Hej,

ska inom kort byta ut köket, och har nog till slut bestämt mig för en layout.
Men det skadar inte med några fler ögon på projektet. Har jag missat något?

Köket hör till ett litet hus om 2 rum och kök.

Jag har valt en 60cm diskmaskin, även om 45cm hade räckt gott, då det blir mycket lättare att få till linjering vettigt med överskåpen.

Jag har valt en kyl/frys i stället för dubbel uppsättning, då jag har extra frysskåp i källaren och även extra kylskåp som används på midsommar.

Bordet ska bli ett utdragbart/klaffbord så oftast bara plats för 4 personer.

Ensamstående.

Nackdelar;
Micron är lite högt upp.
Elcentralen blir inbyggd i högskåpet vid kylen, så något begränsad åtkomst.
Micron går inte att sätta i bra höjd i högskåpet, då den hamnar precis framför elcentralen som sitter på bra arbetshöjd.
Skarv i bänkskivan blir precis framför diskhon/diskbänken.

• 3D-rendering av modernt kök, vitt skåp, svart bänkskiva, trägolv, matbord, stolar, öppen planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett modernt kök med vit inredning och matplats, i flygande-väggperspektiv.
    Skapa konto
BirgitS
Det fungerar med en mikro i överskåpet om man är av normallängd, även om det inte är optimalt.
Det finns regler för hur bra åtkomst som krävs vid elcentralen så kanske en elektriker kan vägra göra något med elcentralen om det är för dåligt.

Det är inte ett bra ställe för en skarv av bänkskivan, utan snarast sämsta tänkbara. Vad för sorts bänkskivor ska du ha?

Jag skulle vilja ha längre avstånd mellan diskhon och hällen så att jag får plats med allt som behövs under tillagningen där. Minimum 80 cm. Har du funderat på att flytta diskhon runt hörnet så den hamnar på fönsterväggen, dock inte rakt under fönstret.

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Tack för synpunkterna!

Så här skulle det kunna bli då. Skarven blir fortfarande nära, men lite mindre utsatt kanske.
Jag ska ha laminatskivor.

Modernt kök i vitt, med svart bänkskiva, inbyggda apparater, och matplats med gröna stolar.
Skapa konto

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
BirgitS
Det köket blir mer lättarbetat tror jag.

Laminatskivor är väldigt känsliga för fukt i skarvarna så det är en stor risk. Se om du kan hitta en laminatskiva i vinkel så att du får skarven en bit bort från hörnet.

Jo, det verkar ju bättre med en 120cm+ arbetsyta vid spisen, än bara två 60cm.

Jag är inte så orolig för laminatskivorna. Har haft liknande skarvar tidigare utan problem. Det gäller bara att lägga en bra siliconsträng i skarven så klarar det sig länge.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Strunta i linjerna mellan över och underskåp, syns bara på ritning. Välj istället 80-skåp med dubbla luckor som överskåp, en 60-lucka är väldigt stor och ivägen så fort den öppnas.
Har en gång haft diskmaskin vid arbetsytan mellan häll och ho, vill aldrig ha det igen.

• Gilla
Edvuld och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle vilja ha längre avstånd mellan diskhon och hällen så att jag får plats med allt som behövs under tillagningen där. Minimum 80 cm. Har du funderat på att flytta diskhon runt hörnet så den hamnar på fönsterväggen, dock inte rakt under fönstret.
Så har vi och det fungerar jättebra. Och på hela vinkeln med diskbänk har vi rostfri skiva.

• Gilla
Player1 och 1 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Strunta i linjerna mellan över och underskåp, syns bara på ritning. Välj istället 80-skåp med dubbla luckor som överskåp, en 60-lucka är väldigt stor och ivägen så fort den öppnas.
Har en gång haft diskmaskin vid arbetsytan mellan häll och ho, vill aldrig ha det igen.
Vill man absolut ha 60-skåp, ta med 2 30-luckor istället.

M Mellanbarn skrev:
Vad var det som var så dåligt med diskamskinen där?
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Vill man absolut ha 60-skåp, ta med 2 30-luckor istället.
Jag har aktivt valt bort 80-skåp då hyllplanen har en tendens att inte klara vikten av porslinet.

Däremot ska jag överväga dubbla 30-luckor, det kanske blir den bästa kompromissen.

Tack för synpunkterna!

Tycker det leder till krockar.
Händer ofta att en lagar mat och en plockar ur maskinen. Eller så vill man ha luckan på glänt för tork.

• Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.