Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, det är kanske jag som är helt fu**** vänsterradikal då, iom att jag inte ens märker det.

Konstigt då att det absolut mest vänstra jag kan tänka mig att rösta på är C ... :thinking:

Men det är som det är, inget här i världen och livet kan få vara enkelt och lätt att förstå ...
Det kan ju också bero på vilka människor man har i sin närhet, både privat men kanske ännu mer i yrket ( eftersom där är andelen "ofrivilliga" man umgås med desto större).
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Precis det du gör just nu, påpekar att det rör sig om just män, är precis det jag vill sätta fingret på. Vadan detta nästan tvångsmässiga behov av att klumpa ihop människor i olika identitetsgrupper och sedan ställa dem mot varandra, tillskriva en kollektiv skuld eller ett kollektivt förtryck? Är det inte precis detta vi INTE vill?

På något sätt landar denna typ av tänkande i att allt blir en generaliserande soppa, där vi alla tvingas in i en kategori och tillskrivs egenskaper från de värsta eller ibland bästa exempel som går att hitta.

Först och främst är vi individer. Vi har både likheter och olikheter. Att alltid tillskriva dessa som resultatet av någon sorts gruppidentitet är ju enligt mig naivt och att som någon form av liberal göra detta blir ju rent utsagt motsägelsefullt.

Men jag kanske missar något?
Nja, jag kan hålla med om att det absolut finns radikaliserade kvinnor, framförallt religiösa sådana men de vita männen håller ett bergfast grepp om genren gällande volym, ett exempel: https://www.statista.com/statistics/476445/mass-shootings-in-the-us-by-shooter-s-gender/

Stapeldiagram som visar antalet masskjutningar i USA, uppdelat efter gärningspersonens kön, från 1982-2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stapeldiagram visar masskjutningar i USA efter gärningsmannens ras/etnicitet från 1982 till april 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle masskjutningar i usa vara en bra proxy för all typ av radikalisering?
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
D djac skrev:
Nja, jag kan hålla med om att det absolut finns radikaliserade kvinnor, framförallt religiösa sådana men de vita männen håller ett bergfast grepp om genren gällande volym, ett exempel: [länk]

bilder
Jag måste inte fått fram vad jag menade med det jag skrev. Om jag svarar såhär så kanske min poäng går fram;

Är samtliga radikaliserade just p.g.a. av att de är vita män? Är det hudfärgen eller könet som förser dem med vapen och tvingar dem att döda? Ska vi då, baserat på statistik, arrestera alla vita män? Är jag ansvarig för varje vit mans agerande?
 
A ajn82 skrev:
Skulle masskjutningar i usa vara en bra proxy för all typ av radikalisering?
Och framför allt; Förs det statistik på all form av radikalisering? Jag tror inte det så därför blir inte enskilda statistiska fenomen så ointressant i frågan.

En form av radikalisering som sker i stort i samhället är att känslor och åsikter i stor omfattning tillmäts alltför stort värde.. Människor bäddas in i skyddande kokonger och "curlas". När de sedan råkar på något som sårar dem går emot deras övertygelse så anses det inte sällan som en kränkning och till och med kan likställas med fysiskt våld.

Känslor och åsikter är just det; bara känslor och åsikter. Det kommer alltid finnas någon/något som kommer kunna såra dig eller någon som inte håller med. Man måste lära sig att hantera detta. Ibland kan man lära sig något av en avvikande åsikt och ibland är det bara en skitstövel. Deal with it.
 
Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Precis det du gör just nu, påpekar att det rör sig om just män, är precis det jag vill sätta fingret på. Vadan detta nästan tvångsmässiga behov av att klumpa ihop människor i olika identitetsgrupper och sedan ställa dem mot varandra, tillskriva en kollektiv skuld eller ett kollektivt förtryck? Är det inte precis detta vi INTE vill?
Du övertolkade nog lite.
Jag har inget tvångsmässigt behov av att klumpa ihop människor.

Men däremot nästan måste vi som tänkande människor vara lite rationella och generalisera en hel del, ty jag kan liksom inte ha tankar om mänskligheten som sådan och tänka på var och en av 7 miljarder individer, lika lite kan jag hålla mig på svensk mark och tänka på saker som är nationella, och behandla var och en oss 10 miljoner människor var och en.
Utan jag generaliserar en massa saker, som att det är fler kvinnor i vården och fler män bland hantverkarna, att fler män stjäl bilar och fler kvinnor begår olika former av förskingring, osv.
Att människor som bor i villor har fler bilar än de som bor i lägenhet, att unga män i åldern upp till 25 år står för procentuellt större andel trafikolyckor osv.
Det betyder inte att jag anser att alla män stjäl bilar, och att det bara arbetar kvinnor i vården osv.

Vår hjärna har utvecklats evolutionärt till detta, att överblicka det komplicerade genom att generalisera, och på något vis så är det även här fördomar då uppstår - förstås.

Men att jag anser att det är fler män än kvinnor i de där rörelserna som Trump gullar med har ingen annan orsak än att det är vad jag drar för slutsats över det jag ser, hör och läser.
Jag har inte ens tänkt att vare sig försvara eller försöka bevisa min åsikt, om du istället anser att det är fler kvinnor (eller 50/50) så får du gärna anse det, det är ingen viktig sak för mig.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Är samtliga radikaliserade just p.g.a. av att de är vita män? Är det hudfärgen eller könet som förser dem med vapen och tvingar dem att döda?
Det där är däremot en mer intressant tanke.
Varför puffas en del in i sånt, vilka och varför.
Och nu tänker jag naturligtvis inte på just gruppen som utövar olagligt vapenvåld i någon form, utan alla slags rörelser som blir lite mer extrema (eller kanske inte ens behöver låsa mig vid extrema rörelser, utan ta med alla som får en hyggligt sluten åsiktsgemenskap), som militanta veganer, green peace, olika rasistiska rörelser, frireligiösa eller kristna högern (USA-modell) osv.

Men detta släpper jag nu med bara denna tanke, ty jag har väl sabbat tråden absolut tillräckligt nu :oops:
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
...
Jag har inte ens tänkt att vare sig försvara eller försöka bevisa min åsikt, om du istället anser att det är fler kvinnor (eller 50/50) så får du gärna anse det, det är ingen viktig sak för mig.
Du missförstår mig, för mig spelar det ingen roll om det är kvinnor eller män som har en viss åsikt eller gör en viss gärning. Det är åsikten eller gärningen i sig som spelar roll.

Oavsett om det är mest löv eller damm på min bil så är slutsatsen att den är skitig. Därför tvättar jag den, jag plockar inte bara bort löven...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där är däremot en mer intressant tanke.
Varför puffas en del in i sånt, vilka och varför.
Och nu tänker jag naturligtvis inte på just gruppen som utövar olagligt vapenvåld i någon form, utan alla slags rörelser som blir lite mer extrema (eller kanske inte ens behöver låsa mig vid extrema rörelser, utan ta med alla som får en hyggligt sluten åsiktsgemenskap), som militanta veganer, green peace, olika rasistiska rörelser, frireligiösa eller kristna högern (USA-modell) osv.

Men detta släpper jag nu med bara denna tanke, ty jag har väl sabbat tråden absolut tillräckligt nu :oops:
Haha, jag känner mig stark medskyldig till att ha sabbat tråden.
Men som du säger är det ju hemsk intressant att analyser varför vissa hamnar där de hamnar, eller tycker vad de tycker.
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Jag måste inte fått fram vad jag menade med det jag skrev. Om jag svarar såhär så kanske min poäng går fram;

Är samtliga radikaliserade just p.g.a. av att de är vita män? Är det hudfärgen eller könet som förser dem med vapen och tvingar dem att döda? Ska vi då, baserat på statistik, arrestera alla vita män? Är jag ansvarig för varje vit mans agerande?
Du hoppade väldigt lång från några enkla fakta, nej jag vet inte varför det alltid är individer från samma grupp men är säker på att det har gjorts studier även på detta. Tyvärr är det ju samma grupp även här i Europa, vare sig det är Utöya, skoldåd osv, brott som vi alla nog ryser inför och är rädda för.

Jag tycker inte vi är ansvariga såklart, sen kanske de som kan något om detta kan peka på kollektiva omständigheter som vi kunnat påverka, även om vi idag är omedvetna om dessa faktorer (jag iaf).
 
S Styrman_jansson skrev:
Är det hudfärgen eller könet som förser dem med vapen och tvingar dem att döda? Ska vi då, baserat på statistik, arrestera alla vita män? Är jag ansvarig för varje vit mans agerande?
Det är vanligt att män sticker ut i all möjlig statistik eftersom det på en normalfördelningskurva finns fler individer längre ut i extremerna, jämfört med kvinnor. Det gäller både positiva och negativa egenskaper.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
D
W witten skrev:
Det är vanligt att män sticker ut i all möjlig statistik eftersom det på en normalfördelningskurva finns fler individer längre ut i extremerna, jämfört med kvinnor. Det gäller både positiva och negativa egenskaper.
Berätta om de positiva!
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
D djac skrev:
Berätta om de positiva!
Högre iq, höga chefsposter, ...
 
D djac skrev:
Berätta om de positiva!
Jag skulle lägga en kvalificerad gissning på att det är en ganska stor majoritet män som försöker mota den vansinniga invasionen av Ukraina ( och det är med stor sannolikhet även en majoritet av män som utför invasionen på andra sidan).
 
Unikt namn
D djac skrev:
Berätta om de positiva!
Bättre att förklara.
Du har väl hört talas om mansplaining :geek:
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.