104 läst ·
2 svar
104 läst
2 svar
Ska jag isolera min nya krypgund?
Jag ska bygga ett hus med träbjäklag på en krypgrund i en sluttning. Utöver dräneringsrör runt grundmurarna, bör jag sätta isodrän/pordrän på utsidan av grundmuren?
Enligt tillverkarna borde jag även isolera grundmuren på insidan med cellplast och/eller lägga isodrän/pordrän under bjälklaget. Behövs det verkligen?
Florus
Enligt tillverkarna borde jag även isolera grundmuren på insidan med cellplast och/eller lägga isodrän/pordrän under bjälklaget. Behövs det verkligen?
Florus
Självbyggare
· Stockholm
· 8 646 inlägg
Om du letar runt lite, både här och googlar, så finns det moderna etablerade sätt att bygga krypgrund (tex trähusguiden som jag länkat till nedan har bra info).F Florus skrev:Jag ska bygga ett hus med träbjäklag på en krypgrund i en sluttning. Utöver dräneringsrör runt grundmurarna, bör jag sätta isodrän/pordrän på utsidan av grundmuren?
Florus
Du skall inte isolera både utsida och insida, utan först måste du klura på om det skall vara en inneluftventilerad eller uteluftsventilerad krypgrund, och sen kan du bygga utefter det.
Sen är det dock bra med en platonmatta för att hålla bort fukt från grundmuren även om du har en uteluftsventilerad krypgrund.
https://www.traguiden.se/konstrukti.../grundlaggning/inneluftsventilerad-krypgrund/
https://www.traguiden.se/konstrukti...g/grundlaggning/uteluftsventilerad-krypgrund/
Tack för det svaret! Jag har läst länkarna. Det verkar som om uteluftsventilerad grund är bäst för vår del, med någon form av plast och isolering på marken. Två frågor:
1. Behöver grundmurarna isoleras på insidan?
2. Det står i länken att bjälklaget inte ska ha för tjock isolering eftersom det ökar temperaturskillnaden mellan bjälklag och krypgrund vilket kan ge fukt/kondens. Vi planerar 220 mm mineralull, är det lagom?
Tacksam för svar eller synpunkter!
1. Behöver grundmurarna isoleras på insidan?
2. Det står i länken att bjälklaget inte ska ha för tjock isolering eftersom det ökar temperaturskillnaden mellan bjälklag och krypgrund vilket kan ge fukt/kondens. Vi planerar 220 mm mineralull, är det lagom?
Tacksam för svar eller synpunkter!
Klicka här för att svara