. Det finns skorsten men man har satt dit en ny braskamin.
Såg att det fanns en ventilationsfläkt i badrummet. Även någon i källaren.
Funderar också på radon. Själva radonhalten ska vara mätt nyligen och var då ca 140. Hur tänker man kring det? Dålig ventilation och radon känns som en dålig kombination. Behöver man vara orolig för det?
Vad kan den dåliga ventilationen bero på? Är det svårt att fixa ventilationen i ett sådant hus? Vad kan det kosta på ett ungefär? Någon med erfarenhet? Tips och råd mottages tacksamt. Vi kan inte mycket om det här.
Vi är lite intresserade av ett hus. Men luften verkade vara väldigt, väldigt instängd där och det gjorde oss lite fundersamma.
Det är ett tegelhus från 50-talet. 136 kvm, 2 våningar och källare.
Man har satt dit nya fönster i 3-glas. Bytt till bergvärme från oljepanna. Bergvärmepumpen är från 2014. Källaren var kall och i princip oinredd, förmodligen inte mycket till värme där. Ska vara självdrag i huset. Det finns skorsten men man har satt dit en ny braskamin.
Såg att det fanns en ventilationsfläkt i badrummet. Även någon i källaren.
Funderar också på radon. Själva radonhalten ska vara mätt nyligen och var då ca 140. Hur tänker man kring det? Dålig ventilation och radon känns som en dålig kombination. Behöver man vara orolig för det?
Vad kan den dåliga ventilationen bero på? Är det svårt att fixa ventilationen i ett sådant hus? Vad kan det kosta på ett ungefär? Någon med erfarenhet? Tips och råd mottages tacksamt. Vi kan inte mycket om det här.
Redigerat:
Nej det verkar inte vara det som de har tyckt var viktigast. Men jag tycker det nästan är det allra viktigaste.O skrev:
Det ska ha bott en barnfamilj där i nio år.
Vanligt fenomen murstock och pannan är lite motorn i självdrags konstruktionen i kombo med otäta fönsterJ Jessica92 skrev:Hej!
Vi är lite intresserade av ett hus. Men vi märkte på visningen att luften var väldigt, väldigt instängd.
Det är ett tegelhus från 50-talet. 136 kvm, 2 våningar och källare.
Man har satt dit nya fönster i 3-glas. Bytt till bergvärme från oljepanna. Bergvärmepumpen är från 2014. Källaren var kall och i princip oinredd, förmodligen inte mycket till värme där. Ska vara självdrag i huset. Det finns skorsten men man har satt dit en ny braskamin.
Såg att det fanns en ventilationsfläkt i badrummet. Även någon i källaren.
Funderar också på radon. Själva radonhalten ska vara mätt nyligen och var då ca 140. Hur tänker man kring det? Dålig ventilation och radon känns som en dålig kombination. Behöver man vara orolig för det?
Vad kan den dåliga ventilationen bero på? Är det svårt att fixa ventilationen i ett sådant hus? Vad kan det kosta på ett ungefär? Någon med erfarenhet? Tips och råd mottages tacksamt. Vi kan inte mycket om det här.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17738.0
Jag skulle inte lägga allt för stor vikt vid en enstaka upplevelse.
Min kåk har noll forcerad ventilation (förutom köksfläkt) och var från början självdrag med oljepanna.
Ytterst sällan har jag upplevt problem med ventilationen, man öppnar ett fönster eller en ytterdörr och vips är det löst.
Det är inte heller varken dyrt eller särskilt svårt att öka luftombytet om man vill/behöver.
Min kåk har noll forcerad ventilation (förutom köksfläkt) och var från början självdrag med oljepanna.
Ytterst sällan har jag upplevt problem med ventilationen, man öppnar ett fönster eller en ytterdörr och vips är det löst.
Det är inte heller varken dyrt eller särskilt svårt att öka luftombytet om man vill/behöver.
Okej, det är kanske olika. Vi kände att det knappt gick att vara där. Min kille har astma dessutom.D Dilato skrev:Jag skulle inte lägga allt för stor vikt vid en enstaka upplevelse.
Min kåk har noll forcerad ventilation (förutom köksfläkt) och var från början självdrag med oljepanna.
Ytterst sällan har jag upplevt problem med ventilationen, man öppnar ett fönster eller en ytterdörr och vips är det löst.
Det är inte heller varken dyrt eller särskilt svårt att öka luftombytet om man vill/behöver.
När vi kom hem igen var det en otrolig skillnad på inomhusklimatet. Det var så väldigt instängt.
Så ja, det fick oss lite oroliga för hur man eventuellt ska kunna fixa det.
Jag har en gång varit på visning av ett hus som stått tomt så länge att vattenlåsen och toaletten torkat ut och det stank avlopp i hela huset 🤓J Jessica92 skrev:
Mäklaren kom typ 10 minuter innan visning.
Som sagt, att öka ventilationen är enkelt och inte särskilt dyrt
Det jag menade vad som var viktigt inför visningen.J Jessica92 skrev:
Bra luft är viktigt. Var inte huset bebott är det inte speciellt konstigt att det luktar instängt. Det är ganska normalt och säger knappast något. Möjligen bara att mäklaren inte vädrat ordentligt.J Jessica92 skrev:
Om de inte bor kvar och huset står tomt blir luften en helt annan än om någon faktiskt bor där.J Jessica92 skrev:
Jo de bor där. Det var därför det var så konstigt.O skrev:
Det jag menade vad som var viktigt inför visningen.
Bra luft är viktigt. Var inte huset bebott är det inte speciellt konstigt att det luktar instängt. Det är ganska normalt och säger knappast något. Möjligen bara att mäklaren inte vädrat ordentligt.
Om de inte bor kvar och huset står tomt blir luften en helt annan än om någon faktiskt bor där.
Ni kan ju sätta in ett par pax fläktar i badrummet som konstant går på lågt varv. Så skapar ni ett undertryck som gör att det sugs in ny luft i huset.J Jessica92 skrev:
Tätare fönster brukar resultera i mindre luftcirkulation på hus med självdrag. Det hindrar ny luft från att sugas in när oljepannan brinner... Eller i ert fall, fläkten snurrar. Ofta ser man att nya täta plastfönster mm har ventilationshål vid karmen för att lösa det.. Blir dock lite kontraproduktivt.
Antar att som tegelhus från 50 talet är det inga ångbromsar eller spärrar i väggarna och golv utan en hyggligt öppen konstruktion. Kanske är det fuktigt i källaren? Kan ju vandra upp och bli like unket..
Be nån kontrollera och ge ert ett protokoll om det finns fukt eller andra problem så som behov av nytt dränage mm.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden