Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Co2 är mätvärdet för klimatförändringarna, finns ju annat som påverkar också. Och partiklarna främst ett problem i städer.

Skippa gamla fordon och dubbdäck. Städa av gatorna ordentligt så gammalt bös inte virvlar omkring.
Visst är det mätvärdet, men det är.partiklarna som är det farliga. Själv tror jag att om alla bilar bara släppte ut koldioxid skulle vara bättre för miljön. Man skulle kunna plantera lite mer träd....
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
varför då?
För att det inte lönar sig att ladda bilen för 3-4 spänn per kWh.
 
D djac skrev:
Jag har svårt att tro det, kan tyvärr inte läsa artikeln men kunde varit intressant att se hur de tänkte, antar att en del av tricket ligger i avskrivningen och förmodligen här de går bort sig, det andra är att de antar att bara elektrisk energi skulle bli dyrare och fossilpriset billigare vid pump *fniss*
Dom räknar som man brukar göra. Dvs totalkostnaden för att köpa bilen ny och äga den i tre år inklusive drivmedel och service baserat på en årlig körsträcka på 2000 mil.
Visst är det rimligt att anta att fossilbränslet kommer att bli dyrare i framtiden, men inte 7-8 gånger dyrare som elpriset har blivit på ett drygt år.

De två största anledningarna till att kalkylen blir sämre för elbilen är dels elpriset och dels att inköpspriset är ett par hundra tusen högre än motsvarande fossilbil. bara för mellanskillnaden i inköpspris kan man köra runt 12 000 mil med en dieselbil om dieseln kostar 25 kronor per liter utan att kapitalkostnaderna är medräknade.



Tabell med kostnad per mil för olika bilar, bonus, elbilar och laddhybrider jämförs, Teknikens Värld källa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
G
Bananskalare Bananskalare skrev:
Visst är det mätvärdet, men det är.partiklarna som är det farliga. Själv tror jag att om alla bilar bara släppte ut koldioxid skulle vara bättre för miljön. Man skulle kunna plantera lite mer träd....
Och ploga-forsla bort snön istället för att salta och vräka ut stenkross blandat med salt.
 
useless useless skrev:
Dom räknar som man brukar göra. Dvs totalkostnaden för att köpa bilen ny och äga den i tre år inklusive drivmedel och service baserat på en årlig körsträcka på 2000 mil.
Visst är det rimligt att anta att fossilbränslet kommer att bli dyrare i framtiden, men inte 7-8 gånger dyrare som elpriset har blivit på ett drygt år.

De två största anledningarna till att kalkylen blir sämre för elbilen är dels elpriset och dels att inköpspriset är ett par hundra tusen högre än motsvarande fossilbil. bara för mellanskillnaden i inköpspris kan man köra runt 12 000 mil med en dieselbil om dieseln kostar 25 kronor per liter utan att kapitalkostnaderna är medräknade.



[bild]
Tack. Det blir troligen ännu större skillnad om man lägger till en mer prisvärd bil än A4 och V60
 
Intressant att dom har en mildhybrid att representera bensinbilarna?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Intressant att dom har en mildhybrid att representera bensinbilarna?
Ja, en Golf kombi 1,5 Tsi är runt 100' billigare i inköp än en v60 B4, fast volvon säljs nog bara som mild eller plugin?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Intressant att dom har en mildhybrid att representera bensinbilarna?
Jag har fått intrycket att mildhybridtekniken inte gör några storverk med förbrukningen.
 
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att du får svårt att räkna hem en elbil, så är ekonomin det centrala är det bara att köpa en avgasbil till.

Det finns så få bilar i det segment du letar i (tre år gamla) att priserna fortfarande ligger väldigt högt.

Den äldre generationens elbilar (med 20–30 kWh-batteri) har klarat batterikapaciteten relativt väl, och de nyare bilarna (med 60+ kWh-batterier) lär klara sig än bättre då de har bättre kylning, bättre batterihanteringssystem och ofta inte laddas fullt, utan till 80 % i vardagen. Sannolikt överlever dessa batterier bilen i övrigt, om man med överlever menar att de har kvar en batterikapacitet på över 70 %.

Så nästa gång är det kanske läge för dig att byta till el, men inte nu. Om vi håller oss till ekonomin.
Jag håller koll på några märken av begagnade elbilar och tycker se mig en trend att priserna går neråt. Tex Kia e-niro från 2019 låg tidigare på 400-450 kkr som billigast, nu kring 300-350 kkr som billigast.
Tesla model 3 har börjat krypa ner under 400 kkr som billigast. Model Y kring 650 klr som billigast
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
För att det inte lönar sig att ladda bilen för 3-4 spänn per kWh.
Tur att jag betalar knappt 2:- /kwh
Jag har fast elpris. Att börja med timdebitering kräver en hel del. Så frågan hur mycket man spara
 
G OMathson skrev:
Och ploga-forsla bort snön istället för att salta och vräka ut stenkross blandat med salt.
Tja. att forsla bort snön och ta bort all snö är inte så bra för miljön.
 
Timdebitering är ofta ganska enkelt, har du elbil och laddar mycket hemma så får du plus om du inte för något speciellt.
Har du sedan solpaneler blir det bara mer plus.
Skulle du sedan lägga om lite uppvärmning och annat till natt blir vinsten större.
 
useless useless skrev:
Ska man ladda elbil hemma i dag så är det bara timdebitering som är alternativet.
Om du tecknar nytt avtal så är det kanske så. men det finns så klart förutseende människor som låtit binda sitt elkontrakt, t.ex har jag kvar 32 månader som jag kan ladda min bil för 55öre/kWh + nätavgift och överföring ca 1kr. Betydligt bättre än att kludda med timdebitering. Speciellt som huset även kräver mycket ström då det är kallt ute och strömmen är dyr.
Har bliv8t nån hysterisk uppståndelse kring elbilsladdning och den, för många, marginella ökade elförbrukningen.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det stämmer säkert att det finns mer "marginal" i ett elbilsbatteri. Men ingen vill ha den extra storlek och vikt i sin telefon. Sen brukar tyvärr en telefon ja ungefär samma livslängd som batteriet. Med tanke på att en bil kostar bra mycket mer än en telefon så är det vettigt med dessa "marginaler"
Men intressant, inget jag tänk på innan.

Hur menar du än med bränslet direkt i bilen? syftar du på bensin?
Det handlar om verkningsgrad och förluster.
Men det är inte så konstigt. Frågan är då hur stora utsläpp det är? Med tanke på dagens teknik och krav så kan nog utsläppen vara ganska rena. sedan förpackas den vackert i en lång kabel när dig.
Medans oljan måste "omvandlas" till bensin där efter transporteras till en bensinstation när dig där man tankar bilen. Nu vet jag inte vad verkningsgraden är på oljan de eldar med
Johannes menar i ett nötskal att det är effektivare att bränna olja i ett värmekraftverk som kan skicka värmeförlusterna ut på fjärrvärmenätet.
Utsläppen kommer man inte bort ifrån eftersom GW orsakas av koldioxid, co2.
Däremot kan storskalig fossilförbränning ta hand om andra skadliga ämnen med hjälp av rökgasrening, se vidare https://www.avfallsverige.se/fakta-statistik/avfallsbehandling/energiatervinning/tekniken/
 
trähandtag trähandtag skrev:
Det var apple som för något år sedan erkända att de medvetet slöar ner och allt oftare behov av laddning i sina telefoner för att få sälja mer, vilket vi därmed gör analogi till elbilar.
Det har Apple aldrig nånsin erkänt och inga elbilar heller.
Däremot kan jag tänka mig att elbilarnas BMS är av lite högre kvalité/ jobbar med lite större marginaler i syfte att förlänga batteriets livslängd.
Allt annat är konspirationsteorier, dvs skitsnack...
 
  • Gilla
  • Arg
trähandtag och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.