C
P Pappa1986 skrev:
2 huslån, kostnader som skenar mm mm
Det skall man väl förvisso vara väldigt tydlig med att köparen får stå för.
Kan ju inge ett visst lugn iallafall.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaa. Handpenningen har köparen nog inte rätt att få tillbaka, när det är köparen som strular. Du behöver i så fall betala tillbaka det som blir över när dina faktiska kostnader för avhoppet är betalda. Men ex. mäklaren har rätt till sitt arvode så fort det finns ett giltigt köpeavtal, även om affären sedan spricker.

Men skall man se lite nyktert på situationen: OM det är troligt att köparen verkligen kan betala i slutet av månaden, så är nog den mest praktiska lösningen att låta tiden gå och slutföra då. Du kommer inte att lyckas sälja till ngn. annan under den här tiden ändå.

Så ta reda på vad det är som skall lösa situationen då. Om det ex. är så att köparen då skall få sin nuvarande bostad såld, så bör man kanske fundera över vad som händer om deras köpare inte heller lyckas få fram pengar. Och om ett brygglån skulle kunna vara en lösning för din köpare.
Se bara till att köparen inte får tillträde förrän du fått pengarna!

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Har du en mäklare så kan hen besvara frågan

• Gilla
Etnoy och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Problemet är att det inte bara är att ta handpenningen, de kan hävda sin rätt till viss del av handpenningen men hade jag kunnat så hade vi hävt köpet pga utebliven slutlikvid och behållt handpenningen.
Men vi får väl vänta på idioten....
Om kontraktet säger ett dstum och köparen inte håller det så är det ett kontraktsbrott. Ni har väl en mäklare som bistår er i affären. Hen borde vara den som kan klara ut vad som gäller.

• Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
De behöver då en (förmodligen svensk) bank som är villig att ta emot pengarna och genomföra tillträdet. Det finns nog en stark motvilja hos bankerna

Det görs miljoner av betalningar mellan utlandet och Sverige varje dag. Varför tror du det skulle finnas en ”ovilja” från svenska banker att ta emot pengar från en tysk bank..?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
@Pappa1986, vad står det ordagrant I köpekontraktet om tillträde och betalning av slutlikviden? Och vad står det om kontraktsbrott?
Att inte betala på tillträdesdagen är ett kontraktsbrott från köparens sida.

Om köparen är helt säker på att det går att få fram pengarna om typ 2 veckor kan mäklaren hjälpa till att skriva ett tilläggsavtal med det nya tillträdesdatumet och eventuell ersättning från köparen till er. Ni har gjort upp affären med hjälp av en mäklare va?

• Gilla
Mikael Ströms och 1 till
  • Laddar…
Håkan C. Håkan C. skrev:
Har du en mäklare så kan den besvara frågan
- Ja, vad har du fått för råd av din mäklare?

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Har frånträde på vårat gamla hus på fredag. Nu meddelar köparen att de inte få fram pengarna förrän slutet av denna månaden.

De har haft 8 månader på sig att få fram pengarna!

Det enda jag vill göra nu är att häva köpet men då verka rdet som att vi ev få betala tillbaka handpenningen om köparen inte tycker att vi jag rätt till den. Jävla skit!

Dagen idag ska firas då äldsta dottern tar studenten men nu hamnar det lite i skymundan. Jag blir så jävla arg. Någon annan som varit i liknande situation.?
Det är nog inget nytt problem så man kanske inte bör ta ut sin ilska här utan reflektera lite över varför man inte själv skriver täckande avtal.

P Pappa1986 skrev:
Har frånträde på vårat gamla hus på fredag. Nu meddelar köparen att de inte få fram pengarna förrän slutet av denna månaden.

De har haft 8 månader på sig att få fram pengarna!

Det enda jag vill göra nu är att häva köpet men då verka rdet som att vi ev få betala tillbaka handpenningen om köparen inte tycker att vi jag rätt till den. Jävla skit!

Dagen idag ska firas då äldsta dottern tar studenten men nu hamnar det lite i skymundan. Jag blir så jävla arg. Någon annan som varit i liknande situation.?

Det finns många som är duktiga på byggjuridik. Ta kontakt med en kunnig byggkonsulter.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Kvackatore och 3 till
  • Laddar…
B bossebus45 skrev:
Det finns många som är duktiga på byggjuridik. Ta kontakt med en kunnig byggkonsulter.
Hjälper det vid en trasslig fastighetsaffär?

• Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Håller med, men det beror ju lite på om köparen verkligen klarar det om två veckor. Jag har lite svårt att se hur det skulle vara omöjligt att få fram pengar idag, men garanterat om två veckor.
Beror ju lite på vilka pegar det är som saknas också.

När jag köpte mitt hus ihop med min dåvarande sambo så krävde hon en extra vecka att få fram pengarna på "för säkerhets skull", det visade sej vara klokt då idiotbanken nummer ett, nordea, på fullt allvar tog 9 dagar på sej att sälja mina fonder och föra över pengarna till mitt konto på handelsbanken.

Detta var då en stor del av kontantinsatsen.

(varför jag hade fonder på nordea ? ..för att det var en fond som mina föräldrar skapade när jag var omyndig som jag sedan aldrig rört förräns husköpet)

• Gilla
Classe73
  • Laddar…
L Lillaprio116 skrev:
när min mamma och hennes syskon sålde dödsboet efter sina föräldrar så var det en köpare från Japan som köpte det. Då blev det förskjutet 2 gånger pga av att det var strul mellan bankerna att ta emot så stora belopp av en annan valuta och växla och betala ut.

kan ni be mäklaren prata med köparen om vad EXAKT det är dom väntar på? Är det något sånt så är det nog ingen fara.

det kanske även kan va ta att dom ska få ut ett arv som dom trodde skulle vara klart nu men drar över någon vecka på tiden och innan dess får dom inte loss pengarna? Men be mäklaren undersöka det och rådfråga även vilka rättigheter/skyldigheter som finns nu i detta skedet. Mäklaren ska vara er expert på detta.
Ja något ska man väl få för de ofta hutlösa avgifter mäklare tar ut. Låt mäklaren jobba lite för pengarna.

• Gilla
Etnoy och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Håller med, men det beror ju lite på om köparen verkligen klarar det om två veckor. Jag har lite svårt att se hur det skulle vara omöjligt att få fram pengar idag, men garanterat om två veckor.

Fast det skulle ju kunna vara så att köparen faktiskt har haft allt under kontroll, men att deras bank plötsligt vill ha orimligt lång handläggningstid för utbetalning. Sådant har ju faktiskt inträffat.

Tror det var en kollega som råkade ut för det. De hade allt klart, en bokad tid med banken för tillträdet. Och så ett par dagar innan så tycker banken att de är lite överarbetade och skjuter på den bokade tiden ett par veckor frammåt. Har för mig att det löste sig efter några timmars telefonerande.

Men vilken pinsam bank, häng mer än gärna ut avskrädet så man vet vad man ska akta sig för :rolleyes:

• Gilla
ellensmamma
  • Laddar…
H HejsanSvejsanJa skrev:
Men vilken pinsam bank, häng mer än gärna ut avskrädet så man vet vad man ska akta sig för :rolleyes:
Häng ut vem? En banktjänsteman…?
Vad med om denna banktjänsteman bytt bank? Är det gamla eller nya banken man ska”akta” sig för…?

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.