Tänkte isolera mitt garage tak, med lösull. Min fråga är hur ska jag göra förarbetet? Plasta in hela golvet? Vindavisare? Ventilation? Det är plåt tak. Garaget är 72 kvadratmeter stort. Ska sätta dit luftvärme pump. Just nu är det ingen värme alls. Garaget är uppbyggt på betong lecka block.

Behöver hjälp med hur jag ska göra kringarbete. Tätning med plast och vindavisning.
Eller vad är bästa sättet att Isolera med. Skivor? Lösull? Mer jobb att ägga dit skivor när man bara kan spruta in lösull tänker jag. Så här ser garage taket ut.
 
  • Oisolerat garage tak med synliga trätakstolar och plåttak, behov av isoleringsförberedelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat garage tak med synliga träbjälkar och plåtkonstruktion i mörkt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Olisolerat garagetak med träbjälkar och synligt plåttak, belysning skapar skuggor på konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun trägarage med två dörrar framför en betongblocksockel, tänkt för isolering av taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför skall du isolera taket?
Hur är väggarna isolerade?
Vad har du för uppvärmning i garaget?
Vilken temperatur håller det på vinterhalvåret?
Var i vårt avlånga land ligger det?

Och till sist: Välkommen till Bygga Hus-forumet Mxfredrik!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför skall du isolera taket?
Hur är väggarna isolerade?
Vad har du för uppvärmning i garaget?
Vilken temperatur håller det på vinterhalvåret?
Var i vårt avlånga land ligger det?

Och till sist: Välkommen till Bygga Hus-forumet Mxfredrik!

Väggarna är lecablock med puts på. Om det är nån isolering emellan har jag ingen aning om.
Jag ska sätta in en luftvärme pump, Mitsubishi ninja 25.
Just nu är det ingen värme alls. Men det blir inte minus grader inne i garaget på vintern.
Västra Götaland Falköping.
Jag vill göra om garaget till värme garage slippa det råa, fuktiga och kalla garaget. Så man kan ha grejer som inte blir förstört.
Slagportarna är isolerade men ska byta panel på portarna och lägga i ny isolering i dörarna.

Tack så mycket!
 
Mxfredrik Mxfredrik skrev:
Väggarna är lecablock med puts på. Om det är nån isolering emellan har jag ingen aning om.
Jag ska sätta in en luftvärme pump, Mitsubishi ninja 25.
Just nu är det ingen värme alls. Men det blir inte minus grader inne i garaget på vintern.
Västra Götaland Falköping.
Jag vill göra om garaget till värme garage slippa det råa, fuktiga och kalla garaget. Så man kan ha grejer som inte blir förstört.
Slagportarna är isolerade men ska byta panel på portarna och lägga i ny isolering i dörarna.

Tack så mycket!
Varför jag vill isolera taket är för jag vill inte att all värme ska försvinna genom taket tänkte jag?
Innertaket i garaget sitter det gips skivor.
 
Innan eventuell isolering hade jag funderat på ett kondensskydd till plåten, speciellt om du planerar att börjar vistas mer i utrymmet, t.ex. köra in en blöt bil och dylikt. Förmodligen bildas det en del fukt under vinterhalvåret då plåten ligger naken utan snö på sig. Det mesta av kondensen stannar såklart på plåten men läkten kan bli rätt blöt där plåten har kontakt.
 
Det är sant för jag kommer vistas mer i garaget när jag får värme i det, ställa in blöt kall bil. Kanske bildas fukt som du säger från plåttaket. Det var nåt att tänka på. Tack.
 
Har du någon idé att lägga dit kodensväven nu? Plåttaket sitter ju redan där, tänker att det blir svårt att komma emellan takstolarna.. Har du någon idé?
 
Hej har ett liknande hus som jag isolerat. jag använde oljemasonit precis under plåten, men egentligen skulle den ju varit utanför takstolarna. men vad göra när man isolerar gammalt hus inifrån?? sen spikade jag list på den och sen vanlig masonit så man fick till en luftspalt. sen isoleringen, jag hade 25 cm sågspån :-) men det går ju bra med annat. sen ångspärr eller om det var ångbroms, sen panel.
Jag fick även borra upp några hundra lufthål i en bräda nere vid takutsprånget för att få genomluftning i luftspalten hela vägen upp i nock. ja dessa gamla hus.. men charmiga är de :-)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.