Hej,
Har relativt nyligt flyttat till hus och de gamla ägarna har haft alla radiatortermostater på 2-3 och haft lutningen på värmekurvan på 1.0.

För att försöka minska lite förbrukning så har jag öppnat alla radiatortermostater till fullt flöde och dragit ner värmekurvan. Efter lite pillande fram och tillbaka de senaste veckorna så har jag lyckats få en behaglig temperatur vid minusgrader, dvs typ -10 ner till -25 och då är värmekurvan ca 0,6.
Men nu när det är ca 0 grader ute så blir det för kallt inne. Innertemperaturen sjunker med ca 1.5 - 2 grader.

Jag tolkar denna text
"Vid utetemperaturer över +5C parallellförskjuts värmekurvan enligt punkt b på föregående sida", dvs +8-8 ratten, som att den enbart funkar vid varmare temperaturer än +5C. Hur tolkar ni den?

Hur ska jag göra för att få en behagligare temperatur vid 0 grader, utan att göra det olidligt varmt vid -25 grader?
Jag tänker mig egentligen att jag skulle vilja ha en flackare vinkel, säg 0,4 men också paralellförskjuta den för att uppnå en varmare temperatur vid 0 grader. Men vet ej om det är så det funkar.
/Oscar

• Diagram och instruktioner för inställning av värmekurvans lutning i ett värmesystem, visar potentiometer och temperaturkurvor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo du är inne på helt rätt spår: "Jag tänker mig egentligen att jag skulle vilja ha en flackare vinkel, säg 0,4 men också paralellförskjuta den för att uppnå en varmare temperatur vid 0 grader. Men vet ej om det är så det funkar." Öka förskjutningen och gör kurvan mer flack.

Med fjärrvärme så är det oftast minimalt man kan spara genom att optimera framledningstemperaturen.
Det är bara eventuella rumstemperatursvängningar man kan optimera.

Vid optimering av radiatorkretsen så är det tre huvudsteg som bör göras.

Steg1, injustering av förinställningen på radiatorventilerna så att "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur uppnås, på så sätt säkerställs att alla radiatorer får den vattenmängd som behövs.

Steg2, injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen).
Kurvlutningen justeras om rumstemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Parallellförskjutningen justeras om rumstemperaturen är konstant hög/låg oberoende utetemperaturen.

Steg3, montering och injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Termostaten ska bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.

J Josth skrev:
Jo du är inne på helt rätt spår: "Jag tänker mig egentligen att jag skulle vilja ha en flackare vinkel, säg 0,4 men också paralellförskjuta den för att uppnå en varmare temperatur vid 0 grader. Men vet ej om det är så det funkar." Öka förskjutningen och gör kurvan mer flack.
Så din teori är alltså att paralellförskjutsutningen (+8 till -8 ratten) fungerar oavsett utetemperatur, och inte enbart vid över +5 som jag tolkade att manualen säger?

Precis, parallellförskjutningen gäller alla temperaturer.

J Josth skrev:
Precis, parallellförskjutningen gäller alla temperaturer.
Då ska jag testa det. Förutsatte att den inte fungerade eftersom att statuslampan inte började blinka när jag parallellförskjöt kurvan (Blinkning = Temp ej uppnådd).

Demmpa Demmpa skrev:
Med fjärrvärme så är det oftast minimalt man kan spara genom att optimera framledningstemperaturen.
Det är bara eventuella rumstemperatursvängningar man kan optimera.

Vid optimering av radiatorkretsen så är det tre huvudsteg som bör göras.

Steg1, injustering av förinställningen på radiatorventilerna så att "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur uppnås, på så sätt säkerställs att alla radiatorer får den vattenmängd som behövs.

Steg2, injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen).
Kurvlutningen justeras om rumstemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Parallellförskjutningen justeras om rumstemperaturen är konstant hög/låg oberoende utetemperaturen.

Steg3, montering och injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Termostaten ska bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.
Ni båda verkar kunniga i ämnet.
Ska byta radiatorrör från 60 år gamla stålrör till pex RiR. Alla radiatorer kommer få vatten från en fördelningscentral som placeras ganska centralt i huset, sitter egentligen bara fast på en fråga. Hur kommer jag fram till vilken storlek på matning till fördelningscentralen som krävs? Har testat med purmos program "Calculator" men blir inte riktigt klok på det.
Fördelningscentralen kommer teoretiskt kunna föda 12 olika kretsar, från varje krets går 16mm pex.

/Oscar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.