1 821 885 läst ·
27 232 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag har lite samma känsla, jag har noterat att jag ser folk i ljusa kläder mycket bättre än den i reflexväst. Orsaken är alla reflexer som redan finns runt vägen, de finns på brevlådor, plogpinnar/vägmarkeringar, markeringar för infart, vägskyltar, katter osv. Detta gör att hjärnan filtrerar bort reflexer så länge de inte rör sig "fel". Blinkande LED-lampor är mycket effektivare, så jag köpte mig själv en väst med sådana för 29kr. Då syns man.Rkarlsson skrev:För mörklagda personer skulle infrarött funka ypperligt.
Jag lovar dig att reflexväst gör det värre ( i vår by) Jag gjorde ett test när jag löptränade mycket på kvällar. Körde en vecka utan reflexer (stannade såklart alltid vid övergångsställe) och då stannade bilarna för mig.
Med hel jävla reflexväst och reflexer på anklar så stannade ingen.
Många går med tänd mobiltelefon och tror de syns också. Samma med vanlig ficklampa. Man ser ljuset (ibland), men man ser inte personen.
IR är den enda lösningen på detta...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 897 inlägg
Troligen uppmärksammas du ändå bättre med reflexväst och det räcker med en gång man inte ses för en olycka.Rkarlsson skrev:För mörklagda personer skulle infrarött funka ypperligt.
Jag lovar dig att reflexväst gör det värre ( i vår by) Jag gjorde ett test när jag löptränade mycket på kvällar. Körde en vecka utan reflexer (stannade såklart alltid vid övergångsställe) och då stannade bilarna för mig.
Med hel jävla reflexväst och reflexer på anklar så stannade ingen.
Som gående använder jag reflexer och som bilförare är jag mycket tacksam för de gående som gör det. Jag stannar nog inte mer för mörkklädda utan reflexer för de kanske jag inte ens ser i tid.
Lite nördigt kanske men för den som vill veta mer om Cellular Vehicle to Everything (C-V2X), så kan detta vara ett bra ställe att börja: https://5gaa.org/c-v2x-explained/
I mitt test så hade jag helsvarta kläder. Så jag tyckte det var mycket märkligt. Jag återgick till reflexband istället för väst och hade lampa i handen som jag tände till när jag skulle passera vägar för att vifta med.pacman42 skrev:
Jag har lite samma känsla, jag har noterat att jag ser folk i ljusa kläder mycket bättre än den i reflexväst. Orsaken är alla reflexer som redan finns runt vägen, de finns på brevlådor, plogpinnar/vägmarkeringar, markeringar för infart, vägskyltar, katter osv. Detta gör att hjärnan filtrerar bort reflexer så länge de inte rör sig "fel". Blinkande LED-lampor är mycket effektivare, så jag köpte mig själv en väst med sådana för 29kr. Då syns man.
Många går med tänd mobiltelefon och tror de syns också. Samma med vanlig ficklampa. Man ser ljuset (ibland), men man ser inte personen.
IR är den enda lösningen på detta...
Men trots det så har folk försökt köra på mig, dock hade de telefon i handen så jag väckte de med att "örfila" bilarna.
Det var det jag inte blev med mitt test.Fairlane skrev:
När jag väl är ute och går så har jag inga reflexer faktiskt. Jag går dock oftast på rena trottoarer och Gc vägar så jag är ändå ganska långt från bilarna. Men då har jag det sunda förnuftet att om jag skall passera på övergångställe så låter jag oftast bilarna köra innan jag går över =)
Ja visst är det ett problem att sakfrågorna ska drunkna bland nedsättande epitet som många strösslar med, som t.ex. pk-vänster, betongsosse, järnrörshöger, batikhäxa, feminazist, blåbrun röra, vänsterbliven, snöflinga, som ett antal exempel för att visa att det kommer från alla håll.S Styrman_jansson skrev:Suck. Ännu ett hipstrigt begrepp inom kategorin "woke" som stinker identitetsaktivism.
Självklart använder man maskulinitet för att stämpla något som negativt. Alla utanför åsiktkorridoren ska dö, "resistance is futile".
Själv tänker jag att inget är så enkelt så att det finns en patentlösning. Elbilar är inte hela lösning utan en del av den.
Ja vad ska vi göra? Kanske mest fundera på hur vi själva skriver och pratar, och kanske påverka de som vi kan påverka, dvs våra vänner osv, inte försöka vinna okända personer man skriver med/mot på internet ...?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ja i den bästa av världar vore det väl så. Men jag har märkt att vissa saker tyvärr helt enkelt inte går(får?) diskuteras eller ifrågasättas utan att resultatet är att man får en stämpel likt ovan. Därför har jag i många sammanhang helt enkelt slutat delta när vissa ämnen kommer upp.Mikael_L skrev:
Ja visst är det ett problem att sakfrågorna ska drunkna bland nedsättande epitet som många strösslar med, som t.ex. pk-vänster, betongsosse, järnrörshöger, batikhäxa, feminazist, blåbrun röra, vänsterbliven, snöflinga, som ett antal exempel för att visa att det kommer från alla håll.
Ja vad ska vi göra? Kanske mest fundera på hur vi själva skriver och pratar, och kanske påverka de som vi kan påverka, dvs våra vänner osv, inte försöka vinna okända personer man skriver med/mot på internet ...?
Och visst förekommer detta från ”alla håll” men jag upplever en viss riktningen som betydligt mer aktivistisk och lättkränkta än andra. Men det kan väl vara för att jag finner den så främmande…
Ja du har också märkt att det kommer mest från extremhögern, klimatförnekarna, antivaxxarna, MAGA och Quanon-männen (ja, för männen är i majoritet), de som hatar jämlikhet och liberala värderingar som att man ska kunna vara som man vill vara ...?S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nej. Även om många ”där” är fullständigt oresonliga och rent ut sagt galna så ser jag inte de som farligast i samhället idag. Kanske inte för att de inte skulle vara värst utan för att deras raka motsats är så integrerad och accepterad.Mikael_L skrev:
Men det kanske är demokrati? Majoriteten bestämmer, hur vettigt eller galen den än är. Alternativen är enligt mig aldrig önskvärda.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Precis det du gör just nu, påpekar att det rör sig om just män, är precis det jag vill sätta fingret på. Vadan detta nästan tvångsmässiga behov av att klumpa ihop människor i olika identitetsgrupper och sedan ställa dem mot varandra, tillskriva en kollektiv skuld eller ett kollektivt förtryck? Är det inte precis detta vi INTE vill?Mikael_L skrev:
På något sätt landar denna typ av tänkande i att allt blir en generaliserande soppa, där vi alla tvingas in i en kategori och tillskrivs egenskaper från de värsta eller ibland bästa exempel som går att hitta.
Först och främst är vi individer. Vi har både likheter och olikheter. Att alltid tillskriva dessa som resultatet av någon sorts gruppidentitet är ju enligt mig naivt och att som någon form av liberal göra detta blir ju rent utsagt motsägelsefullt.
Men jag kanske missar något?
Tja, det är kanske jag som är helt fu**** vänsterradikal då, iom att jag inte ens märker det.S Styrman_jansson skrev:
Konstigt då att det absolut mest vänstra jag kan tänka mig att rösta på är C ...
Men det är som det är, inget här i världen och livet kan få vara enkelt och lätt att förstå ...