Vi har frånträde och köparen tillträde på fredag kl 10.
Mäklare har skrivit köpeavtal mm.

Givetvis lämnar vi varken nycklar mm innan vi fått betalt om vi nu får det.
Köparen är från Tyskland.

• Gilla
Tobbe 55
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Köparen är från Tyskland
Det kan ju strula till det en del...

Svenska banker vill gärna att låntagaren bor i Sverige, och utländska banker vill gärna att säkerheten finns i det egna landet.

• Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:

Kan ju vara bra att vara tydliga på det mot köparen redan nu, som påtryckning.
Det är ju i alla fall nån form av morot för dem att snabba på med pengarna

• Gilla
redep
  • Laddar…
Har ni fått ngn förklaring om varför de räknar med att kunna avsluta om 2 veckor men inte nu?

• Gilla
Visan i mitt liv och 7 till
  • Laddar…
Kontraktet de skrivit på tidigare är ju själva försäljningen och där står det datum om när betalningen ska ske. Det som är kvar är i princip bara betalningen och att föra över nycklarna. Om de inte har pengarna så är det ett kontraktsbrott och du har rätt till ersättning. Att vara snäll är att be om referensräntan +8% för den här tiden (om det inte påverkar er märkvärt). Det kan skapa en kedjereaktion av folk som inte kan fullfölja betalningar av fastigheter och de här köparna är i princip skyldiga att betala alla de omkostnaderna också (då ni kanske skrivit på kontrakt för en annan fastighet)...

• Gilla
He63 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har ni fått ngn förklaring om varför de räknar med att kunna avsluta om 2 veckor men inte nu?
En förklaring var att pengarna ska från ett företag och inte via bank och att hon inte tog tag i detta tillräckligt tidigt.

• Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
C
P Pappa1986 skrev:
En förklaring var att pengarna ska från ett företag och inte via bank och att hon inte tog tag i detta tillräckligt tidigt.
Om kravet är att köpeskillingen skall erläggas enligt "sedvanligt" tillträdesförfarande, dvs. att affären clearas i realtid mellan mäklaren och köparens resp. säljarens bank har jag viss förståelse för köparen. De behöver då en (förmodligen svensk) bank som är villig att ta emot pengarna och genomföra tillträdet. Det finns nog en stark motvilja hos bankerna och om inte annat ställs säkerligen frågor när så stora belopp dyker upp från utlandet, osv. Kan nog bli lite av en chock för en tysk som förmodligen inte är van vid vårt skitnödiga sätt att göra banktransaktioner.

• Gilla
jonmo och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om kravet är att köpeskillingen skall erläggas enligt "sedvanligt" tillträdesförfarande, dvs. att affären clearas i realtid mellan mäklaren och köparens resp. säljarens bank har jag viss förståelse för köparen. De behöver då en (förmodligen svensk) bank som är villig att ta emot pengarna och genomföra tillträdet. Det finns nog en stark motvilja hos bankerna och om inte annat ställs säkerligen frågor när så stora belopp dyker upp från utlandet, osv. Kan nog bli lite av en chock för en tysk som förmodligen inte är van vid vårt skitnödiga sätt att göra banktransaktioner.
Mäklaren hanterar väldigt många utländska köpare. Köparens pengar kommer i normalt fall 1-2 veckor innan tillträde för att vid tillträdesdagen gå över till säljaren.
Mäklaren tycker också det är ett märkligt beteende.
Men väldigt jobbig situation

• Gilla
Skodin
  • Laddar…
tysken ser säkert att den svenska kronan dyker i värde helatiden och då sparar han en slant helt enkelt..

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kan nog bli lite av en chock för en tysk som förmodligen inte är van vid vårt skitnödiga sätt att göra banktransaktioner.
Tror att det är standard i de flesta länder idag.

C
P Pappa1986 skrev:
Mäklaren hanterar väldigt många utländska köpare.
Det är ju bra, frågan är hur många som gör kontanttillträde vs. lånar i svensk bank?

H hempularen skrev:
Tror att det är standard i de flesta länder idag.
Har i och för sig inte koll på hur större transaktioner som bostadsköp går till i tyskland, men annars är det ju "cash is king" som gäller där. Utan kontanter står man sig slätt.

P Pappa1986 skrev:
Har frånträde på vårat gamla hus på fredag. Nu meddelar köparen att de inte få fram pengarna förrän slutet av denna månaden.

De har haft 8 månader på sig att få fram pengarna!

Det enda jag vill göra nu är att häva köpet men då verka rdet som att vi ev få betala tillbaka handpenningen om köparen inte tycker att vi jag rätt till den. Jävla skit!

Dagen idag ska firas då äldsta dottern tar studenten men nu hamnar det lite i skymundan. Jag blir så jävla arg. Någon annan som varit i liknande situation.?
ring mäklarsamfundets rådgivare

• Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Har frånträde på vårat gamla hus på fredag. Nu meddelar köparen att de inte få fram pengarna förrän slutet av denna månaden.

De har haft 8 månader på sig att få fram pengarna!

Det enda jag vill göra nu är att häva köpet men då verka rdet som att vi ev få betala tillbaka handpenningen om köparen inte tycker att vi jag rätt till den. Jävla skit!

Dagen idag ska firas då äldsta dottern tar studenten men nu hamnar det lite i skymundan. Jag blir så jävla arg. Någon annan som varit i liknande situation.?
Vad spelar det för roll om du frånträder ngn v efter? I värsta fall kan du väl begära att få ersättning för eventuella kostnader om det blir några vid ett fördröjt tillträde? Va lite positiv och tillmötesgående istället man brukar vinna på det i längden i livet

• Gilla
DataJonny och 5 till
  • Laddar…
S Samir_88 skrev:
Vad spelar det för roll om du frånträder ngn v efter? I värsta fall kan du väl begära att få ersättning för eventuella kostnader om det blir några vid ett fördröjt tillträde? Va lite positiv och tillmötesgående istället man brukar vinna på det i längden i livet
OM det är så, så är det ok. Men att komma 2 dagar innan gör att man känner lite panik.

Tyskan har trots allt haft 8 månader på sig att ordna med allt.
Jag är som person en väldigt positiv och glad/tillmötesgående människa i vanliga fall men i ett sånt här läge så känns det trots allt jobbigt.
2 huslån, kostnader som skenar mm mm

• Gilla
Appendix och 19 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:

när min mamma och hennes syskon sålde dödsboet efter sina föräldrar så var det en köpare från Japan som köpte det. Då blev det förskjutet 2 gånger pga av att det var strul mellan bankerna att ta emot så stora belopp av en annan valuta och växla och betala ut.

kan ni be mäklaren prata med köparen om vad EXAKT det är dom väntar på? Är det något sånt så är det nog ingen fara.

det kanske även kan va ta att dom ska få ut ett arv som dom trodde skulle vara klart nu men drar över någon vecka på tiden och innan dess får dom inte loss pengarna? Men be mäklaren undersöka det och rådfråga även vilka rättigheter/skyldigheter som finns nu i detta skedet. Mäklaren ska vara er expert på detta.

• Gilla
Visan i mitt liv och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.