Varför har vi så varmt inomhus?
ca 25 grader.
vissa element är varma andra är kalla.
fått skruva ner termostaterna på elementen till nästan botten.
När dom var fullt öppna så höll vi på att svettas ihjäl...
ca 25 grader.
vissa element är varma andra är kalla.
fått skruva ner termostaterna på elementen till nästan botten.
När dom var fullt öppna så höll vi på att svettas ihjäl...
Vilka inställningar har er reglercentral, främst de fyra första?
Vi har följande inställningar i menyn:
2175 Tilloppstemp kurva 0,8
2176 Tilloppstemp förskjutning 0
2177 Tilloppstemp Temp. Min 10°C
2178 Tilloppstemp Temp. Max 70°C
3015 Rumstemp. Begr I-tid Off
3182 Rumstemp. Begr Först max -4.0
3183 Rumstemp. Begr Först. min 0.0
4030 Returtemp. Begr. Begränsning 40°C
4035 Returtemp. Begr. Först. Max -2.0
4036 Returtemp. Begr. Först. Min 0.0
4037 Returtemp. Begr. I-tid 25s
4085 Returtemp. Begr. Prioritet Off
5011 Optimering Sänk.gräns -15°C
5012 Optimering Forcering Off
5013 Optimering Ramp Off
5014 Optimering Optimering Off
5020 Optimering Baserad på UTE
5021 Optimering Totalstopp Off
5081 Optimering Ack. Faktor 100
5179 Optimering Urkoppling 18°C
6174 Reglerparametrar Motorskydd Off
6184 Reglerparametrar P-band 100K
6185 Reglerparametrar I-tid 60s
6186 Reglerparametrar Tid motor 35s
6187 Reglerparametrar Neutralzon 3K
7010 Applikation ECA adress Off
7022 Applikation Pumpmotion on
7023 Applikation Ventilmotion Off
7024 Applikation Motortyp GEAR
7052 Applikation Tappvv prio Off
7077 Applikation Frysskydd 2°C
7078 Applikation Pumpstopp 20°C
7093 Applikation Temp. Standby 10°C
7141 Applikation överst. Off
7162 Applikation Knäckpunkt 40°C
7189 Applikation Min. gångtid 10
7198 Applikation Somm./vint. on
7199 Applikation ECL adress 0
7600 Applikation Typ 130
Vi har alla fyra tempgivarna inkopplade.
Alla tempgivarna är PT1000-givare.
Vi har följande inställningar i menyn:
2175 Tilloppstemp kurva 0,8
2176 Tilloppstemp förskjutning 0
2177 Tilloppstemp Temp. Min 10°C
2178 Tilloppstemp Temp. Max 70°C
3015 Rumstemp. Begr I-tid Off
3182 Rumstemp. Begr Först max -4.0
3183 Rumstemp. Begr Först. min 0.0
4030 Returtemp. Begr. Begränsning 40°C
4035 Returtemp. Begr. Först. Max -2.0
4036 Returtemp. Begr. Först. Min 0.0
4037 Returtemp. Begr. I-tid 25s
4085 Returtemp. Begr. Prioritet Off
5011 Optimering Sänk.gräns -15°C
5012 Optimering Forcering Off
5013 Optimering Ramp Off
5014 Optimering Optimering Off
5020 Optimering Baserad på UTE
5021 Optimering Totalstopp Off
5081 Optimering Ack. Faktor 100
5179 Optimering Urkoppling 18°C
6174 Reglerparametrar Motorskydd Off
6184 Reglerparametrar P-band 100K
6185 Reglerparametrar I-tid 60s
6186 Reglerparametrar Tid motor 35s
6187 Reglerparametrar Neutralzon 3K
7010 Applikation ECA adress Off
7022 Applikation Pumpmotion on
7023 Applikation Ventilmotion Off
7024 Applikation Motortyp GEAR
7052 Applikation Tappvv prio Off
7077 Applikation Frysskydd 2°C
7078 Applikation Pumpstopp 20°C
7093 Applikation Temp. Standby 10°C
7141 Applikation överst. Off
7162 Applikation Knäckpunkt 40°C
7189 Applikation Min. gångtid 10
7198 Applikation Somm./vint. on
7199 Applikation ECL adress 0
7600 Applikation Typ 130
Vi har alla fyra tempgivarna inkopplade.
Alla tempgivarna är PT1000-givare.
Hittade manualen nu.
Däri står det att:
Rumstemperaturen regleras med hjälp av
radiatortermostaten. Det rekommenderas
att termostaterna inställs på lägsta möjliga
inställning.
Trodde man skulle ha dom helt öppna så jag missförstod helt eller blandat ihop nåt.
Jag har ju ingen inomhusgivare vad jag vet om.
Däri står det att:
Rumstemperaturen regleras med hjälp av
radiatortermostaten. Det rekommenderas
att termostaterna inställs på lägsta möjliga
inställning.
Trodde man skulle ha dom helt öppna så jag missförstod helt eller blandat ihop nåt.
Jag har ju ingen inomhusgivare vad jag vet om.
Manualen har fel gällande det (det fungerar med fjärrvärme men är inte optimalt).
Du har delvis fel, eftersom radiatorerna då kommer ge full värme fastän rummen redan är varmare än "rätt" temperatur pga extra värmetillförsel via tex matlagning.
För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som bör göras.
Steg1
Injustering av förinställningen på varje radiator/gv-shunt/gv-slinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet så att det blir jämn temperatur mellan rummen.
Steg2
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att det blir "rätt" framledningstemperatur oberoende väderlek så att det blir "rätt" rumstemperatur i alla rummen.
Steg3
Montering och injustering av termostaterna/ställdon så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen, på så sätt stryps flödet bara när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.
Du har delvis fel, eftersom radiatorerna då kommer ge full värme fastän rummen redan är varmare än "rätt" temperatur pga extra värmetillförsel via tex matlagning.
För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som bör göras.
Steg1
Injustering av förinställningen på varje radiator/gv-shunt/gv-slinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet så att det blir jämn temperatur mellan rummen.
Steg2
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att det blir "rätt" framledningstemperatur oberoende väderlek så att det blir "rätt" rumstemperatur i alla rummen.
Steg3
Montering och injustering av termostaterna/ställdon så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen, på så sätt stryps flödet bara när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.
Klicka här för att svara







