N Nerre skrev:
Vill man verkligen lägga ner tid på att vårda bilen än att köra den?
Det är inte det jag menar, utan att man är försiktigare med egna än hyrda grejer, och att de senare därför ser ut därefter (eller kostar mycket pga. höga skötselkostnader för uthyraren).

N Nerre skrev:
Och visst är det många som hyr verktyg idag? Eller har du egen golvslip? Egen markvibrator? Egen minigrävare?
Naturligtvis finns det mycket som är orimligt att äga själv, men för egen del når jag ganska tidigt stadiet där jag hellre äger än hyr något. Variationen är säkert stor på när vi hellre äger än hyr, men om man inom rimlig tid själv sliter ner något till en standard man inte längre är nöjd med, då tror jag att många hellre äger. För då ska man ju ändå bära kostnaden – på något vis.

Nu är vi väl rätt långt från frågan om elbilar, såvida man inte knyter ihop det med att man till vardags kan hyra en elbil men inför fjällresan byter till diesel, men nja, vi får nog finna oss i att vi är OT.
 
Nu är jag helt OT,
Men jag får inte ihop resonemanget att fler skulle samåka när smartare elektrifierade bilar slår igenom.
Min fördom är att de flesta INTE vill samåka, trots att förutsättningarna för det finns.
Den största faktorn som gör att folk samåker är om kostnaden för att köra själv blir för stor, oftast när man bor långt ifrån jobbet.
Jag, min kompis och våra fruar jobbar på samma företag, vi åker alla varsin bil för att det är smidigast.
Och allt tyder på att milkostnaden kommer bli lägre när man köp på el, så ingen samåkning för oss.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
F
Hoppas på fler elbilar med range extender. BMW försökte men lite halvhjärtat. Idealiskt, i min värld, är en plug in laddbar elbil med elmotor i varje hjul. Batterikapacitet för max 8 mil för att inte batteriet ska bli alltför stort, dyrt och tungt. En förbränningsmotor som range extender vars enda uppgift är att ladda baterrierna vid behov av ytterligare räckvidd. Motorn som kan gå på ett jämnt varvtal hela tiden har mycket större förutsättningar att kunna optimeras för låga utsläpp och låg förbrukning. Effekten på förbränningsmotorn kan hållas ner eftersom den bara behöver täcka medeleffektbehovet. Topparna som körningen kräver hanterar elmotorerna via batteriet. Räckvidden för ekipaget "väljer" man med storlek på tanken. Växellåda, drivaxlar osv. behövs inte. Volvo hade något på gång åt det här hållet i form av Volvo ECC redan 1992 som man tyvärr slarvade bort. Hoppas på en ny vår för konceptet! Volvo?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Hoppas på fler elbilar med range extender. BMW försökte men lite halvhjärtat. Idealiskt, i min värld, är en plug in laddbar elbil med elmotor i varje hjul. Batterikapacitet för max 8 mil för att inte batteriet ska bli alltför stort, dyrt och tungt. En förbränningsmotor som range extender vars enda uppgift är att ladda baterrierna vid behov av ytterligare räckvidd. Motorn som kan gå på ett jämnt varvtal hela tiden har mycket större förutsättningar att kunna optimeras för låga utsläpp och låg förbrukning. Effekten på förbränningsmotorn kan hållas ner eftersom den bara behöver täcka medeleffektbehovet. Topparna som körningen kräver hanterar elmotorerna via batteriet. Räckvidden för ekipaget "väljer" man med storlek på tanken. Växellåda, drivaxlar osv. behövs inte. Volvo hade något på gång åt det här hållet i form av Volvo ECC redan 1992 som man tyvärr slarvade bort. Hoppas på en ny vår för konceptet! Volvo?
Resultatet blir lite som en plugin prius då. Det är effektivare att låta förbränningsmotorn driva framfarten än att gå omvägen via eldrift.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Över lag är väl hybridmotorer oavsett lösning en rätt dålig idé. De kan vara ok privatekonomiskt pga. subventioner, men långsiktigt kommer de att vara en parentes. Det är väl egentligen bara vissa båtar med hybridlösningar vindkraft/fossilt som hållit över tid, och även där är det väl mer nöje än nytta.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
F
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Resultatet blir lite som en plugin prius då. Det är effektivare att låta förbränningsmotorn driva framfarten än att gå omvägen via eldrift.
Vitsen med "konceptet" är att (åtminstone för mig) så blir mer än 90% av resorna med elmotor driven av batteri laddad via sladd.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Nu är jag helt OT,
Men jag får inte ihop resonemanget att fler skulle samåka när smartare elektrifierade bilar slår igenom.
Du blandar ihop folk här. Det finns hundratusentals människor som varje dag samåker. Kollektivtrafik kallas det.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Har jag en chans att samåka så gör jag det.
Man skall inte bränna upp pengar i onödan och inte heller skita ned naturen i onödan.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
H heimlaga skrev:
Har jag en chans att samåka så gör jag det.
Man skall inte bränna upp pengar i onödan och inte heller skita ned naturen i onödan.
Jag med, men vi får nog inse att vi inte riktigt motsvarar det stora kollektivet, du och jag ...
 
N Nerre skrev:
Du blandar ihop folk här. Det finns hundratusentals människor som varje dag samåker. Kollektivtrafik kallas det.
Det finns som du säger redan stora möjligheter för de som vill att samåka privat eller med kollektivtrafik.
Det jag inte förstår är att om det skulle bli ännu billigare än idag att köra bil
skulle kunna motivera fler att samåka.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Resultatet blir lite som en plugin prius då. Det är effektivare att låta förbränningsmotorn driva framfarten än att gå omvägen via eldrift.
Nej, jag tror precis som @Frågan att just denna design kommer bli en stor grej i framtiden, en lösning inte för alla, men för många.
Man har i princip en ren elbil, med räckvidd för något mellan 90-99% av alla sina resor. Dvs räckvidd för arbetspendlingen, skjutsa något barn till träningen, ta sig till affärer och köpcentrum.

Men sen för den de där sista 1-10% av körningarna som gäller längre sträckor så knattrar en liten förbränningsmotor på 15hk igång för att ladda batterierna när de håller på att ta slut.

För det är lite löjligt att ha ett så stort batteripack att det klarar 80 mils räckvidd och släpa på varenda dag, för att man en gång om året gör en sådan resa.
Om man, som majoriteten av befolkningen, kör max 10 mil om dagen 350 dagar om året, så är det en bil för just det behovet som egentligen är det bästa valet, och om bilspekulanten har alternativet att tanka något tiotals liter diesel eller bensin just de dagar som räckvidden behöver förlängas så är det väl en utmärkt lösning.


Och en ren elbil (förutom en bränsledriven rangeextender) är ju osannolikt enkel konstruktion, en elektrisk navmotor i 2 eller 4 av hjulen, ingen övrig transmission. Man sparar vikt, kostnad, utrymme osv.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Där tror jag en vätgashybrid kan bli väldigt intressant. Bränslecell och en tank borde kunna vara plats & viktmässigt bättre än en förbränningsmotor.

Även 15hk nödrangeextender som bmw i3 rex är ju intressant. Men den får väl ha max 8l bensintank för att räknas som elbil, något en bensindunk löser ;)
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det finns som du säger redan stora möjligheter för de som vill att samåka privat eller med kollektivtrafik.
Det jag inte förstår är att om det skulle bli ännu billigare än idag att köra bil
skulle kunna motivera fler att samåka.
Du jämför framtidens "beställbilar" med dagens "egen bil", men "beställbilarna" motsvarar ju dagens taxi. Och självklart skulle fler människor åka taxi om det blev billigare? Det är ju knappast otillgänglighet eller ensamhet som gör att folk inte åker taxi hela tiden?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, jag tror precis som @Frågan att just denna design kommer bli en stor grej i framtiden, en lösning inte för alla, men för många.
Man har i princip en ren elbil, med räckvidd för något mellan 90-99% av alla sina resor. Dvs räckvidd för arbetspendlingen, skjutsa något barn till träningen, ta sig till affärer och köpcentrum.

Men sen för den de där sista 1-10% av körningarna som gäller längre sträckor så knattrar en liten förbränningsmotor på 15hk igång för att ladda batterierna när de håller på att ta slut.

För det är lite löjligt att ha ett så stort batteripack att det klarar 80 mils räckvidd och släpa på varenda dag, för att man en gång om året gör en sådan resa.
Om man, som majoriteten av befolkningen, kör max 10 mil om dagen 350 dagar om året, så är det en bil för just det behovet som egentligen är det bästa valet, och om bilspekulanten har alternativet att tanka något tiotals liter diesel eller bensin just de dagar som räckvidden behöver förlängas så är det väl en utmärkt lösning.


Och en ren elbil (förutom en bränsledriven rangeextender) är ju osannolikt enkel konstruktion, en elektrisk navmotor i 2 eller 4 av hjulen, ingen övrig transmission. Man sparar vikt, kostnad, utrymme osv.
Att man sparar vikt och kostnad är det väl en bit kvar till.
Batterierna i en Tesla model3, 75kWh väger 480 kg står för halva bilens kostnad.
 
Mikael_L
Just därför är det väl mycket bra att istället utrusta en elbil med batteri för 10-15 mils räckvidd om det är det man max kör alla dagar utom 5-20 st under ett år.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.