Att de säger nej låter lite konstigt för området är ju från början projekterat för de huvudsäkringar som finns i husen. Är det lite äldre kanske det satt 25A huvudsäkring i huset. Om du ska kunna konsumera 25A el dvs maxlast borde du också kunna producera lika mycket till nätet.
Nu projekteras det ju inte så att alla går på maxlast samtidigt, kanske 60.% sammanlagring, men det beror ju på vad det är för område. Är alla hus elvärmda blir det ju maxlast på vintern då solcells-elen är låg.
Sol ellselrn är ju som högst sommartid då annan elförbrukning är låg. Sen har förmodligen inte alla husägare i onrådet solceller heller.
Sen beror det ju också var på taket panelerna sitter, mina sitter t.ex i alla väderstreck så jag har både morgonsol och kvällssol och mittpådagensol. Så alla paneler går ju inte på max samtidigt
Sen beror ju utlevererad effekt också på talkutningen. Har man normalnvillataköutning kommer ju panelerna nästan aldtig upp i maxeffeket eller märkeffekt.
min anläggning har 18,2 kW märkeffekt och jag har 25 A huvudsäkring. Huvudsäkringen gör att jag bara skulle få ha 17 kW installerst så det var också njet ftån början, men sedan när Solfaredge garanterade att växelriktaren aldrig levererar ut mer än 17 kW så godkände de anläggningen.
i praktiken kommer jag aldrig upp i ens 17 kW utan maxar va 14 kW.
men att panelerna inte satt i samma väderstreck och att taket hade låg lutning struntade elnätbolaget i, vi kan bara gå på installersd effekt sa de...
Nån tankeverksamhet däruppe verkar de inte ha...mpnga gp ger är de oerhört kantiga. Har du frågat om de mätt upp maxeffekten i området?
Jag skulle ta en diskussion, ta hjälp av någon sakkunnig men först måste du reklamera...
Nedan typisk solel-produktion över året, konsumtionen är ju omvänd gentemot denna kurva

• Stapeldiagram visar månatlig jämförande produktion över fem år, mätt i MWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M -MH- skrev:
Jag skrev inlägg #13, "Bilfirman är ansvarig om bilen inte får köras". Och det står jag fast vid, och jag tycler det stämmer bäst överens med TS situation. Det är inte TS kunskap som saknas (inget körkort), det är installationen(bilen) det är fel på.
Jag tolkar det helt annorlunda eftersom inlägget som du skrev var att bilfirman var ansvarig om bilen inte får köras.
I inlägg 12 skriver Hempularen att bilfirman inte är ansvarig om DU inte får köra den och det är ju något helt annat.
Jag tror det blir en lång och brant uppförsbacke om man försöker få bilfirman ansvarig för att ha sålt en bil till en utan körkort.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E El oso skrev:
Att de säger nej låter lite konstigt för området är ju från början projekterat för de huvudsäkringar som finns i husen. Är det lite äldre kanske det satt 25A huvudsäkring i huset. Om du ska kunna konsumera 25A el dvs maxlast borde du också kunna producera lika mycket till nätet.
Nu projekteras det ju inte så att alla går på maxlast samtidigt, kanske 60.% sammanlagring, men det beror ju på vad det är för område. Är alla hus elvärmda blir det ju maxlast på vintern då solcells-elen är låg.
Sol ellselrn är ju som högst sommartid då annan elförbrukning är låg. Sen har förmodligen inte alla husägare i onrådet solceller heller.
Sen beror det ju också var på taket panelerna sitter, mina sitter t.ex i alla väderstreck så jag har både morgonsol och kvällssol och mittpådagensol. Så alla paneler går ju inte på max samtidigt
Sen beror ju utlevererad effekt också på talkutningen. Har man normalnvillataköutning kommer ju panelerna nästan aldtig upp i maxeffeket eller märkeffekt.
min anläggning har 18,2 kW märkeffekt och jag har 25 A huvudsäkring. Huvudsäkringen gör att jag bara skulle få ha 17 kW installerst så det var också njet ftån början, men sedan när Solfaredge garanterade att växelriktaren aldrig levererar ut mer än 17 kW så godkände de anläggningen.
men att panelerna inte satt i samma väderstreck och att taket hade låg lutning struntade elnätbolaget i, vi kan bara gå på installersd effekt sa de...
Nån tankeverksamhet däruppe verkar de inte ha...mpnga gp ger är de oerhört kantiga. Har du frågat om de mätt upp maxeffekten i området?
Jag skulle ta en diskussion, ta hjälp av någon sakkunnig men först måste du reklamera...
Bra input!

Jag vet inte men gissar att inkommande elservis alltid är grövre än precis 25,00 ampere??

Husets huvudsäkring ska ju vara den svagaste delen, annars fungerar den inte som säkring.

Mina inkommande tåtar ser rejäla ut, vet ej hur många mm2 men inte någonstans inne i huset har jag lika grovt, ens till gamla elspisen, elpannan eller trefasuttaget i verkstaden.

Jag har säkrat ner till 16 A men servisen i trädgården har ju inte blivit klenare för det...

Återstår områdets transformatorstation, men den måste ju ha varit dimensionerad för 25 A från början och borde aldrig ha blivit nedgraderad??

Redigerat:
T TWX skrev:
Jag tolkar det helt annorlunda eftersom inlägget som du skrev var att bilfirman var ansvarig om bilen inte får köras.
Precis, det är bilen det är fel på. Det är bilen som inte får köras,

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Tekniska Verken i Linköping beskriver arbetsgången så här: https://www.tekniskaverken.se/privat/solceller/anslut-solceller/

"Det är elinstallatören som sköter kontakten med oss och skickar informationen vi behöver för att kunna godkänna anslutningen."
"Det är också elinstallatören som skickar in en föranmäler till oss. Efter att vi har fått in föranmälan granskar vi den och kontrollerar att storleken på din anläggning går att ansluta till elnätet."

Jag tycker det är solklart att du inte ska behöva göra någonting. Du har vänt dig till "proffs" som ska sköta allting från beställning till godkänd anläggning.

• Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Tekniska Verken i Linköping beskriver arbetsgången så här: [länk]

"Det är elinstallatören som sköter kontakten med oss och skickar informationen vi behöver för att kunna godkänna anslutningen."
"Det är också elinstallatören som skickar in en föranmäler till oss. Efter att vi har fått in föranmälan granskar vi den och kontrollerar att storleken på din anläggning går att ansluta till elnätet."

Jag tycker det är solklart att du inte ska behöva göra någonting. Du har vänt dig till "proffs" som ska sköta allting från beställning till godkänd anläggning.
Precis, installatören har installerat utan installationsmedgivande. Solklart fel i tjänsten.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Nu är jag bara 25-öresingenjör, har i stort sett alltid jobbat som tekniker och aldrig petat i något i andra änden på servisen men jag tycker inte det är minsta konstigt att nätägare säger nej ibland och anledningen är att nätet är konstruerat för att effekten ska brännas upp hos slutkunden, ingen har nånsin tänkt sig att det ska produceras något där.
Som redan sagts är felet i aktuellt fall att installatören kört igång innan klartecken från nätägaren.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Precis, installatören har installerat utan installationsmedgivande. Solklart fel i tjänsten.
Jag kan inte se någonstans i tråden att installationsmedgivande inte finns. Om jag inte är ute och cyklar, vilket jag helt ärligt inte tror att jag är, har OP fått medgivande med s.k nollinmatning där man inte får mata ut något på nätet (än) men är fri att konsumera den egenproducerade elen själv.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Cir skrev:
Jag kan inte se någonstans i tråden att installationsmedgivande inte finns. Om jag inte är ute och cyklar, vilket jag helt ärligt inte tror att jag är, har OP fått medgivande med s.k nollinmatning där man inte får mata ut något på nätet (än) men är fri att konsumera den egenproducerade elen själv.
Du cyklar nog utomhus

B
C Cir skrev:
Jag jobbar som projektör på en av eljättarna.

Det här är väldigt vanligt i områden där nätet är lite räckligt tyvärr, och om jag tolkar det du skriver rätt så kommer Tekniska Verken göra åtgärder i nätet så att du kan koppla in din solcellsanläggning. Det är alltså inte ett avslag utan nätet är inte dimensionerat för det just nu.

Det kan dock ta tid beroende på vad som skall göras. Om åtgärden bara berör dig så kan det vara matarledningar som behöver bytas ut eller en nätstation som är överbelastad. Om det finns en plan hos nätägaren som berör ett större område vill dom inte göra enskilda insatser utan väntar tills allt görs på en gång så det blir betydligt billigare.

Under tiden kan du använda den el du producerar själv precis som skrivits i tråden ovan.

Många äldre villaområden har nät från kanske 50-80-tal som dimensionerats utifrån de behov som fanns då, och ingen tanke på elbilsladdning och solcellsanläggningar fanns då.

Har ni några frågor ska jag försöka svara 🙂 Jag är ingen expert på solcellsanläggningar, men elnätsfrågor kan jag säkert svara på
En normal omriktare för solceller går väl alltid som slav? Alltså behöver en 50 Hz nätspänning för att hitta rätt fasvinkel och börja producera?

Ofta här folk fallerar i tanken när de tror att de kommer att kunna producera sin egen el om nätet går ner. Det finns absolut omriktare som kan detta (det är oftast en mjukvarufråga) men detta är nog inte det normala som kopplas till en solcellsanläggning.

• Gilla
Stefan Rune
  • Laddar…
B Blåbäret_numero_uno skrev:
En normal omriktare för solceller går väl alltid som slav? Alltså behöver en 50 Hz nätspänning för att hitta rätt fasvinkel och börja producera?

Ofta här folk fallerar i tanken när de tror att de kommer att kunna producera sin egen el om nätet går ner. Det finns absolut omriktare som kan detta (det är oftast en mjukvarufråga) men detta är nog inte det normala som kopplas till en solcellsanläggning.
Såvitt jag vet, korrekt.
För ödrift behövs andra grejer.

• Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
B
I INTP skrev:
Såvitt jag vet, korrekt.
För ödrift behövs andra grejer.
Precis! Möjligen det folk här kallar hybridomriktare?! Eller är det bara att den även kan ge DC ut för batteriladdning?

B Blåbäret_numero_uno skrev:

Ja det är vad jag också hört.
Vid strömavbrott kan man inte skörda någon el.

• Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
E El oso skrev:
Nedan typisk solel-produktion över året, konsumtionen är ju omvänd gentemot denna kurva
El oso

Du skriver; "Om du ska kunna konsumera 25A el dvs maxlast borde du också kunna producera lika mycket till nätet" men så enkelt är det nog inte.

Distributionsnäten är byggda för en effektriktning (mot villorna). Spänningen sjunker i effektriktningen, d.v.s. spänningen i elnätet är lägre i villan än vid matande transformator (t.ex. 10/0.4 kV).

Om en villa börjar mata in mer eleffekt från solceller än vad villan använder då är effektriktningen det omvända, d.v.s. från villan och till transformatorn och bridrar då till att skapa ett spänningsfall åt andra hållet.

Ökar den inmatade effekten från flera av de anslutna villorna, då blir till slut spänningen högre i villorna än vid matande transformator.

Om elnätet t.ex. ursprungligen varit byggt för att villorna skulle kunna ta ut 25 A (ca 11 kW i elvärme) utan att spänningsfallet blev för stort, riskerar nu att inte klara korrekt spänningsnivå om villorna istället producerar 25 A , ca 11 kW från solcellerna. Detta eftersom då (starkt förenklat) behövs det dubbla utrymmet i elnätet för spänningsfall om man skall hålla spänningen inom normen.

Detta brukar jag kalla ”det dubbla spänningsfallet”, och innebär att elnätet borde vara dubbelt så starkt för att hålla spänningen inom normen om man ned solcellsproduktion vänder effektriktningen.

Det kostar mycket att bygga om distributionsnät i förtid och kostnaden kommer så småningom att hamna hos de som använder elnäten. Rimligen så innebär energimarknadsinspektionens beslut att de som orsakar kostnader för elnäten även skall betala för dessa kostnader att det t.e.x kan bli inmatningsavgifter för solcellsproduktion i framtiden.

Desa kostnadshöjningar ser vi inte än men de kommer rimligen att tas ut när näten är ombyggda och kan ta emot solcellsproduktionen, (om något, eller några år). Eftersom investeringarna då är gjorda, så torde inga protester mot kostndshöjningarna att hjälpa.

Att det är en stor brist på kunniga elkraftingenjörer gör inte saken lättare.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Detta brukar jag kalla ”det dubbla spänningsfallet”, och innebär att elnätet borde vara dubbelt så starkt för att hålla spänningen inom normen om man ned solcellsproduktion vänder effektriktningen.
Vad för åtgärd kan ge "dubbelt så starkt" elnät? Tjockare kablar, justering av transformatorinställningar eller annat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.