Hej,
Ska sätta renoveringstapet i ett rum i huset och behöver lite råd. Hur mycket behöver tas bort för att renoveringstapeten ska fästa och utan att det bubblar upp under? Är lagret med de röda strecken pappret på gipset? Vad är i så fall "kartongen"? Har läst om kartonggips men är det då säkert att gå så djupt? Det går inte riktigt med skrapa längre utan måste nog ta till ångmaskin i så fall.
Jag målade väggarna med primer en gång och då bubblade det upp överallt. Det mesta gick tillbaka efteråt men en hel del hörn/kanter på pappen lossnade som jag fick dra loss mer av.
Ska sätta renoveringstapet i ett rum i huset och behöver lite råd. Hur mycket behöver tas bort för att renoveringstapeten ska fästa och utan att det bubblar upp under? Är lagret med de röda strecken pappret på gipset? Vad är i så fall "kartongen"? Har läst om kartonggips men är det då säkert att gå så djupt? Det går inte riktigt med skrapa längre utan måste nog ta till ångmaskin i så fall.
Jag målade väggarna med primer en gång och då bubblade det upp överallt. Det mesta gick tillbaka efteråt men en hel del hörn/kanter på pappen lossnade som jag fick dra loss mer av.
Allt löst ska bort. Renoveringstapet är fantastiskt, men kan inte ta upp jättemycket i djupled.
- Större hål och liknande bör spacklas grovt.
- Ta en spackel och skjut över väggen, allt den fastnar på måste bort för att inte synas. Allt som står ut kommer synas mer än hål.
Var generös med limmet, det är enkelt eftersom man använder roller direkt på väggen.
Lycka till och välkommen till Byggahus!
- Större hål och liknande bör spacklas grovt.
- Ta en spackel och skjut över väggen, allt den fastnar på måste bort för att inte synas. Allt som står ut kommer synas mer än hål.
Var generös med limmet, det är enkelt eftersom man använder roller direkt på väggen.
Lycka till och välkommen till Byggahus!
Stort tack! Förlåt för de dumma frågorna men är fullständig novis i området. Vad anses som ”sitter löst”? Om jag får loss det genom att sticka under en spackelspade, är det löst då? Eller gäller det sådant man bara kan dra bort med fingrarna?
Renoveringstapeten är ett sätt att slippa bredspackling, inte ett sätt att gömma större ojämnheter. Jag kan inte bedöma hur pilliga fingrar du har, men generellt, allt löst ska bort. Det är en sån där trist truism: bra förarbete är en förutsättning för ett gott resultat.E errl skrev:
Förstår på grund av ojämnheterna, men det bubblade mycket på sina ställen när jag målade häftgrund / spacklade hål. Det gick tillbaka hyggligt när det torkat men tänker att det kan bli än värre med tapetlim, och därför kanske mer "kartong" behövs tas bort?
Klicka här för att svara