1 820 727 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Hans egna rader i inlägget, tex det där om elpriset var ju mest lite på skoj.Nötegårdsgubben skrev:
Han har god erfarenhet av att köra på el, haft en elbil och 2 laddhybrider tidigare.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Ladda på stan gör man rimligen bara av två skäl: att någon bjuder på väldigt billig energi (kommunen, ett köpcentrum etc.) eller att man inte har tillgång till laddning hemma. En modern elbil har så lång räckvidd att det inte finns något annat skäl att ladda på stan.Alfredo skrev:
Har man inte laddmöjlighet hemma kan man förstås argumentera för att man vill ladda fort när man väl gör det, men ett rimligare sätt är att hitta en laddplats någonstans man ändå är i närheten av relativt länge.
Snabbladdare använder man bara när man kör långt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Inte alla tydligen:Nötegårdsgubben skrev:
Nu vet jag i och för sig inte hur modern Jockes elbil är.J jocke31 skrev:
Det kanske är ett rimligare sätt men vad gör man om det inte finns en sådan laddplats? Jag känner personligen inte till någon jag kunde använda och det är väl det som är det mest avgörande skälet till att jag inte anser mig kunna ha en elbil.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Det är nog ärligt talat ett gott skäl till att inte ha elbil. Kan man inte regelbundet långsamladda kommer kalkylen inte gå ihop.
Edit: Man kan ha abonnemang på vissa laddstationer (Ionity eller MER exempelvis) som gör att man kan få ner priset betänkligt jämfört med listpris mot en månatlig avgift. Jag är ändå skeptisk till att förlita sig på snabbladdare.
15 mil vintertid är relativt kort för en ny bil, men långt mer än vad de flesta av oss kör per dag, så fullt hanterbart.
Edit: Man kan ha abonnemang på vissa laddstationer (Ionity eller MER exempelvis) som gör att man kan få ner priset betänkligt jämfört med listpris mot en månatlig avgift. Jag är ändå skeptisk till att förlita sig på snabbladdare.
15 mil vintertid är relativt kort för en ny bil, men långt mer än vad de flesta av oss kör per dag, så fullt hanterbart.
Redigerat:
Inte alls menat på nått sätt åt det hållet.Nötegårdsgubben skrev:
Jag bara återberättade, och kompisen är mycket ärlig i sina uppgifter.
Ja fullt hanterbart för de som klara sig med 15 mil. Helt otänkbart för de som inte gör det.Nötegårdsgubben skrev:
Personligen börjar jag bli nervös när bränsletanksvarningslampan tänds och då har jag närmare 15 mil kvar så nog tycker jag 15 mils räckvidd känns väldigt fjuttigt. Jag skulle inte ens kunna ta mig till landet utan laddpaus.
Kom tvåhjulsdriften som en överraskning?Isakare skrev:
Kopierar in en kompis inlägg på ett annat forum:
Idag hämtade jag en bil som jag har på 12 månaders privatleasing, en Peugeot e-2008 Gt.
Äntligen en Gran Turismo så jag kan korsa kontinenter i ett svep.
Jahaja, 34 mil räckvidd...
Äntligen en SUV så jag kan ta mig över stock och sten.
Jaså, tvåhjulsdriven...
Äntligen en elbil så jag kan åka billigt.
Vasa? 10 kr/kWh?
Igår hade han laddat 100% och förvärmt bilen (Stockholm och -12 som kallast, nån minusgrad mitt på dagen)
Han åkte 50 km till jobbet där den fick stå i 9 timmar, förvärmde 20 min och åkte hem. Vid hemkomst vad det 54 km räckvidd kvar.
Laddade han hemma nattetid med ett pris på 10 kr/kWh?
Känns också som att något är fel på batteriet om det verkligen var fulladdat och förvärmt?
Många frågetecken i din kompis historia
/Krille
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag har ingen aning om vad konsensus är när det kommer till elbilsladdning. Men dieselbilen går ju fort att fylla på macken så det snabbare Alternativet borde vara det mest rättvisa att jämföra med. Att alltid kunna ladda på nån av dom 3 platserna framför Ica vid veckohandlingen känns dömt att misslyckas. Ladda hemma fungerar för mig idag, men flyttar jag till hyresrätt så är det nog kört när man läser om folk som bor så och vill att värden ska montera laddare.Nötegårdsgubben skrev:
Försäkringsmässigt så ligger en elbil med motsvarande prestanda och utrustning som nuvarande bilar i familjen 4-5,000kr högre per år och bil i premie av nån märklig anledning. Exempelvis Hyundai Kona eller VW id3 kostar 9 resp. 10,000 att helförsäkring. Nuvarande bilar kostar 4 resp. 5,000kr.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Vad är de för bolag som tar 10 000 för en id3?M Markarbetaren skrev:Jag har ingen aning om vad konsensus är när det kommer till elbilsladdning. Men dieselbilen går ju fort att fylla på macken så det snabbare Alternativet borde vara det mest rättvisa att jämföra med. Att alltid kunna ladda på nån av dom 3 platserna framför Ica vid veckohandlingen känns dömt att misslyckas. Ladda hemma fungerar för mig idag, men flyttar jag till hyresrätt så är det nog kört när man läser om folk som bor så och vill att värden ska montera laddare.
Försäkringsmässigt så ligger en elbil med motsvarande prestanda och utrustning som nuvarande bilar i familjen 4-5,000kr högre per år och bil i premie av nån märklig anledning. Exempelvis Hyundai Kona eller VW id3 kostar 9 resp. 10,000 att helförsäkring. Nuvarande bilar kostar 4 resp. 5,000kr.
Jag betalar 270 kr i månaden för 2000 mil om året, inkl exakt allt jag behöver. Via volkswagen. LF låg en tia mindre men inte riktigt lika bra försäkring.
För min citroen berlingo diesel från 2011 med 1500 mil eller vad de är på trafikförsäkring kostar 130 kr månaden så den är egentligen dyrare till vad jag får
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Laddar man hemma får man lära sig att tänka på ett annat sätt än när man kör avgasbil. Jag sätter alltid i laddsladden om jag har under 50 % laddning (i ett batteri som ger 25–30 mils räckvidd såhär års), men jag har inga problem med att planera för att komma hem med 2–3 % laddning om det inte är extremväder.Alfredo skrev:
Ja fullt hanterbart för de som klara sig med 15 mil. Helt otänkbart för de som inte gör det.
Personligen börjar jag bli nervös när bränsletanksvarningslampan tänds och då har jag närmare 15 mil kvar så nog tycker jag 15 mils räckvidd känns väldigt fjuttigt. Jag skulle inte ens kunna ta mig till landet utan laddpaus.
Jag tar mig inte heller till landet vintertid utan att ladda. Jag har 30 mil, och i motorvägsfart på vintern suger bilen mycket energi. Å andra sidan finns det gott om laddare längs de stora vägarna, så att stanna 10–15 minuter och snabbladda ser jag inte som ett problem. Var man väljer att stanna blir förvisso styrt av laddtillgången, men att man behöver göra det vid en tretimmarsresa är inte ett stort omak i södra Sverige.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Så är det, alla ID-bilarna är så nya att vagnskadegarantin fortfarande gäller. Men det är ju sant även för ditt exempel där du skrev att den kostar 10 tkr.