windestal
Tack för de ytterligare svaren. Extra tack till @BirgitS för förklaringen kring tänket med 80-120 cm! Att frosta del av fönstret är också, när man läser det, en så självklart smart idé! Har nu fått en hel del uppslag att rita, tänka och känna kring. Men en variant på min ursprungliga idé uppkom innan jag läste dagens svar, och tar gärna input på den så länge. Det ensamma skåpet känns nu lite udda - men skulle det kännas bra om det gjordes om till "vitrinlösning" istället? Fortfarande ev med möjligheten att ha uppfällbar bänkskiva mot diskmaskinen när man behöver extra arbetsyta. Skulle då lösa förvaring av vardagsporslin nära DM och även eliminera behovet av väggskåp över hon. En bild för att exemplifiera:
3D-rendering av ett kök med grå skåp, träbänkskivor och vitrinskåp vid diskmaskinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
windestal
Har nu pulat med olika planlösningar fram och tillbaka utifrån era förslag. Parallellkök lyckades jag inte få till, då det inte får plats att ha häll, ho och kyl/frys på långa väggen (pga att kylen måste ha såpass mycket plats bredvid för att kunna öppnas om den står närmast en vägg. Både ho och häll får inte plats på andra väggen. Enda lösningen jag fick att funka för parallellkök var att ha ho och häll på olika sidor, men det känns så riskabelt, någon gång kommer vi snubbla över hunden som får pastavattnet över sig...

Men har klurat vidare, med beaktande av era förslag, på andra lösningar och har här en variant till som ni får hitta problem med :thinking: Strunta i småsaker, som två 40-skåp borde vara ett 80 och sånt, är bara för lat för att byta ut i programmet.
Genom att förlänga ena väggen med en "pelare" kan man ha 100 cm där det från början var ett ensamt 60-skåp. Jag tycker inte det ser udda ut då längre, men kan ha blivit hemmablind, vad säger ni?
Med ca 70 cm till höger om hällen blir det en ok extra arbetsyta där också, och då kan högskåpet som finns idag få plats till höger om kylen. Med en kortare skåpdörr än vad bilden visar skulle det bli en öppen hylla direkt över mikron, där man kan ställa ned det man mikrar medan man öppnar/stänger luckan. Med hyllplan över kylen binds väggskåpen ihop.
Vad tycker ni?
Planritning av ett kök med numrerade skåp, kyl, häll och ho anordnade längs väggarna och en pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av ett kök med skåp, kyl/frys, diskho och häll, och en förlängd pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-rendering av ett kök med grå skåp, träbänkskivor och en köksö med flera lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modellerat kök med grå skåp, mörkt träbänkskiva och vitvaror, med planlösning i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-design av ett kök med skåp, kylskåp bredvid en förstorad pelare, och inbyggd mikrovågsugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 3D-modell av ett grått kök med träbänkskiva och lådor, vit vägg och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett kök med gråa skåp, två fönster, och vita vitvaror inklusive högskåp och kyl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Nu ser det mycket bättre ut med mer skåp till vänster och kyl/frys börjar se inbyggd ut :)

Ha inte för kort avstånd framför diskmaskinen, man behöver ju kunna få ut och in diskmaskinen när den går sönder utan problem och antagligen mår luckans gångjärn bättre om man kan stå rakt framför den när man öppnar luckan. Glöm inte heller bort att det måste finnas ett stöd, t.ex. en täckskiva, för bänkskivan till vänster om diskmaskinen.

Även om hörnskåp inte är jättepraktiska så rymmer de ju en hel del, framför allt jämfört med inget skåp alls ;)
 
  • Gilla
windestal
  • Laddar…
Vad tror du om att skjuta ut 12-13 lite?
Så får du bättre plats för diskmaskinen.
Tänker mig en öppen hylla mot hallen i samma material som bänkskivan.
Ritning av kökslayout med markerade nummer för skåp och diskmaskin samt föreslagen utbyggnad nära nummer 12 och 13.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
windestal
Anna_H Anna_H skrev:
Vad tror du om att skjuta ut 12-13 lite?
Så får du bättre plats för diskmaskinen.
Tänker mig en öppen hylla mot hallen i samma material som bänkskivan.
[bild]
Isf blir det nog snarare att man bygger en lite större pelare än att jag gör en lösning med hylla. Men ska tänka på det, och det @BirgitS sa om att kunna ta ut en trasig diskmaskin och räkna centimetrarna!
 
windestal
BirgitS BirgitS skrev:
Nu ser det mycket bättre ut med mer skåp till vänster och kyl/frys börjar se inbyggd ut :)

Ha inte för kort avstånd framför diskmaskinen, man behöver ju kunna få ut och in diskmaskinen när den går sönder utan problem och antagligen mår luckans gångjärn bättre om man kan stå rakt framför den när man öppnar luckan. Glöm inte heller bort att det måste finnas ett stöd, t.ex. en täckskiva, för bänkskivan till vänster om diskmaskinen.

Även om hörnskåp inte är jättepraktiska så rymmer de ju en hel del, framför allt jämfört med inget skåp alls ;)
Ja, det blev väldigt skillnad på intrycket av kylen med de där små hyllplanen!

Gångjärnen är jag inte så orolig för, men jättebra påpekande om att det måste gå att ta ut hela diskmaskinen! Det går ju att mixtra lite med exakta mått på pelaren. Plats för vinkeljärn/täckskiva/annat stöd för bänkskiva kommer det finnas, reglerar passbiten mot andra raden helt enkelt, det finns några centimeters spann där.

Hörnskåp, tänker du typ bänkskåp då? Eller högskåp, eller väggskåp? Bänkskåp så tänker jag att då förlorar jag i hur många vanliga jag får in, och att de är mer värdefulla... De hörnskåp jag upplevt har alltid bara blivit en dumpplats för sådant som aldrig använts, och sånt rensar jag hellre ut ;)
 
A
Tycker det blev bra. Funderar på om diskmaskinen kan stå på plats 13? Svårt dra vatten o avlopp dit snyggt? Fylla hålet med skåp o bänkskiva?
Hylla över elementet för avställning från micron?
 
BirgitS
Ok, vi har ett bänkskåp (90x90) med karusell i hörnet och där står köksmaskiner, degbunkar, våffeljärnet, bakformar, några uppläggningsfat som är för stora för överskåpen och inte används så ofta osv., inget jag skulle vilja slänga. Det tar 30 cm åt vardera hållet så i princip skulle det kunna ersättas av ett 60 cm skåp och tomt i hörnet, men hörnskåpet rymmer mycket mer än de 60 cm skåp vi har med 3 lådor för om man skulle ställa ner stora köksmaskinen i en sån låda skulle det inte få plats mycket bredvid. Om jag så här i huvudet försöker jämföra ett karusellplan med en 60 cm bred låda så tror jag att det motsvarar 2 (höga) lådor, dvs. i karusellen får man in lika mycket som i två 60 cm breda bänkskåp.

Tilägg:
En släkting har vinställ ovanför en side-by-side-kyl/frys, ungefär som det här (om du vill ha förslag på vad utrymmet kan användas till): 1997P-149492310386.jpg
 
windestal
Ska fundera på hörnskåp. Gillar dock överblicken man får med lådor, inget som gömmer sig och inga höga staplar med grejer. Men om ett karusellskåp sväljer så mycket kanske det är bättre.
 
windestal
A Alfons3301 skrev:
Tycker det blev bra. Funderar på om diskmaskinen kan stå på plats 13? Svårt dra vatten o avlopp dit snyggt? Fylla hålet med skåp o bänkskiva?
Hylla över elementet för avställning från micron?
Blir nog svårt med vatten och avlopp, plus att man då får vrida sig mycket när man sköljer något i hon och sen stoppar ner i DM?
Hylla vid elementet låter som en bra idé!
 
BirgitS
Är det tillräckligt långt mellan högskåpet med mikron till elementet så att inte lådorna krockar med elementet när man drar ut dem?
Eller behövs det en passbit till höger om det skåpet?
 
A
Ja att man får vrida sig är inte optimalt. Å andra sidan kan man plocka i och ur från tre sidor istället för en. Och egentligen ska man väl inte skölja innan diskmaskin? Fast vi gör det oxå.
Tänkte om man kan dra vatten och avlopp i golvsockeln om man sätter dit ett skåp till i det lediga hålet. Men då får man ha någon form av hörnskåp under fönstret, till vänster om vasken.
 
Har jag glömt något eller varför går det inte med ett u-kök?
Ritning av ett u-format kökslayout med röda markeringar som föreslår ändringar för att förlänga en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tycker det var en bra ide att förlänga väggen och få en längre yta där
 
windestal
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Har jag glömt något eller varför går det inte med ett u-kök?
[bild]
Tycker det var en bra ide att förlänga väggen och få en längre yta där
Jo det skulle väl gå, men vad blir bättre än det nuvarande förslaget? Blir snarare färre skåp och inte direkt mer mindre arbetsyta? Plus att det finns en stor nackdel med kylen på den sidan - ljus från fönstret blockeras totalt, och siktlinjen från matsalen försvinner helt (detta är ju varför det inte finns väggskåp på den väggen i nuläget). Plus att det kräver omdragning av vatten och avlopp. Jag har svårt att se att fördelarna överväger i just detta fallet?
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.