1 822 092 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag kollade för skojs skull. NTF och Msverige menar på att det kvittar var barnet sitter, men säkrast i mitten bak långt från krockkuddar.P Pin skrev:När jag köpte bilbarnstol sa de att barnet satt säkrast vänster bak. Tyvärr blev det för trångt bakom mig som är lång i dåvarande bilen (BMW 3 serie). Säljaren hävdade att det var en risk att bli påkörd vid påfart till motorväg och att det då smäller höger bak. Jag ignorerade detta och satte lilleman höger bak. Bakom mig fick han inte plats och vänster fram skymde han höger backspegel och frun fick inte plats bakom.
Höger bak gäller för mig om ungen sitter bak. Han sitter framvänt nu för tiden. Men den bakvända stolen var till höger =)
Men en sådan stol i en zoe hade gjort bilen till en 1 och en halv mans bil för min del. (förutsatt att zoe blir lika trång fram med stol.)
Id3 var förvånansvärt bra med bakvänd stol, mycket större plats än en i40.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
De effektivaste bensinmotorerna i bilar har max verkningsgrad på ca35%, men räkna med närmare 25% i medel, troligtvis ännu sämre då man oftast bara ligger och puttrar, diesel är några procent effektivare så typ? Ineffektivt iallafall.Nötegårdsgubben skrev:
Är energiförlusterna så stora på avgasbilar? Jag trodde de låg på 70 resp. 50 % för bensin och diesel. Och är det relevant?
Energiskatten är 3:44/liter för bensin och 1:58/liter för diesel. Så två kronor resp. 79 öre per mil på hyfsat energisnåla bilar. Mot elbilens 78 öre. Räknat på 0,6 och 0,5 l resp 2 kWh/mil.
Så tja, som vanligt är det bensinbilen som kommer ut dåligt på driften (dieseln straffas ju istället via fordonsskatten av någon anledning, förmodligen för att gynna den tunga trafiken).
Men som sagt, vad är poängen med att räkna per kWh?
För egen del är jag för övrigt mot all energiskatt då den motverkar effektivisering. Vill man hindra koldioxidutsläpp finns bättre alternativ.
Bensin 35/25%
Diesel 45/35%
Nissan Xtrail har slagit i saken och gjort en seriehybrid. Bensinmotor driver generator som laddar litet batteri och elmotorer som driver bilen framåt.
Funkar dugligt, även om effektivare bil/karross och större batteri hade gjort det till en vettig range extender
Vet ejUnikt namn skrev:
Jag håller mig i vänstra filen. Vad som sker i högra filen intresserar mig inte.
Barnstolen borta nu. BMWn uppgraderad till en där man kan lägga patiens och alternera frimärkssamlingen samtidigt på golvet i baksätet.
Som barnstolsförsäljaren sa när det begav sig ”ni vill väl ha det bästa för erat barn”.
Ja, men det är inget totalt snitt som innefattar alla resor.J jocke31 skrev:
Det här den vanliga turen till affären 5km bort och är mest 50 men även en liten del 70 sträcka.
Inget värme eller kylbehov då det är lagom varmt ute.
På motorväg eller vintertid är det högre siffror, men den går väldigt mycket snålare än GTE:n.
Jo, jag förstår. Min bil är dock helt omöjlig att köra med lägre förbrukning än 1,3-1,4 ens med dessa förutsättningar. Men då väger den å andra sidan 2 ton och har 270 hk.Peter2400 skrev:
Ja, men det är inget totalt snitt som innefattar alla resor.
Det här den vanliga turen till affären 5km bort och är mest 50 men även en liten del 70 sträcka.
Inget värme eller kylbehov då det är lagom varmt ute.
På motorväg eller vintertid är det högre siffror, men den går väldigt mycket snålare än GTE:n.
Men tycker ändå din siffra imponerar.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Jag var imponerad och mycket nöjd när jag fick upp 1,5kWh/mil på färddatorn på grund EQE... 
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Minin har faktiskt snittat 1,56 kWh/mil sedan jag skaffa den för 2,5 år sedan. Helt ok tycker jag.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Kanske detta försäkringsbolagen tar höjd för när 3 år har passerat.
https://www.byggahus.se/forum/threads/foersaekringsproblem-med-elbilars-batterier.486610/
https://www.byggahus.se/forum/threads/foersaekringsproblem-med-elbilars-batterier.486610/
Sade barnstolssäljaren och sålde vilka märken då ? =)P Pin skrev:Vet ej
Jag håller mig i vänstra filen. Vad som sker i högra filen intresserar mig inte.
Barnstolen borta nu. BMWn uppgraderad till en där man kan lägga patiens och alternera frimärkssamlingen samtidigt på golvet i baksätet.
Som barnstolsförsäljaren sa när det begav sig ”ni vill väl ha det bästa för erat barn”.
Enligt artikellänken nedan har inte "prisrallyt" börjat ännu och i Kina " Amerikanska Teslas upprepade beslut att sänka priserna har gjort att deras modeller i vissa fall är 50 procent billigare än i Nordamerika och Europa, vilket pressat såväl inhemska som utländska konkurrenter att följa efter."
"Enligt nyhetsbyrån Bloombergs prognos bedöms 8,1 miljoner elbilar säljas i Kina under 2023, att jämföra med 1,9 miljoner i USA."
Oberoende vad vi tycker om kinesiska bilar så kommer de att globalt påverka utifrån sin egen stora marknad. Så har vi ännu inte sett "prisrallyt" blir det intressant se den effekten.
https://www.nyteknik.se/elbilar/pri...ssar-elbilsbranschen-jatteanstormning/2050086
"Enligt nyhetsbyrån Bloombergs prognos bedöms 8,1 miljoner elbilar säljas i Kina under 2023, att jämföra med 1,9 miljoner i USA."
Oberoende vad vi tycker om kinesiska bilar så kommer de att globalt påverka utifrån sin egen stora marknad. Så har vi ännu inte sett "prisrallyt" blir det intressant se den effekten.
https://www.nyteknik.se/elbilar/pri...ssar-elbilsbranschen-jatteanstormning/2050086
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg