Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M M.sandström skrev:
Apple har erkänt det med motiveringen att de gjorde det för att spara på batteriet.
[länk]
Här är också hur man kan stänga av den, vilket apple tvingades till att släppa en lösning för.
Ok.
Fast det finns ju ett tekniskt godtagbart skäl kan man tycka...
Å andra sidan är det är väl ok att misstänka att dom gjorde det för att bättra på omsättningen...
Dom borde ha informerat om det.
Jag vill också vid närmare eftertanke också ha mina $25 som plåster på såren.
Fast det lär väl inte gå, gäller nog bara i USA...
Men...
Att det skulle göras något liknande med elbilar tror jag inte på.
Där är räckvidd A och O...
 
R RogerHql skrev:
Det har Apple aldrig nånsin erkänt och inga elbilar heller.
Däremot kan jag tänka mig att elbilarnas BMS är av lite högre kvalité/ jobbar med lite större marginaler i syfte att förlänga batteriets livslängd.
Allt annat är konspirationsteorier, dvs skitsnack...
Ok. Jag blev just påmind om nåt som hände 2017 fast det är inte riktigt det som jag svarade på.
Men Apple fick lite stryk och det var väl ok...
 
M M.sandström skrev:
Apple har erkänt det med motiveringen att de gjorde det för att spara på batteriet.
[länk]
Här är också hur man kan stänga av den, vilket apple tvingades till att släppa en lösning för.
Hur som helst har numera Apple betydligt bättre översikt över batteriet än min Renault Kangoo har--->
Skärmdump av iPad-inställningar visar batterianvändning och aktivitet under senaste dygnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Dom räknar som man brukar göra. Dvs totalkostnaden för att köpa bilen ny och äga den i tre år inklusive drivmedel och service baserat på en årlig körsträcka på 2000 mil.
Visst är det rimligt att anta att fossilbränslet kommer att bli dyrare i framtiden, men inte 7-8 gånger dyrare som elpriset har blivit på ett drygt år.

De två största anledningarna till att kalkylen blir sämre för elbilen är dels elpriset och dels att inköpspriset är ett par hundra tusen högre än motsvarande fossilbil. bara för mellanskillnaden i inköpspris kan man köra runt 12 000 mil med en dieselbil om dieseln kostar 25 kronor per liter utan att kapitalkostnaderna är medräknade.

[bild]

En märklig uppställning. Tror inte teknikens värld är rätt organ för att analysera elbilskostnader.
Alla vet att värdet faller snabbt på fossilbilar vid nybilsförsäljning
Det gäller inte för elbilar.
Just nu är värdet på en tio år gammal elbil eller laddhybrid enormt mycket högre än motsvarande fossilBl.
Go figure.
 
Jag tycker att det är bra att såna här jämförelser görs.

Det är förstås svårt att beräkna restvärdet efter tre år, men det har ju gällt alla bilar i covidtider. Att det inte är givet att elbilar följer samma värdeminskningskurva som avgasbilar håller jag med om, det krävs dock mer tid för att avgöra hur det stabiliserar sig.

För det är väl egentligen bara restvärdesberäkningen som måste trimmas in. I övrigt är väl beräkningarna rimliga, eller har de missat något mer?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Tror inte teknikens värld är rätt organ för att analysera elbilskostnader.
OK. Så en tidning som i över sjuttio år helt fokuserat på bilar ur ett konsumentperspektiv är fel organ. Vilket organ gör då detta bättre?
 
  • Gilla
aunnr1 och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Så en tidning som i över sjuttio år helt fokuserat på bilar ur ett konsumentperspektiv är fel organ. Vilket organ gör då detta bättre?
Tja, någon som vet något om ekonomiska kalkyler som är kopplad till verkligheten kanske ?
Men jag får väl ta en tilt till då på den till synes irrelevanta jämförelsen mellan hybrider och rena elbilar jag stötte på när jag följde länken.
Var det in el vs fossil som skulle jämföras?
Måste iväg. Återkommer om inte resten av gänget hinner reda ut saken...
 
Redigerat:
Tja... Jag har tittat på www.gronamobilister.se för att få mer relevant jämförelse mellan elbilar. Fast det är klart, deras förra sida var öppen och mer användbar...
 
Det är lugnt Trähandtag!
Jag påstår inte att Du är konspirationsteoretiker!
Jag ville bara påpeka svårigheten med att hitta relevant och pålitlig information på nätet numera.
Dessutom om svårigheten att tolka det man tar in på rätt sätt.
Sorry om du känner dig kränkt!
Med vänlig hälsning, Roger
 
R RogerHql skrev:
Tja, någon som vet något om ekonomiska kalkyler som är kopplad till verkligheten kanske ?
Men jag får väl ta en tilt till då på den till synes irrelevanta jämförelsen mellan hybrider och rena elbilar jag stötte på när jag följde länken.
Var det in el vs fossil som skulle jämföras?
Måste iväg. Återkommer om inte resten av gänget hinner reda ut saken...
Tänk då på att vissa tillverkare inte gör enbart fossil utan de har ersatts av mildhybrid, dvs inte laddningsbar och utifrån att sänka utsläppsnivå, bl.a. Volvo tillämpar det tillsammans med laddningsbara hybrider. Så det som idag säljs som bensin/dieselbil kan kallas mildhybrid.
 
D
useless useless skrev:
Dom räknar som man brukar göra. Dvs totalkostnaden för att köpa bilen ny och äga den i tre år inklusive drivmedel och service baserat på en årlig körsträcka på 2000 mil.
Visst är det rimligt att anta att fossilbränslet kommer att bli dyrare i framtiden, men inte 7-8 gånger dyrare som elpriset har blivit på ett drygt år.

De två största anledningarna till att kalkylen blir sämre för elbilen är dels elpriset och dels att inköpspriset är ett par hundra tusen högre än motsvarande fossilbil. bara för mellanskillnaden i inköpspris kan man köra runt 12 000 mil med en dieselbil om dieseln kostar 25 kronor per liter utan att kapitalkostnaderna är medräknade.



[bild]
Jag förstår ju hur man gör såna här kalkyler rent allmänt, det svåra här är att man försöker jämföra olika bilar, tex fossilt mot el, då blir det så mycket spekulation att slutsatsen inte blir värd något.

De vet vare sig el eller fossilpriserna framöver, minskar subventionerna till petroleumindustrin så kan vi vänta oss mycket högre priser (X00% ökning) på drivmedel, detsamma med elpriserna, de kan både minska med 90% (och bli normala) eller öka med 300%, dessa osäkerheter leder sen till en kraftig påverkan av bilens restvärde, har sett scenarion där fossilbilar kommer överges inom fem år, dvs de har inget värde alls längre. Just idag ser vi hur begagnatpriserna börjat vika, både på ICE och el, så det känns som enormt mycket spekulation.

Sen är jag såklart medveten om att det är en tidning, som ju måste leva, och i detta fallet handlar det om en skapad nyhet, dvs de fantiserar ihop ett "what-if"-scenario för att få ihop en artikel och fylla upp.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D djac skrev:
då blir det så mycket spekulation att slutsatsen inte blir värd något.
Jag håller med om att det är svårt att veta den "ekonomiska framtiden" vid ett bilköp men hårdrar man det du skriver är det helt meningslöst att försöka räkna något alls inför ett bilköp. Hur ska man i så fall tänka? Ta första bästa alternativ med snygg färg?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller med om att det är svårt att veta den "ekonomiska framtiden" vid ett bilköp men hårdrar man det du skriver är det helt meningslöst att försöka räkna något alls inför ett bilköp. Hur ska man i så fall tänka? Ta första bästa alternativ med snygg färg?
Det stämmer nog bra, för mina kalkyler blir annorlunda. Och framför allt hur man ser på bilägandet, det jag inte ser som ett måste kan någon annan se som ett absolut krav. Jag är t.ex. ganska minimalistisk gällande tillbehör så bara här kan det skilja flera hundra tusen i inköpskostnad för samma bilmodell, kör även bilarna betydligt flera år än de vanliga tre åren som brukar användas.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Jag förstår ju hur man gör såna här kalkyler rent allmänt, det svåra här är att man försöker jämföra olika bilar, tex fossilt mot el, då blir det så mycket spekulation att slutsatsen inte blir värd något.

De vet vare sig el eller fossilpriserna framöver, minskar subventionerna till petroleumindustrin så kan vi vänta oss mycket högre priser (X00% ökning) på drivmedel, detsamma med elpriserna, de kan både minska med 90% (och bli normala) eller öka med 300%, dessa osäkerheter leder sen till en kraftig påverkan av bilens restvärde, har sett scenarion där fossilbilar kommer överges inom fem år, dvs de har inget värde alls längre. Just idag ser vi hur begagnatpriserna börjat vika, både på ICE och el, så det känns som enormt mycket spekulation.

Sen är jag såklart medveten om att det är en tidning, som ju måste leva, och i detta fallet handlar det om en skapad nyhet, dvs de fantiserar ihop ett "what-if"-scenario för att få ihop en artikel och fylla upp.
Vilka subventioner betalas ut till petroleumindustrin?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.