P
P Pin skrev:
När jag köpte bilbarnstol sa de att barnet satt säkrast vänster bak. Tyvärr blev det för trångt bakom mig som är lång i dåvarande bilen (BMW 3 serie). Säljaren hävdade att det var en risk att bli påkörd vid påfart till motorväg och att det då smäller höger bak. Jag ignorerade detta och satte lilleman höger bak. Bakom mig fick han inte plats och vänster fram skymde han höger backspegel och frun fick inte plats bakom.
Jag kollade för skojs skull. NTF och Msverige menar på att det kvittar var barnet sitter, men säkrast i mitten bak långt från krockkuddar.

Höger bak gäller för mig om ungen sitter bak. Han sitter framvänt nu för tiden. Men den bakvända stolen var till höger =)

Men en sådan stol i en zoe hade gjort bilen till en 1 och en halv mans bil för min del. (förutsatt att zoe blir lika trång fram med stol.)
Id3 var förvånansvärt bra med bakvänd stol, mycket större plats än en i40.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är energiförlusterna så stora på avgasbilar? Jag trodde de låg på 70 resp. 50 % för bensin och diesel. Och är det relevant?

Energiskatten är 3:44/liter för bensin och 1:58/liter för diesel. Så två kronor resp. 79 öre per mil på hyfsat energisnåla bilar. Mot elbilens 78 öre. Räknat på 0,6 och 0,5 l resp 2 kWh/mil.

Så tja, som vanligt är det bensinbilen som kommer ut dåligt på driften (dieseln straffas ju istället via fordonsskatten av någon anledning, förmodligen för att gynna den tunga trafiken).

Men som sagt, vad är poängen med att räkna per kWh?

För egen del är jag för övrigt mot all energiskatt då den motverkar effektivisering. Vill man hindra koldioxidutsläpp finns bättre alternativ.
De effektivaste bensinmotorerna i bilar har max verkningsgrad på ca35%, men räkna med närmare 25% i medel, troligtvis ännu sämre då man oftast bara ligger och puttrar, diesel är några procent effektivare så typ? Ineffektivt iallafall.
Bensin 35/25%
Diesel 45/35%

Nissan Xtrail har slagit i saken och gjort en seriehybrid. Bensinmotor driver generator som laddar litet batteri och elmotorer som driver bilen framåt.
Funkar dugligt, även om effektivare bil/karross och större batteri hade gjort det till en vettig range extender
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
Unikt namn
P Pin skrev:
(BMW 3 serie). Säljaren hävdade att det var en risk att bli påkörd vid påfart till motorväg och att det då smäller höger bak.
Aha, det är DÄRFÖR alla BMW:ar mellan Södertälje och Stockholm åker med ett hjulpar i ytterfilen och det andra paret i mittenfilen! ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Aha, det är DÄRFÖR alla BMW:ar mellan Södertälje och Stockholm åker med ett hjulpar i ytterfilen och det andra paret i mittenfilen! ;)
Vet ej
Jag håller mig i vänstra filen. Vad som sker i högra filen intresserar mig inte.
Barnstolen borta nu. BMWn uppgraderad till en där man kan lägga patiens och alternera frimärkssamlingen samtidigt på golvet i baksätet.
Som barnstolsförsäljaren sa när det begav sig ”ni vill väl ha det bästa för erat barn”.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vi har en e-up som andrabil bredvid en GTE.
e-up tycker vi båda är helt underbar, kör gärna den till jobbet eller till andra småärenden som man gör.
Sommartid går det att komma ner strax under 9 kWh/100km.
Det är väldigt imponerande förbrukning!
 
J jocke31 skrev:
Det är väldigt imponerande förbrukning!
Ja, men det är inget totalt snitt som innefattar alla resor.
Det här den vanliga turen till affären 5km bort och är mest 50 men även en liten del 70 sträcka.
Inget värme eller kylbehov då det är lagom varmt ute.

På motorväg eller vintertid är det högre siffror, men den går väldigt mycket snålare än GTE:n.
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, men det är inget totalt snitt som innefattar alla resor.
Det här den vanliga turen till affären 5km bort och är mest 50 men även en liten del 70 sträcka.
Inget värme eller kylbehov då det är lagom varmt ute.

På motorväg eller vintertid är det högre siffror, men den går väldigt mycket snålare än GTE:n.
Jo, jag förstår. Min bil är dock helt omöjlig att köra med lägre förbrukning än 1,3-1,4 ens med dessa förutsättningar. Men då väger den å andra sidan 2 ton och har 270 hk.:)

Men tycker ändå din siffra imponerar.
 
  • Haha
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Jag var imponerad och mycket nöjd när jag fick upp 1,5kWh/mil på färddatorn på grund EQE... :(
 
Minin har faktiskt snittat 1,56 kWh/mil sedan jag skaffa den för 2,5 år sedan. Helt ok tycker jag.
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Vet ej
Jag håller mig i vänstra filen. Vad som sker i högra filen intresserar mig inte.
Barnstolen borta nu. BMWn uppgraderad till en där man kan lägga patiens och alternera frimärkssamlingen samtidigt på golvet i baksätet.
Som barnstolsförsäljaren sa när det begav sig ”ni vill väl ha det bästa för erat barn”.
Sade barnstolssäljaren och sålde vilka märken då ? =)
 
Rkarlsson skrev:
Sade barnstolssäljaren och sålde vilka märken då ? =)
Minns inte. Det var väl det dyraste eller det med högst marginal de ville kränga
 
Enligt artikellänken nedan har inte "prisrallyt" börjat ännu och i Kina " Amerikanska Teslas upprepade beslut att sänka priserna har gjort att deras modeller i vissa fall är 50 procent billigare än i Nordamerika och Europa, vilket pressat såväl inhemska som utländska konkurrenter att följa efter."

"Enligt nyhetsbyrån Bloombergs prognos bedöms 8,1 miljoner elbilar säljas i Kina under 2023, att jämföra med 1,9 miljoner i USA."

Oberoende vad vi tycker om kinesiska bilar så kommer de att globalt påverka utifrån sin egen stora marknad. Så har vi ännu inte sett "prisrallyt" blir det intressant se den effekten.
https://www.nyteknik.se/elbilar/pri...ssar-elbilsbranschen-jatteanstormning/2050086
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Minns inte. Det var väl det dyraste eller det med högst marginal de ville kränga
De bästa märkena är de med högst marginal om man är säljare, helt oavsett vilka andra egenskaper de har.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
Rkarlsson skrev:
Barnet skall sitta till höger bak, om det blir frontalkrock så är min teori att min vänstra sida drabbas hårdast på mötesfri väg.
Min teori är att sannolikheten för frontalkrock på mötesfei väg är rätt låg. ;)
Sorry, kunde inte låta bli. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.