20 166 läst ·
61 svar
20k läst
61 svar
Föranmälan solcellsanläggning avvisades utan att installatören informerade oss
Så kan det vara, men enligt TS visste företaget om att tjänsten de levererade skulle vara oanvändbar för kunden innan de började utföra den. För att följa konsumenttjänstlagen skulle företaget ha informerat kunden om avslaget när de fick det, och rådgjort med denne om väg framåt (avbryta beställning, lägga till batteri etc)C Cir skrev:Solcellsfirman har inte kontroll över om det går att ansluta till elnätet eller inte. Endast nätägaren kan svara på det.
Det finns en massa bågfirmor som håller på med solel men att överliggande nät är för klent kan inte solcellsjepparna veta innan.
Det kan vara så att 4 fastighetsägare i området får ja direkt när de vill koppla på sin produktion men när den femte kommer så gör det nätet överbelastat och nätägaren säger nej tills nätet förstärkts.
Problemet med solceller är att sammanlagringseffekten dom normalt finns i ett villaområde, dvs att alla inte samtidigt använder sin el till max försvinner. När solen skiner matar allt max på samma gång, det ställer stora krav på överliggande nät.
Vem har råd med batteri på 50 till 100 kWh?L Leif i Skåne skrev:Om det inte är gjort så passa på och sätt batteri 10-15 kWh 49,5% bidrag
Programmera om växelriktaren så den bara jobbar mot batteriet därför säljer ni ingen effekt ut och slipper köpa stora delar om året.
Alla bli glada. Staten får inte in moms, elskatt och nätägaren slipper debitera överföringsavgift för det som växelriktaren hämtar från batteriet. 😂
Dröjde lite men fick svar från Tekniska Verken:
I vår första beräkning ser det ut som att elnätet i ditt område är högt belastat idag och en utredning har startat för att hitta rätt åtgärd för att kunna godkänna anläggningen. Utredningen kan ta 3-5 månader, när den är klar kan vi ge mer information. Om elnätet skulle behöva förstärkas tar det därefter vanligtvis 6-24 månader att åtgärda.
Och jag väntar nu på installatörens svar i 2 veckor. Han bara svarade 2 gånger att han kommer med ett svar.
Och pengarna är slut nu, var inte meningen att vi skulle investera i batterier direkt nu.
I vår första beräkning ser det ut som att elnätet i ditt område är högt belastat idag och en utredning har startat för att hitta rätt åtgärd för att kunna godkänna anläggningen. Utredningen kan ta 3-5 månader, när den är klar kan vi ge mer information. Om elnätet skulle behöva förstärkas tar det därefter vanligtvis 6-24 månader att åtgärda.
Och jag väntar nu på installatörens svar i 2 veckor. Han bara svarade 2 gånger att han kommer med ett svar.
Och pengarna är slut nu, var inte meningen att vi skulle investera i batterier direkt nu.
Som elnätsprojektör kan jag säga att total arbetstid för att veta vilken åtgärd som behövs är mellan 5-30 minuter. Ditt ärende ligger tyvärr underst i en stor hög.S Stefan3 skrev:Dröjde lite men fick svar från Tekniska Verken:
Sen att få till förstärkningen i verkligheten kan ta tid, 6-24 månader låter tyvärr rimligt.
Konsumentköplagen är en bra början.
Här är tillämpningen:
Här är tillämpningen:
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/bilen-ar-trasig-eller-fungerar-daligt/
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Rätt OT men...M -MH- skrev:
Så då kan inte min dotter som skall ta körkort om 2år, själv köpa en bil av en bilhandlare?
Finns väl även gånger som bilhandlare säljer bilar som har körförbud som renoveringsobjekt, eller tävlingsbilar som bara får framföras på inhängat område? Är det handlaren som ansvarar för att köparen inte tar en sväng på vägen med den?
Vad har din dotter att göra med detta? Det är om bilen tex har körförbud eller inte startar.R Robert-san01 skrev:Rätt OT men...
Så då kan inte min dotter som skall ta körkort om 2år, själv köpa en bil av en bilhandlare?
Finns väl även gånger som bilhandlare säljer bilar som har körförbud som renoveringsobjekt, eller tävlingsbilar som bara får framföras på inhängat område? Är det handlaren som ansvarar för att köparen inte tar en sväng på vägen med den?
Jo, som jag länkat ovan får de sälja rep-objekt, men då skall det tydligt anges att det måste bogseras.
Konsumenköplagen är ganska kraftigt till konsumentens fördel.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Ja det är ju självklart men nu var det ju inte detta som var orsaken, det var ju att personen som köpte bilen inte hade något körkort och då svarade du att bilfirman var ansvarig för att bilen inte kunde köras a köparen vilket jag ifrågasatte.M -MH- skrev:
Om bilfirman säljer en bil som inte är körbar eller trafiksäker så kan nog bilfirman bli ansvarig som du ser så skrev jag nog för det är ju helt beroende på om och vad det står i köpekontraktet.
Inlägg 12 "Det är lite som att köpa bil utan att ha körkort. Bilfirman är inte ansvarig om du inte får köra bilen." Vilket gör att jag vill påstå att du har fel!!!!
Ja, nu är jag mer än sådan där 0,9 - 2,5V DC ingenjör, men kanske kunde jag transformera upp (tihi) till 0,9 - 440 kV AC. Hur svårt kan det vara, liksom. Maxwells ekvationer and take it from there!
Jag skrev inlägg #13, "Bilfirman är ansvarig om bilen inte får köras". Och det står jag fast vid, och jag tycler det stämmer bäst överens med TS situation. Det är inte TS kunskap som saknas (inget körkort), det är installationen(bilen) det är fel på.T TWX skrev: