1 818 029 läst ·
27 203 svar
1818k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Det är inte det jag menar, utan att man är försiktigare med egna än hyrda grejer, och att de senare därför ser ut därefter (eller kostar mycket pga. höga skötselkostnader för uthyraren).N Nerre skrev:
Naturligtvis finns det mycket som är orimligt att äga själv, men för egen del når jag ganska tidigt stadiet där jag hellre äger än hyr något. Variationen är säkert stor på när vi hellre äger än hyr, men om man inom rimlig tid själv sliter ner något till en standard man inte längre är nöjd med, då tror jag att många hellre äger. För då ska man ju ändå bära kostnaden – på något vis.N Nerre skrev:
Nu är vi väl rätt långt från frågan om elbilar, såvida man inte knyter ihop det med att man till vardags kan hyra en elbil men inför fjällresan byter till diesel, men nja, vi får nog finna oss i att vi är OT.
Nu är jag helt OT,
Men jag får inte ihop resonemanget att fler skulle samåka när smartare elektrifierade bilar slår igenom.
Min fördom är att de flesta INTE vill samåka, trots att förutsättningarna för det finns.
Den största faktorn som gör att folk samåker är om kostnaden för att köra själv blir för stor, oftast när man bor långt ifrån jobbet.
Jag, min kompis och våra fruar jobbar på samma företag, vi åker alla varsin bil för att det är smidigast.
Och allt tyder på att milkostnaden kommer bli lägre när man köp på el, så ingen samåkning för oss.
Men jag får inte ihop resonemanget att fler skulle samåka när smartare elektrifierade bilar slår igenom.
Min fördom är att de flesta INTE vill samåka, trots att förutsättningarna för det finns.
Den största faktorn som gör att folk samåker är om kostnaden för att köra själv blir för stor, oftast när man bor långt ifrån jobbet.
Jag, min kompis och våra fruar jobbar på samma företag, vi åker alla varsin bil för att det är smidigast.
Och allt tyder på att milkostnaden kommer bli lägre när man köp på el, så ingen samåkning för oss.
Hoppas på fler elbilar med range extender. BMW försökte men lite halvhjärtat. Idealiskt, i min värld, är en plug in laddbar elbil med elmotor i varje hjul. Batterikapacitet för max 8 mil för att inte batteriet ska bli alltför stort, dyrt och tungt. En förbränningsmotor som range extender vars enda uppgift är att ladda baterrierna vid behov av ytterligare räckvidd. Motorn som kan gå på ett jämnt varvtal hela tiden har mycket större förutsättningar att kunna optimeras för låga utsläpp och låg förbrukning. Effekten på förbränningsmotorn kan hållas ner eftersom den bara behöver täcka medeleffektbehovet. Topparna som körningen kräver hanterar elmotorerna via batteriet. Räckvidden för ekipaget "väljer" man med storlek på tanken. Växellåda, drivaxlar osv. behövs inte. Volvo hade något på gång åt det här hållet i form av Volvo ECC redan 1992 som man tyvärr slarvade bort. Hoppas på en ny vår för konceptet! Volvo?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Resultatet blir lite som en plugin prius då. Det är effektivare att låta förbränningsmotorn driva framfarten än att gå omvägen via eldrift.F Frågan skrev:Hoppas på fler elbilar med range extender. BMW försökte men lite halvhjärtat. Idealiskt, i min värld, är en plug in laddbar elbil med elmotor i varje hjul. Batterikapacitet för max 8 mil för att inte batteriet ska bli alltför stort, dyrt och tungt. En förbränningsmotor som range extender vars enda uppgift är att ladda baterrierna vid behov av ytterligare räckvidd. Motorn som kan gå på ett jämnt varvtal hela tiden har mycket större förutsättningar att kunna optimeras för låga utsläpp och låg förbrukning. Effekten på förbränningsmotorn kan hållas ner eftersom den bara behöver täcka medeleffektbehovet. Topparna som körningen kräver hanterar elmotorerna via batteriet. Räckvidden för ekipaget "väljer" man med storlek på tanken. Växellåda, drivaxlar osv. behövs inte. Volvo hade något på gång åt det här hållet i form av Volvo ECC redan 1992 som man tyvärr slarvade bort. Hoppas på en ny vår för konceptet! Volvo?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Över lag är väl hybridmotorer oavsett lösning en rätt dålig idé. De kan vara ok privatekonomiskt pga. subventioner, men långsiktigt kommer de att vara en parentes. Det är väl egentligen bara vissa båtar med hybridlösningar vindkraft/fossilt som hållit över tid, och även där är det väl mer nöje än nytta.
Det finns som du säger redan stora möjligheter för de som vill att samåka privat eller med kollektivtrafik.N Nerre skrev:
Det jag inte förstår är att om det skulle bli ännu billigare än idag att köra bil
skulle kunna motivera fler att samåka.
Nej, jag tror precis som @Frågan att just denna design kommer bli en stor grej i framtiden, en lösning inte för alla, men för många.Johannes Carlsson skrev:
Man har i princip en ren elbil, med räckvidd för något mellan 90-99% av alla sina resor. Dvs räckvidd för arbetspendlingen, skjutsa något barn till träningen, ta sig till affärer och köpcentrum.
Men sen för den de där sista 1-10% av körningarna som gäller längre sträckor så knattrar en liten förbränningsmotor på 15hk igång för att ladda batterierna när de håller på att ta slut.
För det är lite löjligt att ha ett så stort batteripack att det klarar 80 mils räckvidd och släpa på varenda dag, för att man en gång om året gör en sådan resa.
Om man, som majoriteten av befolkningen, kör max 10 mil om dagen 350 dagar om året, så är det en bil för just det behovet som egentligen är det bästa valet, och om bilspekulanten har alternativet att tanka något tiotals liter diesel eller bensin just de dagar som räckvidden behöver förlängas så är det väl en utmärkt lösning.
Och en ren elbil (förutom en bränsledriven rangeextender) är ju osannolikt enkel konstruktion, en elektrisk navmotor i 2 eller 4 av hjulen, ingen övrig transmission. Man sparar vikt, kostnad, utrymme osv.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Där tror jag en vätgashybrid kan bli väldigt intressant. Bränslecell och en tank borde kunna vara plats & viktmässigt bättre än en förbränningsmotor.
Även 15hk nödrangeextender som bmw i3 rex är ju intressant. Men den får väl ha max 8l bensintank för att räknas som elbil, något en bensindunk löser
Även 15hk nödrangeextender som bmw i3 rex är ju intressant. Men den får väl ha max 8l bensintank för att räknas som elbil, något en bensindunk löser
Du jämför framtidens "beställbilar" med dagens "egen bil", men "beställbilarna" motsvarar ju dagens taxi. Och självklart skulle fler människor åka taxi om det blev billigare? Det är ju knappast otillgänglighet eller ensamhet som gör att folk inte åker taxi hela tiden?Peter2400 skrev:
Att man sparar vikt och kostnad är det väl en bit kvar till.Mikael_L skrev:
Nej, jag tror precis som @Frågan att just denna design kommer bli en stor grej i framtiden, en lösning inte för alla, men för många.
Man har i princip en ren elbil, med räckvidd för något mellan 90-99% av alla sina resor. Dvs räckvidd för arbetspendlingen, skjutsa något barn till träningen, ta sig till affärer och köpcentrum.
Men sen för den de där sista 1-10% av körningarna som gäller längre sträckor så knattrar en liten förbränningsmotor på 15hk igång för att ladda batterierna när de håller på att ta slut.
För det är lite löjligt att ha ett så stort batteripack att det klarar 80 mils räckvidd och släpa på varenda dag, för att man en gång om året gör en sådan resa.
Om man, som majoriteten av befolkningen, kör max 10 mil om dagen 350 dagar om året, så är det en bil för just det behovet som egentligen är det bästa valet, och om bilspekulanten har alternativet att tanka något tiotals liter diesel eller bensin just de dagar som räckvidden behöver förlängas så är det väl en utmärkt lösning.
Och en ren elbil (förutom en bränsledriven rangeextender) är ju osannolikt enkel konstruktion, en elektrisk navmotor i 2 eller 4 av hjulen, ingen övrig transmission. Man sparar vikt, kostnad, utrymme osv.
Batterierna i en Tesla model3, 75kWh väger 480 kg står för halva bilens kostnad.