Tänkte isolera mitt garage tak, med lösull. Min fråga är hur ska jag göra förarbetet? Plasta in hela golvet? Vindavisare? Ventilation? Det är plåt tak. Garaget är 72 kvadratmeter stort. Ska sätta dit luftvärme pump. Just nu är det ingen värme alls. Garaget är uppbyggt på betong lecka block.
Behöver hjälp med hur jag ska göra kringarbete. Tätning med plast och vindavisning.
Eller vad är bästa sättet att Isolera med. Skivor? Lösull? Mer jobb att ägga dit skivor när man bara kan spruta in lösull tänker jag. Så här ser garage taket ut.
Behöver hjälp med hur jag ska göra kringarbete. Tätning med plast och vindavisning.
Eller vad är bästa sättet att Isolera med. Skivor? Lösull? Mer jobb att ägga dit skivor när man bara kan spruta in lösull tänker jag. Så här ser garage taket ut.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför skall du isolera taket?
Hur är väggarna isolerade?
Vad har du för uppvärmning i garaget?
Vilken temperatur håller det på vinterhalvåret?
Var i vårt avlånga land ligger det?
Och till sist: Välkommen till Bygga Hus-forumet Mxfredrik!
Hur är väggarna isolerade?
Vad har du för uppvärmning i garaget?
Vilken temperatur håller det på vinterhalvåret?
Var i vårt avlånga land ligger det?
Och till sist: Välkommen till Bygga Hus-forumet Mxfredrik!
KnockOnWood skrev:
Väggarna är lecablock med puts på. Om det är nån isolering emellan har jag ingen aning om.
Jag ska sätta in en luftvärme pump, Mitsubishi ninja 25.
Just nu är det ingen värme alls. Men det blir inte minus grader inne i garaget på vintern.
Västra Götaland Falköping.
Jag vill göra om garaget till värme garage slippa det råa, fuktiga och kalla garaget. Så man kan ha grejer som inte blir förstört.
Slagportarna är isolerade men ska byta panel på portarna och lägga i ny isolering i dörarna.
Tack så mycket!
Varför jag vill isolera taket är för jag vill inte att all värme ska försvinna genom taket tänkte jag?Mxfredrik skrev:
Väggarna är lecablock med puts på. Om det är nån isolering emellan har jag ingen aning om.
Jag ska sätta in en luftvärme pump, Mitsubishi ninja 25.
Just nu är det ingen värme alls. Men det blir inte minus grader inne i garaget på vintern.
Västra Götaland Falköping.
Jag vill göra om garaget till värme garage slippa det råa, fuktiga och kalla garaget. Så man kan ha grejer som inte blir förstört.
Slagportarna är isolerade men ska byta panel på portarna och lägga i ny isolering i dörarna.
Tack så mycket!
Innertaket i garaget sitter det gips skivor.
Innan eventuell isolering hade jag funderat på ett kondensskydd till plåten, speciellt om du planerar att börjar vistas mer i utrymmet, t.ex. köra in en blöt bil och dylikt. Förmodligen bildas det en del fukt under vinterhalvåret då plåten ligger naken utan snö på sig. Det mesta av kondensen stannar såklart på plåten men läkten kan bli rätt blöt där plåten har kontakt.
Hej har ett liknande hus som jag isolerat. jag använde oljemasonit precis under plåten, men egentligen skulle den ju varit utanför takstolarna. men vad göra när man isolerar gammalt hus inifrån?? sen spikade jag list på den och sen vanlig masonit så man fick till en luftspalt. sen isoleringen, jag hade 25 cm sågspån
men det går ju bra med annat. sen ångspärr eller om det var ångbroms, sen panel.
Jag fick även borra upp några hundra lufthål i en bräda nere vid takutsprånget för att få genomluftning i luftspalten hela vägen upp i nock. ja dessa gamla hus.. men charmiga är de
Jag fick även borra upp några hundra lufthål i en bräda nere vid takutsprånget för att få genomluftning i luftspalten hela vägen upp i nock. ja dessa gamla hus.. men charmiga är de
Klicka här för att svara




