Isakare Isakare skrev:
Problemet är att de nu tillverkas batterier som inte går att reparera, tex Teslas senaste batteri.
Finns film på Youtube när man försöker få isär det, men man har limmat ihop allt. Undra hur det ens ska gå till att återvinna batteriet ??
Idén med att "reparera" batterier är nog inte så lyckad.
Att en enstaka cell havererar och resten av cellerna i batteripacken är "friska" är nog rätt ovanlig...
Däremot finns det mycket "Kiviks marknad" på batterireparationssidan tror jag.
Myterna om hur man kan "väcka liv" i en batteripack är många och envisa...
 
R RogerHql skrev:
Idén med att "reparera" batterier är nog inte så lyckad.
Att en enstaka cell havererar och resten av cellerna i batteripacken är "friska" är nog rätt ovanlig...
Däremot finns det mycket "Kiviks marknad" på batterireparationssidan tror jag.
Myterna om hur man kan "väcka liv" i en batteripack är många och envisa...
Nissan har ett batteriprogram i Japan .. ett pris på renoverat utbytes batteri och ett dyrare nytt utbytes batteri.
 
M M.sandström skrev:
Nissan har ett batteriprogram i Japan .. ett pris på renoverat utbytes batteri och ett dyrare nytt utbytes batteri.
ok. Men vad ”renoverat” betyder kan ju vara rätt knepigt att avgöra.
Går det att byta enstaka celler kan dom förstås matchas om så alla cellerna i den renoverade packen har samma grad av restkapacitet. Men nu finns det garagefirmor i Sthlm som länge annonserat om sina mirakelkurer för tex Prius hybridbatterier.
Jag är inte säker på att dom utför den sortens åtgärder.
Sen ska man inte ha ångest över tanken på att någon cell i batterikedjan håller på stt haverera. En av BMS:ens viktigare uppgifter är att stötta svagare battericeller.
 
  • Gilla
bjorne76
  • Laddar…
P
engs engs skrev:
De elbilar som säljs nu verkar ofta ha inbyggda tips och varningar om sådant. Antagligen alldeles för mycket sådant istället.

ID.X ska visa varning/tips så snart man avaktiverat funktionen om laddning till max 80%. Varje gång den startas.

Gissar man blir ganska less att klicka bort den om man är ute och reser en vecka där full laddning kan krävas ofta.

Enstaka djupurladdningar ska de väl klara, om man med det menar köra till soppatorsk.
Han den norska elbilstestarwn, Björn Nyland, testar ju det regelbundet och tror inte han skulle få låna nya testbilar om det vore så farligt.
Menar du idx som i alla bilarna? 3-4-5?

Min id3 med programvara 3,0 och utplockad i juni 2022 varnar inget alls. Om jag stängt av det själv minns jag ej. Jag laddar alltid till 100%. Alltså så den är färdig vid avfärd på morgonen, sen laddar jag 100 nästa gång och så vidare.
Men ska jag låta den stå nån dag så laddar jag inte om det inte är när noll öre på natten =) Har dock bara kommit under 10% en enda gång, pga den värdelösa infrastrukturen på österlen.
 
F Finndjävel skrev:
Det där är bara propaganda från elbilslobbyn. Billigaste skiten du kan hitta som konsument ligger på 300€/kWh idag. För sex.sju år sen låg det på 500€/kWh. Ska man ha kvalitet så är det dubbelt upp som gäller..
Vad gäller kurvans form har du rätt. Vad gäller priserna i absoluta tal har du fel.

Det har gått någon form av troll i detta att påstå att li-jonbatterier var otroligt dyra för 5 - 10 - 20 år sedan. Nej, de kostade inte några 1500 USD/kWh. För 15 år sedan betalade man 1.1 USD/Ah för de billigaste kinesiska batterierna d.v.s. runt 300 USD/kWh i bulk. Kvaliteten var dålig.

Utan att bryta mot något NDA tror jag att jag kan säga att biltillverkare betalar i storleksordningen 100 USD/kWh idag precis som grafen visar. Som konsument kommer du inte i närheten av dessa priser utan får betala mycket mer.

Om man låter tillverka prototypceller för hand så kan det bli ungefär hur dyrt som helst. Precis som prototypmotorer till vanliga bensinbilar. Jag är övertygad om att man har blandat ihop prototyp- och förseriepriser med marknadspriserna på batterier genom att fråga biltillverkarna vad de betalat.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Det där är bara propaganda från elbilslobbyn. Billigaste skiten du kan hitta som konsument ligger på 300€/kWh idag. För sex.sju år sen låg det på 500€/kWh.
Det stämmer väl rätt bra med kurvan, en knapp halvering av priset på sex–sju år är ju inte heller fy skam. För 2022 verkar dock batteripriserna ha stigit för första gången.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det stämmer väl rätt bra med kurvan, en knapp halvering av priset på sex–sju år är ju inte heller fy skam. För 2022 verkar dock batteripriserna ha stigit för första gången.

En knapp halvering på sex-sju år kan nog stämma, men det är inte vad grafen visar. Den är svår att avläsa men jag tycker det ser ut som den visar $600 år 2014 och någonstans under $150 år 2021. Det skulle vara en faktor fyra på bara sju år.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det stämmer väl rätt bra med kurvan, en knapp halvering av priset på sex–sju år är ju inte heller fy skam. För 2022 verkar dock batteripriserna ha stigit för första gången.
Det är riktigt. Jag köpte 5 kWh LiFePo4 celler
för 4 kkr från Kina för ett drygt år sen. Ett år senare har dom ökat 100%…
 
R RogerHql skrev:
Nu är det så att det sitter lite elektronik i batteripackarna som tar hand om det där problemet i varierande grad. Det kallas för BMS vilket på svenska blir Batterihanteringssystem. Vad det gör är följande:
1) Ser till att batteriet inte blir överladdat
2) hindrar djupurladdning
3) Begränsar strömmen till motorn så inte batteriet tar stryk pga överström
4) Likadant vid laddning.
Det garanterar ofta 8 år eller 100000 kWh in och ut eller vad det nu är designat för.
I praktiken lär batteripackarna hålla betydligt längre men det varierar säkert mellan olika tillverkare och hur dom ställer dom parametrar som styr ovanstående.
Det hindrar förstås inte att elbilsägaren ändå ska undvika total urladdning om det går och inte låter bilen stå fulladdad utan att den används. Det påverkar också men inte så mycket som Guzzen tror, framför allt inte iden att bara ladda till 80%. Man kan ladda fullt utan problem utom om bilen ska stå en månad.
Guzzen har emellertid rätt i att man ska undvika snabbladdning om den inte behövs.
Jag vet hur batterierna fungerar. Har jobbat med det i olika applikationer. Jag tror dessutom inte. Ett litiumjon mår bäst av att laddas till 80% och fulladdas emellanåt. T.ex var 3-5 laddning. BMS är inget nytt och specifikt för elbilsbatterier. Det fanns att få till vanliga bly-syrabatterier också framför allt till eltruckar. Men som med allt annat är det av nöden att BMS har hög kvalitet. Allt som kan gå sönder har en tendens att göra det förr eller senare.
Och som jag sagt 8 år är inget bra track record för ett elbilsbatteri. Den som köper en sådan bil som beg köper en bil som tappat en hel del i aktionsradie vilket borde sätta ner andrahandsvärdet. Men om man får den snorbilligt som beg så kan det ju vara lönt.
Sedan en fråga: varför ska vi elda på för elbilar när det är problem med elförbrukningen redan nu? Varför ska vi öka elförbrukningen? Är tanken att folk ska strunta i att värma sina bostäder för att kunna åka elbil? Om Sveriges bilpark ska drivas på el behövs motsvarande två kärnkraftverk a 1000 MW minst. Men den som vill åka på el får givetvis göra det bara man är medveten om att man ökar elförbrukningen. Ladda på natten? Javisst, men lika förbannat drar det el och ska alla göra det samtidigt så blir dyrare då också. Så det blir väl något att se fram emot med höga priser dygnet runt året runt. Jag hoppas iaf att man slipper höra gnäll från elbilsåkare om höga elpriser.
 
G Guzzen1 skrev:
Jag vet hur batterierna fungerar. Har jobbat med det i olika applikationer. Jag tror dessutom inte. Ett litiumjon mår bäst av att laddas till 80% och fulladdas emellanåt. T.ex var 3-5 laddning. BMS är inget nytt och specifikt för elbilsbatterier. Det fanns att få till vanliga bly-syrabatterier också framför allt till eltruckar. Men som med allt annat är det av nöden att BMS har hög kvalitet. Allt som kan gå sönder har en tendens att göra det förr eller senare.
Och som jag sagt 8 år är inget bra track record för ett elbilsbatteri. Den som köper en sådan bil som beg köper en bil som tappat en hel del i aktionsradie vilket borde sätta ner andrahandsvärdet. Men om man får den snorbilligt som beg så kan det ju vara lönt.
Sedan en fråga: varför ska vi elda på för elbilar när det är problem med elförbrukningen redan nu? Varför ska vi öka elförbrukningen? Är tanken att folk ska strunta i att värma sina bostäder för att kunna åka elbil? Om Sveriges bilpark ska drivas på el behövs motsvarande två kärnkraftverk a 1000 MW minst. Men den som vill åka på el får givetvis göra det bara man är medveten om att man ökar elförbrukningen. Ladda på natten? Javisst, men lika förbannat drar det el och ska alla göra det samtidigt så blir dyrare då också. Så det blir väl något att se fram emot med höga priser dygnet runt året runt. Jag hoppas iaf att man slipper höra gnäll från elbilsåkare om höga elpriser.
Det är energimässigt effektivare att elda i ett kraftverk som genererar el och ladda en elbil med elen än att köra bränslet direkt i bilen. Skalfördel och optimerade driftsfall.

När det gäller batterierna på elbilar mot t.ex. smartphones är det en skillnad på dom yttre procenten vid full laddning och urladdning där bilarna har mer marginal blockad så dom undviker de skadligaste tillstånden för att minska degraderingen.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
G Guzzen1 skrev:
Men den som vill åka på el får givetvis göra det bara man är medveten om att man ökar elförbrukningen
Det är ju givet, men det är så långt ner på marginalen så det är i get praktiskt problem

Du har ju även skrivit: "Elbilen är ett hinder för klimatet.". Hur tänker du då? Är det den ökade elförbrukningen? Den lär knappast påverka klimatet mer än den bensin/diesel den ersätter, eller tänkte du på något annat?
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Jag vet hur batterierna fungerar. Har jobbat med det i olika applikationer. Jag tror dessutom inte. Ett litiumjon mår bäst av att laddas till 80% och fulladdas emellanåt. T.ex var 3-5 laddning. BMS är inget nytt och specifikt för elbilsbatterier. Det fanns att få till vanliga bly-syrabatterier också framför allt till eltruckar. Men som med allt annat är det av nöden att BMS har hög kvalitet. Allt som kan gå sönder har en tendens att göra det förr eller senare.
Och som jag sagt 8 år är inget bra track record för ett elbilsbatteri. Den som köper en sådan bil som beg köper en bil som tappat en hel del i aktionsradie vilket borde sätta ner andrahandsvärdet. Men om man får den snorbilligt som beg så kan det ju vara lönt.
Sedan en fråga: varför ska vi elda på för elbilar när det är problem med elförbrukningen redan nu? Varför ska vi öka elförbrukningen? Är tanken att folk ska strunta i att värma sina bostäder för att kunna åka elbil? Om Sveriges bilpark ska drivas på el behövs motsvarande två kärnkraftverk a 1000 MW minst. Men den som vill åka på el får givetvis göra det bara man är medveten om att man ökar elförbrukningen. Ladda på natten? Javisst, men lika förbannat drar det el och ska alla göra det samtidigt så blir dyrare då också. Så det blir väl något att se fram emot med höga priser dygnet runt året runt. Jag hoppas iaf att man slipper höra gnäll från elbilsåkare om höga elpriser.
Problemet med dina resonemang Guzzen är att dom är statiska.
Men vi lever i en värld som är dynamisk, dvs det som gällde i går är inte längre relevant idag.
Vad ”batterier mår bäst av” lider också av den brist på precision en teknisk rapport eller en akademisk avhandling kan leverera inom energilagrings-sektorn.
och jag lovar Dig Guzzen att jag läst fler sådana rapporter än du har gjort, eller hur ?
;-)
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
Just nu är det för sent att köpa bil, ny som begagnad oavsett el eller inte. priser är löjligt höga.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är energimässigt effektivare att elda i ett kraftverk som genererar el och ladda en elbil med elen än att köra bränslet direkt i bilen. Skalfördel och optimerade driftsfall.

När det gäller batterierna på elbilar mot t.ex. smartphones är det en skillnad på dom yttre procenten vid full laddning och urladdning där bilarna har mer marginal blockad så dom undviker de skadligaste tillstånden för att minska degraderingen.
Det stämmer säkert att det finns mer "marginal" i ett elbilsbatteri. Men ingen vill ha den extra storlek och vikt i sin telefon. Sen brukar tyvärr en telefon ja ungefär samma livslängd som batteriet. Med tanke på att en bil kostar bra mycket mer än en telefon så är det vettigt med dessa "marginaler"
Men intressant, inget jag tänk på innan.

Hur menar du än med bränslet direkt i bilen? syftar du på bensin?
Det handlar om verkningsgrad och förluster.
Men det är inte så konstigt. Frågan är då hur stora utsläpp det är? Med tanke på dagens teknik och krav så kan nog utsläppen vara ganska rena. sedan förpackas den vackert i en lång kabel när dig.
Medans oljan måste "omvandlas" till bensin där efter transporteras till en bensinstation när dig där man tankar bilen. Nu vet jag inte vad verkningsgraden är på oljan de eldar med
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.