1 818 749 läst ·
27 208 svar
1819k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag har via jobb och bekanta som direkt jobbar med elbilsutveckling fått berättat om en Tesla som gått som taxi i Stockholm i 400000km. Degraderingen av batteriet var smått otroliga 7%. Det finns säkert info att hitta på nätet om just den bilen och den är professionellt anslyserad.F Finndjävel skrev:Den tycks inte bygga på verklig data utan på vad det står för range på displayen när batteriet är laddat. För många verkar range rent av ha ökat för trots att de kört 100000km mera. Kanske inte så trovärdigt. Dessutom verkar en hel del av bilägarna ha bytt batteriet också.
Tveksamt att rangemätaren på displayen stämmer på ett gammalt batteri. Hur skulle den kunna göra annat än gissa? Den mäter spänningen i batteriet och räknar utgående från den enligt rådande temperatur och färdigt inställd kapacitet (på ett nytt batteri) hur långt man kan komma. Den kan inte veta att batteriet är kört.
Och jag är mycket men inte trädkramare men det är svårt att blunda för det faktum att elbilar med en tank på 55-60mil och skyhigh effektivitet jämfört med the competition är coolt. Alla som läst teknikhistoria på högskola eller universitet har läst om många av de banbrytande gamechangers som har funnits genom historian och vad som hänt med dom som inte såg det hända. Det vore ju jävligt coolt att få uppleva ett sånt tekniksprång under sin livstid. Frågan är ”if this is it”?
Du är så ung att du inte var med om TV, datorernas, digitala kameror, mobilerna eller internets intåg?F fsn skrev:Jag har via jobb och bekanta som direkt jobbar med elbilsutveckling fått berättat om en Tesla som gått som taxi i Stockholm i 400000km. Degraderingen av batteriet var smått otroliga 7%. Det finns säkert info att hitta på nätet om just den bilen och den är professionellt anslyserad.
Och jag är mycket men inte trädkramare men det är svårt att blunda för det faktum att elbilar med en tank på 55-60mil och skyhigh effektivitet jämfört med the competition är coolt. Alla som läst teknikhistoria på högskola eller universitet har läst om många av de banbrytande gamechangers som har funnits genom historian och vad som hänt med dom som inte såg det hända. Det vore ju jävligt coolt att få uppleva ett sånt tekniksprång under sin livstid. Frågan är ”if this is it”?
Jag skulle vilja säga att just denna tiden nog har mest antal tekniksprång på kort tid. Med det sagt håller jag med dig att det skall bli spännande att se var utveckling hamnar med förändring från fossilt bränsle.
Nej, tyvärr är jag inte så ung. Men jag önskar att jag var det. I jämförelse med detta så är dock det du nämner en fis i rymden. Och man kan väl i princip säga att det du nämner ären fluga som snart är glömt....Shakula skrev:
Du är så ung att du inte var med om TV, datorernas, digitala kameror, mobilerna eller internets intåg?
Jag skulle vilja säga att just denna tiden nog har mest antal tekniksprång på kort tid. Med det sagt håller jag med dig att det skall bli spännande att se var utveckling hamnar med förändring från fossilt bränsle.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Internet var det. En gamechanger. Det var inte pang över en natt men över 20 år har allt gått över till "datan". Kommunikation, kunskap och tjänster.F fsn skrev:
Nej, övergången från fossila bilar till elbilar är inte en sådan gamechanger.
På grund av jordens resursuttag kommer privatbilismen i den form vi ser idag försvinna helt. Elbilarna är bara en lite renare form av det massiva resursslöseriet att var och en ska ha en egen bil som står overksam 98 % av tiden.
Självkörande bilar kommer däremot att bli en sådan gamechanger vad gäller mobilitet, då behöver man inte äga en bil. Bara att åkalla en efter behag och efter behov. En med krok? En som kan köra tunga stenar? En som är snorbillig som du delar med fyra andra på väg åt samma håll? Bara klicka i appen.
Bilismen har också kostat oerhört mycket i form av ohälsa bland befolkningen och enorma ytor i städerna som går åt till bilismen. Framtidens lösningar för mobilitet kommer erbjuda bättre.
Ja elbilarna är väl bara ett steg på vägen, att fossila bränslen är på väg bort är ju uppenbart, men det finns ju fortfarande en del andra typer av bränslen för förbränningsmotorn. Och dessa bränslen är fortfarande energitätare än batterier.
Jag tror inte att batterierna är framtiden, om eldrivna bilar finns om hundra år så kommer det inte vara laddningsbara batterier utan nån form av kärnreaktor eller liknande i dem. När de självkörande bilarna kommer stort så kommer de kanske att åka iväg och ladda sig själva inledningsvis. Men bilar som står still och laddas när de skulle kunna köra är inte ekonomiskt, så på sikt vill man nog eliminera det. Laddning under körning är ett alternativ, men då börjar vi närma oss tåg/spårvagn som ju redan finns. Bara att ersätta rälsen med "självkörning" som håller bilen "på spåret".
Jag tror inte att batterierna är framtiden, om eldrivna bilar finns om hundra år så kommer det inte vara laddningsbara batterier utan nån form av kärnreaktor eller liknande i dem. När de självkörande bilarna kommer stort så kommer de kanske att åka iväg och ladda sig själva inledningsvis. Men bilar som står still och laddas när de skulle kunna köra är inte ekonomiskt, så på sikt vill man nog eliminera det. Laddning under körning är ett alternativ, men då börjar vi närma oss tåg/spårvagn som ju redan finns. Bara att ersätta rälsen med "självkörning" som håller bilen "på spåret".
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Jag är fascinerad av alla som tror på delningsekonomin och att exempelvis bilar kommer att delas. Delar ni borrmaskin och kapsåg med grannen också? För dem använder man ju ännu mer sällan. Hyr kompressor och spikpistol? Nä. Man vill ha sina prylar och vårda dem efter eget skön. Har svårt att se att det skulle sluta att gälla bilar.
Jag tror på delebiler i stor skala när de blir helt självkörande. Man kommer klart kunna be Siri fixa fram en bil men det som kommer göra skillnaden är att Google/Apple/Amazon kommer ha så mycket data om folk att bilen kommer stå redo innan du själv vet du behöver den.
Jag har själv kapsåg, spikpistoler och kompressor trots att de kan vara oanvända i månader, det har grannen med. Varför? -för att jag vill vara säker på att ha dem när jag behöver dem. Jag har ingen relation med mina verktyg, de er verktyg. Hade jag haft möjligheten att beställa hyrverktyg smidigt så de var här inom 10min hade jag inte köpt lika mycket verktyg.
Så ja absolut biler som delas - när de kan komma direkt till dörren.
Jag har själv kapsåg, spikpistoler och kompressor trots att de kan vara oanvända i månader, det har grannen med. Varför? -för att jag vill vara säker på att ha dem när jag behöver dem. Jag har ingen relation med mina verktyg, de er verktyg. Hade jag haft möjligheten att beställa hyrverktyg smidigt så de var här inom 10min hade jag inte köpt lika mycket verktyg.
Så ja absolut biler som delas - när de kan komma direkt till dörren.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Helt klart kommer det finnas de som vill äga sina bilar, men jag tror de kommer bli i minoritet i framtiden.
Det är inte bara en praktiskt fråga, det är en ekonomisk fråga. Det kommer bli dyrare att äga en bil själv, medans att dela en kommer bli billigare.
Äger du en lastbil för när du flyttar, en stor padda till när du lägger sten?
Det är inte bara en praktiskt fråga, det är en ekonomisk fråga. Det kommer bli dyrare att äga en bil själv, medans att dela en kommer bli billigare.
Äger du en lastbil för när du flyttar, en stor padda till när du lägger sten?
Det är inte delningsekonomi, det är "enklare" bilhyrning eller "obemannad taxi" som du får likna det vid.
Uber har ju som målsättning att eliminera förarna.
I storstäderna idag är det många som väljer bort egen bil. Kör man bara bilen 2-3 gånger i veckan så blir det väldigt mycket jobb med den där vården som du nämner. Vill man verkligen lägga ner tid på att vårda bilen än att köra den? Det är skillnad om man kanske använder bilen varje dag.
Och visst är det många som hyr verktyg idag? Eller har du egen golvslip? Egen markvibrator? Egen minigrävare?
Uber har ju som målsättning att eliminera förarna.
I storstäderna idag är det många som väljer bort egen bil. Kör man bara bilen 2-3 gånger i veckan så blir det väldigt mycket jobb med den där vården som du nämner. Vill man verkligen lägga ner tid på att vårda bilen än att köra den? Det är skillnad om man kanske använder bilen varje dag.
Och visst är det många som hyr verktyg idag? Eller har du egen golvslip? Egen markvibrator? Egen minigrävare?
Tror inte på delningsekonomi! Det kan dock vara så att staten inser att detta är bäst för allas bästa och tvingar in oss i sådana system. Nu är en bil inte i samma prisklass som en borrmaskin, typ.
När det gäller prylar så gör ju trenden mot att allt blir billigare och slängs när det inte fungerar. Numera orkar inte jag fundera på garanti längre.
När det gäller prylar så gör ju trenden mot att allt blir billigare och slängs när det inte fungerar. Numera orkar inte jag fundera på garanti längre.
Detta är ju just dock för att det är så många som inte delar. Hur många av dessa bilar du ser är fulla och hur många har en, max två, personer i bilen?Peter2400 skrev:
Med delad bil, dvs samåkning kommer ju mängden fordon minska drastiskt.
Om bilarna kör själva kan de ju komma i god tid, de kommer snabbt att lära sig trafikmönster och kommunicerar med varandra. Tanken är ju inte att man nödvändigtvis ska beställa bilen varje gång, de kommer vara där de tror de kommer behövas.
Sen är jag inte så säker på att sådana självkörande delebiler kommer vara elbiler till en början. De finns ju redan i Arizona, men det är Chrysler Pacifica, en 3,6L benzin hybrid som är större än en Volvo XC90.
Delebilar kommer nog för många vara ett komplement till egen bil, det var ju där diskussionen började: Elbilar har i dagläget för dålig räckvidd för alla ändamål, då kan man komplettera med hyrbil/delebil vid behov.
Sen är jag inte så säker på att sådana självkörande delebiler kommer vara elbiler till en början. De finns ju redan i Arizona, men det är Chrysler Pacifica, en 3,6L benzin hybrid som är större än en Volvo XC90.
Delebilar kommer nog för många vara ett komplement till egen bil, det var ju där diskussionen började: Elbilar har i dagläget för dålig räckvidd för alla ändamål, då kan man komplettera med hyrbil/delebil vid behov.
Att alla vill resa samtidigt är ju inte ett problem som direkt har med självkörande bilar att göra, det påverkar ju även vägar och kollektivtrafik. Det lär ju inte bli mindre köer på vägarna för att alla pendlare åker egen bil... Om man istället kan knappa in i en app när man vill åka och vart man ska är det ju smidigt att bara kliva in i en bil som kommer och sen kliva ur där man ska av. Om det råkar vara nån annan resenär i bilen gör väl inte så mycket (beställer man taxi till Arlanda så kan man ibland få dela med andra, har hänt mig en gång).
Det blir ju liksom "färdtjänst för alla".
Det blir ju liksom "färdtjänst för alla".
Biltåg av självkörande bilar är lösningen på mycket. Det sparar plats på vägar och massor med bränsle (el) pga det nästan obefintliga luftmotståndet på bil nr2 och bakåt.
https://newsvoice.se/2015/05/eo-sma...ledes-och-bilda-sociala-biltag-pa-motorvagen/
Hur nu bilarna kommer se ut vet vi ju inte, det på bild är ju bara på idéstadiet.
https://newsvoice.se/2015/05/eo-sma...ledes-och-bilda-sociala-biltag-pa-motorvagen/
Hur nu bilarna kommer se ut vet vi ju inte, det på bild är ju bara på idéstadiet.