1 820 574 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Som elbilen.... den uppfanns för runt 100år sedan. Frågan är bara vad du vet som inte experterna vet?R RogerHql skrev:
När förlusten blir för.stor blir en sak inte lönsam.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Alla bilar kan brinna... Jag tror inte att gas är så.mycket farligare än bensin. Diesel brinner också.men är inte lika lättandtändligt.
lithium brinner också bra.
Men frågan om inte en elbil är det som har minst förmåga att börja brinna?
Förutsatt att det inte ett hemmasnickrat då börjar det bli farligt men det mesta är farligt hemmasnickrat. eller kan vara.
lithium brinner också bra.
Men frågan om inte en elbil är det som har minst förmåga att börja brinna?
Förutsatt att det inte ett hemmasnickrat då börjar det bli farligt men det mesta är farligt hemmasnickrat. eller kan vara.
Gasen i sig skiljer sig i det smäller till. I början använde ju vw tex ståltankar som rostade och sen kunde de smälla av.Bananskalare skrev:
Alla bilar kan brinna... Jag tror inte att gas är så.mycket farligare än bensin. Diesel brinner också.men är inte lika lättandtändligt.
lithium brinner också bra.
Men frågan om inte en elbil är det som har minst förmåga att börja brinna?
Förutsatt att det inte ett hemmasnickrat då börjar det bli farligt men det mesta är farligt hemmasnickrat. eller kan vara.
Elbil är statistisk (fakta) minst bränder på.
Allt som man hemmapulat med är farligt =)
man kan inte räkna på det viset.pacman42 skrev:
Ja, men om man har 30-procentig effektivitet på konverteringen till först vätgas, sedan till el igen så blir den sekundära elen 10x dyrare än den första. Det skall vara väldigt stora svängningar i elpriserna för att det skall löna sig.
Och för att köra bilar på ren vätgas så behövs kontinuerligt låga elpriset från vindkraften. Vätgasen blir ändå 3,3x dyrare än ren el. Och eftersom bilarnas förbrukning är en relativt liten del av det totala behovet så kommer de inte att driva en vätgasinfrastruktur.
Allt talar för att personbilar kommer att drivas med el. För lastbilar är vätgas fortfarande intressant dock.[/
[Allt talar för att personbilar kommer att drivas med el. För lastbilar är vätgas fortfarande intressant dock.
Priset på el varierar med tillgång och efterfrågan.
Ibland kostar den 4:-/kWh
Andra tider är den gratis eller så får man betalt för att förbruka den.
https://it-kanalen.se/fa-betalt-for-att-bruka-el-just-nu-rader-negativt-elpris/
Då kan man göra vätgas av den.
Den kalkylen kan du inte slå Pacman!
När man talar in trollen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nu gör du det väldigt enkelt för dig. Så länge det finns de som vill ha vätgasen så kommer den att användas till annat än att göra el. Och så snart vätgasen finns så kommer elpriserna att jämna ut sig över dygnet då den används för att göra vätgas.R RogerHql skrev:
nåja, så enkelt är det inte. Min prognos är att ju fler vindkraftverk och solpaneler vi installerar, desto fler tillfällen kommer att dyka upp då man kan utnyttja gratis el.pacman42 skrev:
Dessutom har du inte dom förluster i konverteringen från vätgas till el som du påstår Pacman: konverteringsförluster på på 900% gäller inte.
Det ligger snarare runt 50%, ungefär som fossilbränslen.
Du vet ju vad man använder en kylare till i en fossilbil, eller hur?
Toyota hade 50% eller bättre som målsättning 2019 när dom byggde det här-->
https://global.toyota/en/newsroom/corporate/29246629.htmlf
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
"Gratis el" du är rolig du. Skrev inte du att du skulle ha solceller och vara typ oberoende. Kör du inget på vintern?R RogerHql skrev:nåja, så enkelt är det inte. Min prognos är att ju fler vindkraftverk och solpaneler vi installerar, desto fler tillfällen kommer att dyka upp då man kan utnyttja gratis el.
Dessutom har du inte dom förluster i konverteringen från vätgas till el som du påstår Pacman: konverteringsförluster på på 900% gäller inte.
Det ligger snarare runt 50%, ungefär som fossilbränslen.
Du vet ju vad man använder en kylare till i en fossilbil, eller hur?
Toyota hade 50% eller bättre som målsättning 2019 när dom byggde det här-->
[länk]f
Läs detta, verkningsgraden är 30% åt bägge hållen.R RogerHql skrev:nåja, så enkelt är det inte. Min prognos är att ju fler vindkraftverk och solpaneler vi installerar, desto fler tillfällen kommer att dyka upp då man kan utnyttja gratis el.
Dessutom har du inte dom förluster i konverteringen från vätgas till el som du påstår Pacman: konverteringsförluster på på 900% gäller inte.
Det ligger snarare runt 50%, ungefär som fossilbränslen.
Du vet ju vad man använder en kylare till i en fossilbil, eller hur?
Toyota hade 50% eller bättre som målsättning 2019 när dom byggde det här-->
[länk]f
https://www.iva.se/globalassets/bil...MQFnoECEEQAQ&usg=AOvVaw3uijid80DVoHEG8A88-N8L
De som når bättre återanvänder värme också. Inte applicerbart i de flesta tillämpningar. Därför är vätgas bäst för värme
Ok, gratis minus nätavgiften förstås...G OMathson skrev:
har du inte kollat min prislista för morgondagens timpriser?
"Gratis" mellan 01:00 - 05:00 i natt. ( mindre än 10 öre/kWh)
That's a fact U can't deny pacman !
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Så du kommer alltså installera solceller och sälja elen gratis på sommaren, svårt med avskrivningar då...R RogerHql skrev:
Rätt höga investeringskostnader för vätgasproduktion också. Kommer säkert vara värt i vissa fall men blir nog inget världsomspännande.
Nej jag har inte tänkt köra offgrid även om jag gör det nu.G OMathson skrev:
Men elen är gratis i natt som pacman just har blivit påmind om.
Det är bara att på in på fortum eller nordpool för att kolla timpriserna!
Här är vattenfalls version för i morgon(zon3, sthml mo)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har full koll på vad elen kostar hela tiden. Du behöver inte påminna mig. Jag vet också vad elen kostade första halvan av december...R RogerHql skrev:
Försäljningen av vätgasbilar globalt ökade med 80% 2021 till runt 16000 fordon.G OMathson skrev:
Skälet till att det fortfarande är en liten marknad är nog att batteritekniken ligger lite före men Toyota ger sig inte. Dom säljer fortfarande hybrid och idag marginellt vätgas, men inga rena elbilar vad jag kan se.
Dom tror nog på konceptet men kunderna orkar väl bara med en teknikrevolution i taget skulle jag tro...
Vätgas kan bli en nisch i laddhybridbilar för landsbygd, men jag ser inte poängen när en elbil för de flesta gör ett bättre jobb till en lägre kostnad.R RogerHql skrev:Försäljningen av vätgasbilar globalt ökade med 80% 2021 till runt 16000 fordon.
Skälet till att det fortfarande är en liten marknad är nog att batteritekniken ligger lite före men Toyota ger sig inte. Dom säljer fortfarande hybrid och idag marginellt vätgas, men inga rena elbilar vad jag kan se.
Dom tror nog på konceptet men kunderna orkar väl bara med en teknikrevolution i taget skulle jag tro...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Det är knappast någon nyhet för oss som kör elbil och inte för någon annan som diskuterar elpriset och elens användningsområden heller.R RogerHql skrev:
Elbilar kan (om effekttarifferna riggas rätt) hjälpa till att platta till efterfrågekurvan på el, och naturligtvis kan annat göra det också (som vätgasproduktion om vätgaslagring visar sig bli realistiskt i större omfattning vilket känns tveksamt), men all sådan efterfrågan pressar ju upp priset.
Så om det du hoppas på kommer hända så kommer inte ekvationen vara så bra som den ser ut nu, eftersom nattpriset på el antingen kommer stiga eller efterfrågan inte öka i någon nämnvärd omfattning. Det finns inget magiskt läge då vi både får stor nattproduktion av vätgas och ett lågt elpris då.
Så som någon med timtaxa och elbil skulle jag ju nästan kunna hoppas att du har fel, men fullt så egoistisk är jag inte. Men jag tror att du har fel.