Rkarlsson skrev:
Du saktar ner om du vet att en älg var i din färdväg för en minut sen.
Vi har ett stort område i vår stad där de är runt 50-100 hjortar som passerar vägen samtidigt.
Du som inte bor här och inte vet att de springer i en sån rejäl klunga skulle varit glad och veta om de är i närheten av en väg ?
Jag skulle aldrig göra annat än att köra långsamt i så fall pga att vi har rådjur precis överallt där jag bor. Och harar. Och älgar. Mest harar och rådjur dock. Normalt sett så ser man ett tiotal djur de sista 5 km hem till mig på kvällstid. Mycket jobbigare med mörklagda gående och cyklister då, då behöver vi varningar för dem också.
 
Rkarlsson skrev:
Det är kombination farthållare med skyltavläsning igång som inte fungerar. Järnvägsskyltar liknar inte ens de på vägen så det är något de kan jobba med.

Min arbetar med skylt/väg/gps. Så första sträckan från mitt jobb så går den fån skylt, gps och sen vägdata. Inget större problem, men det är inget pålitligt alls.
Frugans bil har fått för sig att det är 110 på en 80-sträcka på motorvägen. Den skyltningen ändrades för närmare tio år sedan...
 
J
pacman42 pacman42 skrev:
Frugans bil har fått för sig att det är 110 på en 80-sträcka på motorvägen. Den skyltningen ändrades för närmare tio år sedan...
Min förra bil, passat gte, trodde det var 110 i både eugenia och fredhellstunneln. BARA tunneln. Den gasade på i ingången och släppte av när man kom ut. Oklart om det var en skyltavläsning som var fel eller kartfel.
 
J JohanLun skrev:
Min förra bil, passat gte, trodde det var 110 i både eugenia och fredhellstunneln. BARA tunneln. Den gasade på i ingången och släppte av när man kom ut. Oklart om det var en skyltavläsning som var fel eller kartfel.
Frugans bil har definitivt kartfel.
 
  • Gilla
Hugo Freire
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Ännu en prissänkning på Tesla?!

[länk]
Visar på att den länken jag klippte in tidigare om att "prisrallyt" nedåt inte hade börjat ännu verkar stämma!
Nya kinesiska bilmärken och att de traditionella nu börjar få igång sin produktion kommer få påverkan, även i länder det finns en högre betalningsförmåga globalt sett. Teslas priser bör snart vara nere på nivå motsvarande de tidigare efter elbilssubvention.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Ännu en prissänkning på Tesla?!

[länk]
Hmm, om detta hänger med till Europa och Sverige kan det kanske bli en M3 i höst. Inte för att det är precis det jag vill ha, utan för att det känns som så otroligt mycket bil för pengarna.
 
D
B bakterie skrev:
Undrar om de styr upp sig vad gäller hur de anger sina priser också:

Tesla utreds för vilseledande priser igen
Tja, de har ju rätt i sak i sin kritik, inte tänkt på att totalpriset ligger där nere, de där avgifterna kunde ju gott ligga med i det första priset uppe till höger. Annars skulle ju vän av ordning kunna säga att det är lättare att se vad man ska betala för en Tesla än andra bilar, det är inte ett virrvarr av rabatter och knepigheter.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Kanske inte riktigt hör ihop, men ett kul begrepp: Petromaskulinitet - ni kanske kan gissa vad det betyder. Ibland finns de även här i sin iver att förminska elfordonen. Detta och denna beskrivning kommer från en artikel i DN av Lars Linder: Ingressen är som följande: Medan världen gör sig redo att ställa om till en fossilfri framtid mobiliseras en motorälskande motoffensiv. Denna tjuriga petromaskulinitet har satt avtryck i kulturkriget, liksom i den svenska regeringens politik.

Ett annat kul citat är: Hela vår idé om framsteg är dränkt i olja....

Ett annat citat är: Den osäkra framtid som hägrar skrämmer petromannen med känslor av utsatthet, kontrollförlust och pessimism, och hans sista försvarslinje blir då förnekelse...
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
G
trähandtag trähandtag skrev:
Kanske inte riktigt hör ihop, men ett kul begrepp: Petromaskulinitet - ni kanske kan gissa vad det betyder. Ibland finns de även här i sin iver att förminska elfordonen. Detta och denna beskrivning kommer från en artikel i DN av Lars Linder: Ingressen är som följande: Medan världen gör sig redo att ställa om till en fossilfri framtid mobiliseras en motorälskande motoffensiv. Denna tjuriga petromaskulinitet har satt avtryck i kulturkriget, liksom i den svenska regeringens politik.

Ett annat kul citat är: Hela vår idé om framsteg är dränkt i olja....

Ett annat citat är: Den osäkra framtid som hägrar skrämmer petromannen med känslor av utsatthet, kontrollförlust och pessimism, och hans sista försvarslinje blir då förnekelse...
Oj va löjligt! Jag tror inte heller att "elbil till alla" är framtiden. Tror vi måste minska transportern, handel, välstånd, effektivisera osv för att minska co2.
 
  • Gilla
Ursviken och 1 till
  • Laddar…
Tänkte bara dela vad bilen mappar upp för rutt inför resan i sommar.

Tycker inte räckvidd är något problem. Blir mer stressad att vi ska hinna äta och barnen på toa innan bilen blir klar.
 
  • Skärmdump av en reseplanerare med destinationer i Europa och beräknad batteriprocent för en elbil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djac
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Undrar om de styr upp sig vad gäller hur de anger sina priser också:

Tesla utreds för vilseledande priser igen
Ungefär som när biltillverkare på 80-talet tog fram en modell för tjänstebilar som gav lågt förmånsvärde men vad jag vet ingen beställde, om den ens var beställbar. Vi skämtade om att baksätet var tillval.
 
Redigerat:
J JohanLun skrev:
Min förra bil, passat gte, trodde det var 110 i både eugenia och fredhellstunneln. BARA tunneln. Den gasade på i ingången och släppte av när man kom ut. Oklart om det var en skyltavläsning som var fel eller kartfel.
Definitivt kartfel. På min GTE läser bilen skyltarna korrekt på påfarten söderut till E18 vid Roslags-Näsby till 80 men efter 100m på E18 så tror bilen att det är 110 utan att det finns någon skylt.
 
Jag uppdaterade kartorna i min GTE för att den hade fel på vissa sträckor, den fixade till några, och satte fel på nya sträckor...
 
  • Haha
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.