Säg åt installatören att ordna med en smart meeter om ni inte har köpt sådan och ställ växelriktaren till 0-export. Då kan ni ha den i gång fram till nätet är ombyggt och ni kan iaf använda det som produceras själva.

Dock så har ni "accepterat" leveransen av anläggningen när ni börjar använda den och garantier mm tickar om ni går på den varianten.

Är inte det OK utan ni vill få en annan lösning. Slå INTE igång den!!

Börja med att reklamera den levererade anläggning skriftligt till den som sålt den så snart som möjligt. Detta skall ha skett senast 2 månader från dagen du fick beskedet från TV då det är från dagen som "felet" upptäcktes som tiden för reklamation räknas (enligt KTjL).

Sedan tar ni en dialog från det med leverantören.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag jobbar som projektör på en av eljättarna.

Det här är väldigt vanligt i områden där nätet är lite räckligt tyvärr, och om jag tolkar det du skriver rätt så kommer Tekniska Verken göra åtgärder i nätet så att du kan koppla in din solcellsanläggning. Det är alltså inte ett avslag utan nätet är inte dimensionerat för det just nu.

Det kan dock ta tid beroende på vad som skall göras. Om åtgärden bara berör dig så kan det vara matarledningar som behöver bytas ut eller en nätstation som är överbelastad. Om det finns en plan hos nätägaren som berör ett större område vill dom inte göra enskilda insatser utan väntar tills allt görs på en gång så det blir betydligt billigare.

Under tiden kan du använda den el du producerar själv precis som skrivits i tråden ovan.

Många äldre villaområden har nät från kanske 50-80-tal som dimensionerats utifrån de behov som fanns då, och ingen tanke på elbilsladdning och solcellsanläggningar fanns då.

Har ni några frågor ska jag försöka svara 🙂 Jag är ingen expert på solcellsanläggningar, men elnätsfrågor kan jag säkert svara på

• Gilla
vickan11 och 13 till
  • Laddar…
C Cir skrev:
Jag jobbar som projektör på en av eljättarna.

Det här är väldigt vanligt i områden där nätet är lite räckligt tyvärr, och om jag tolkar det du skriver rätt så kommer Tekniska Verken göra åtgärder i nätet så att du kan koppla in din solcellsanläggning. Det är alltså inte ett avslag utan nätet är inte dimensionerat för det just nu.

Det kan dock ta tid beroende på vad som skall göras. Om åtgärden bara berör dig så kan det vara matarledningar som behöver bytas ut eller en nätstation som är överbelastad. Om det finns en plan hos nätägaren som berör ett större område vill dom inte göra enskilda insatser utan väntar tills allt görs på en gång så det blir betydligt billigare.

Under tiden kan du använda den el du producerar själv precis som skrivits i tråden ovan.

Många äldre villaområden har nät från kanske 50-80-tal som dimensionerats utifrån de behov som fanns då, och ingen tanke på elbilsladdning och solcellsanläggningar fanns då.

Har ni några frågor ska jag försöka svara 🙂 Jag är ingen expert på solcellsanläggningar, men elnätsfrågor kan jag säkert svara på
Ut o "projja" istället, ni ligger efter ;)

• Haha
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Ut o "projja" istället, ni ligger efter ;)
Jamenvafan, jag har ju gjort det redan idag 😁 Just nu så känns det lite som att plocka ett sandkorn i taget från en strand när man avslutar ett projekt. Om någon känner att ett karriärbyte behövs finns det ett omåttligt behov i elkraftsbranschen.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Som jämförelse. Vi köpte en full paketlösning, det var solcellsfirman som stod för hela rasket av kontakter med nätägare etc. Självklart säkerställdes att anläggningen kunde kopplas in på nätägarens nät innan själva installationen påbörjades, i annat fall gäller inte kontraktet.

Kan säga att om jag satt i TS sits efter att anläggningen var monterad och klar så hade jag rivit upp himmel och jord, det vore ett gravt brott mot vad kontraktet omfattade.

Varje vecka av att man inte kan sälja sin producerade el är en ordentlig förlustpost i den kalkyl som hela investeringen bygger på.

Detta som en del föreslår, batterier, kopplingar för att nyttja egenproducerad el... nej det är inte hållbart för fem öre och ger en extremt låg nytta av installationen. Allt bygger på att du kan sälja överproduktionen annars är det extremt olönsamt.

• Gilla
Stefan3 och 4 till
  • Laddar…
S Stefan3 skrev:
Installatören skötte allt, därför kändes det inte rimligt att det var jag som fick ringa till Tekniska Verken. Men glad att jag gjorde annars hade jag fortfarande väntat på ingenting.
Hur ser planen och väntetiden ut nu då? Vad säger nätägaren?

Och minst lika intressant, vad säger solcellsinstallatören!?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Som jämförelse. Vi köpte en full paketlösning, det var solcellsfirman som stod för hela rasket av kontakter med nätägare etc. Självklart säkerställdes att anläggningen kunde kopplas in på nätägarens nät innan själva installationen påbörjades, i annat fall gäller inte kontraktet.

Kan säga att om jag satt i TS sits efter att anläggningen var monterad och klar så hade jag rivit upp himmel och jord, det vore ett gravt brott mot vad kontraktet omfattade.

Varje vecka av att man inte kan sälja sin producerade el är en ordentlig förlustpost i den kalkyl som hela investeringen bygger på.

Detta som en del föreslår, batterier, kopplingar för att nyttja egenproducerad el... nej det är inte hållbart för fem öre och ger en extremt låg nytta av installationen. Allt bygger på att du kan sälja överproduktionen annars är det extremt olönsamt.
Även vi köpte en paketlösning, och jag var övertydlig gentemot firman att det ska vara nyckelfärdigt, det vill säga jag betalar när jag har en komplett och fungerande anläggning som jag kan använda.

En fråga angående batteri, nej det är förstås inte någon fullgod lösning, men är det inte en okej tillfällig kompensation under väntetiden? Sol det är nu kan ju anläggningen inte användas alls och det måste väl vara ännu sämre?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Entreprenören skulle avrått enligt 6 § konsumenttjänstlagen. Oklart hur stor del av värdet av materialet man kan få igen, men definitivt hela arbetskostnaden.

Reklamera allt, sen stäm dem eller dra det via ARN om (när) de bråkar.
Ja det är ju ett sätt, men man kan ju använda solcellerna till egen förbrukning så jag skulle först försöka få installatören att byta ut växelriktaren till en hybridväxelriktare och att de sedan skulle få vara med och betala delar av ett batteri på 40 - 50 KWh. Då har man solcellerna kvar och nätägaren kan bygga ut nätet vill man senare utnyttja att sälja strömmen så finns den möjligheten så pengarna är ju inte förbrukade.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Bilfirman är ansvarig om bilen inte får köras....
Det kan inte var möjligt, han skrev ju att köparen inte hade något körkort då kan väl bilen användas av någon som har körkort?
Så hur kan bilhandlaren bli ansvarig?
Ett exempel är att köparen köper bilen och sedan blir av med körkortet jag har blivit det och kunde inte köra tills tingsrätt och hovrätt hade rättat till polisens felaktiga omhändertagande av mitt körkort.
Blir då bilhandlaren ansvarig?

Från nätägarens sida byter man inte ut ett områdes nät utan att det finns ett behov av det.

Om du inte bygger solceller så att kapacitetsbehovet ökar kommer ni aldrig kunna installera solceller eftersom nätet dimensioneras utefter behov.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:

Jag har solceller och jag säljer ström men sälja strömmen var inte det primära när jag köpte mina solceller jag ville få ner min kostnad på köpt el som var enormt hög okt 21 till mars 23, efter mars så har elpriserna bara gått ner så idag tjänar jag mer på att använda min egen el än att sälja den ibland till - pris så hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag köpt hybridväxelriktare och ett litet batteri på 100 KWh(ett bilbatteri el. 2 typ ID3) så hade jag varit helt utan inköp av el mellan mars och november dessutom hade jag kunnat sälja elen på de tider som nu mera är kvällar och ibland på morgonen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
L Leif i Skåne skrev:
Om det inte är gjort så passa på och sätt batteri 10-15 kWh 49,5% bidrag
Programmera om växelriktaren så den bara jobbar mot batteriet därför säljer ni ingen effekt ut och slipper köpa stora delar om året.
Alla bli glada. Staten får inte in moms, elskatt och nätägaren slipper debitera överföringsavgift för det som växelriktaren hämtar från batteriet. 😂
L Leif i Skåne skrev:
Om det inte är gjort så passa på och sätt batteri 10-15 kWh 49,5% bidrag
Programmera om växelriktaren så den bara jobbar mot batteriet därför säljer ni ingen effekt ut och slipper köpa stora delar om året.
Alla bli glada. Staten får inte in moms, elskatt och nätägaren slipper debitera överföringsavgift för det som växelriktaren hämtar från batteriet. 😂
Dåligt förslag. Lurad av en sol och vårare så är det sällan rätt att bränna ännu mer pengar.

• Gilla
Stefan3 och 1 till
  • Laddar…
hej, vad säger elnätet ägare om bygga ut ? Är det något som dom planerar i närtiden ?

Jag hade nog själv ringt till chefen på solsellföretaget och frågat hur dom vill lösa detta, dom får hämta alla grejer och återställa taket, samt återbetala. Och anmäla in till Arn om dom motsätter sig.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
N Nyblivenhusägare123 skrev:
hej, vad säger elnätet ägare om bygga ut ? Är det något som dom planerar i närtiden ?

Jag hade nog själv ringt till chefen på solsellföretaget och frågat hur dom vill lösa detta, dom får hämta alla grejer och återställa taket, samt återbetala. Och anmäla in till Arn om dom motsätter sig.
ARN är inte så tungt, hota med domstol i stället. Utmärkt tips i övrigt, självklart ska firman svettas och rätta till detta.

Solcellsfirman har inte kontroll över om det går att ansluta till elnätet eller inte. Endast nätägaren kan svara på det.

Det finns en massa bågfirmor som håller på med solel men att överliggande nät är för klent kan inte solcellsjepparna veta innan.

Det kan vara så att 4 fastighetsägare i området får ja direkt när de vill koppla på sin produktion men när den femte kommer så gör det nätet överbelastat och nätägaren säger nej tills nätet förstärkts.

Problemet med solceller är att sammanlagringseffekten dom normalt finns i ett villaområde, dvs att alla inte samtidigt använder sin el till max försvinner. När solen skiner matar allt max på samma gång, det ställer stora krav på överliggande nät.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.