Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, fem kr kostar det. Det står ju klart och tydligt i bilden. Snabbladdning är inget någon ägnar sig åt i vardagslag.
Men ska man "ladda på stan" är det väl snabbladdning som är det realistiska alternativet? Eller missförstår jag er nu?
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Låter som om man inte ska köpa en Peugot då. Bra konsumentupplysning. (y)

Hur man laddar till rimligt pris får nog din kompis läsa på om.
Hans egna rader i inlägget, tex det där om elpriset var ju mest lite på skoj.
Han har god erfarenhet av att köra på el, haft en elbil och 2 laddhybrider tidigare.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men ska man "ladda på stan" är det väl snabbladdning som är det realistiska alternativet? Eller missförstår jag er nu?
Ladda på stan gör man rimligen bara av två skäl: att någon bjuder på väldigt billig energi (kommunen, ett köpcentrum etc.) eller att man inte har tillgång till laddning hemma. En modern elbil har så lång räckvidd att det inte finns något annat skäl att ladda på stan.

Har man inte laddmöjlighet hemma kan man förstås argumentera för att man vill ladda fort när man väl gör det, men ett rimligare sätt är att hitta en laddplats någonstans man ändå är i närheten av relativt länge.

Snabbladdare använder man bara när man kör långt.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Hans egna rader i inlägget, tex det där om elpriset var ju mest lite på skoj.
Det förvånar mig inte. Med dig som filter upplevdes inlägget dock mest som gnälligt.

Typ: Jag har en kompis som köpt en Opel. Skitbil. Det är dyrt med bensin också. Avgå alla!
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En modern elbil har så lång räckvidd att det inte finns något annat skäl att ladda på stan.
Inte alla tydligen:

J jocke31 skrev:
Den andra bilen ger ca 22-23 mils räckvidd på sommaren och runt 15 mil nu på vintern.
Nu vet jag i och för sig inte hur modern Jockes elbil är.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
ett rimligare sätt är att hitta en laddplats någonstans man ändå är i närheten av relativt länge.
Det kanske är ett rimligare sätt men vad gör man om det inte finns en sådan laddplats? Jag känner personligen inte till någon jag kunde använda och det är väl det som är det mest avgörande skälet till att jag inte anser mig kunna ha en elbil.
 
Det är nog ärligt talat ett gott skäl till att inte ha elbil. Kan man inte regelbundet långsamladda kommer kalkylen inte gå ihop.

Edit: Man kan ha abonnemang på vissa laddstationer (Ionity eller MER exempelvis) som gör att man kan få ner priset betänkligt jämfört med listpris mot en månatlig avgift. Jag är ändå skeptisk till att förlita sig på snabbladdare.

15 mil vintertid är relativt kort för en ny bil, men långt mer än vad de flesta av oss kör per dag, så fullt hanterbart.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det förvånar mig inte. Med dig som filter upplevdes inlägget dock mest som gnälligt.

Typ: Jag har en kompis som köpt en Opel. Skitbil. Det är dyrt med bensin också. Avgå alla!
Inte alls menat på nått sätt åt det hållet.
Jag bara återberättade, och kompisen är mycket ärlig i sina uppgifter.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
15 mil vintertid är relativt kort för en ny bil, men långt mer än vad de flesta av oss kör per dag, så fullt hanterbart.
Ja fullt hanterbart för de som klara sig med 15 mil. Helt otänkbart för de som inte gör det. ;)

Personligen börjar jag bli nervös när bränsletanksvarningslampan tänds och då har jag närmare 15 mil kvar så nog tycker jag 15 mils räckvidd känns väldigt fjuttigt. Jag skulle inte ens kunna ta mig till landet utan laddpaus.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
K
Isakare Isakare skrev:
Kopierar in en kompis inlägg på ett annat forum:

Idag hämtade jag en bil som jag har på 12 månaders privatleasing, en Peugeot e-2008 Gt.

Äntligen en Gran Turismo så jag kan korsa kontinenter i ett svep.
Jahaja, 34 mil räckvidd...

Äntligen en SUV så jag kan ta mig över stock och sten.
Jaså, tvåhjulsdriven...

Äntligen en elbil så jag kan åka billigt.
Vasa? 10 kr/kWh?

Igår hade han laddat 100% och förvärmt bilen (Stockholm och -12 som kallast, nån minusgrad mitt på dagen)
Han åkte 50 km till jobbet där den fick stå i 9 timmar, förvärmde 20 min och åkte hem. Vid hemkomst vad det 54 km räckvidd kvar.
Kom tvåhjulsdriften som en överraskning?

Laddade han hemma nattetid med ett pris på 10 kr/kWh?

Känns också som att något är fel på batteriet om det verkligen var fulladdat och förvärmt?

Många frågetecken i din kompis historia ;)

/Krille
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, fem kr kostar det. Det står ju klart och tydligt i bilden. Snabbladdning är inget någon ägnar sig åt i vardagslag.

Att elen är dyr nu säger dock ingen emot.
Jag har ingen aning om vad konsensus är när det kommer till elbilsladdning. Men dieselbilen går ju fort att fylla på macken så det snabbare Alternativet borde vara det mest rättvisa att jämföra med. Att alltid kunna ladda på nån av dom 3 platserna framför Ica vid veckohandlingen känns dömt att misslyckas. Ladda hemma fungerar för mig idag, men flyttar jag till hyresrätt så är det nog kört när man läser om folk som bor så och vill att värden ska montera laddare.

Försäkringsmässigt så ligger en elbil med motsvarande prestanda och utrustning som nuvarande bilar i familjen 4-5,000kr högre per år och bil i premie av nån märklig anledning. Exempelvis Hyundai Kona eller VW id3 kostar 9 resp. 10,000 att helförsäkring. Nuvarande bilar kostar 4 resp. 5,000kr.
 
M Markarbetaren skrev:
Exempelvis Hyundai Kona eller VW id3 kostar 9 resp. 10,000 att helförsäkring.
Låter dyrt. Jag betalar 6.700 för en ID4 med 2.500+ mil/år. Garage i flerbostadshus i Sthlm.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
P
M Markarbetaren skrev:
Jag har ingen aning om vad konsensus är när det kommer till elbilsladdning. Men dieselbilen går ju fort att fylla på macken så det snabbare Alternativet borde vara det mest rättvisa att jämföra med. Att alltid kunna ladda på nån av dom 3 platserna framför Ica vid veckohandlingen känns dömt att misslyckas. Ladda hemma fungerar för mig idag, men flyttar jag till hyresrätt så är det nog kört när man läser om folk som bor så och vill att värden ska montera laddare.

Försäkringsmässigt så ligger en elbil med motsvarande prestanda och utrustning som nuvarande bilar i familjen 4-5,000kr högre per år och bil i premie av nån märklig anledning. Exempelvis Hyundai Kona eller VW id3 kostar 9 resp. 10,000 att helförsäkring. Nuvarande bilar kostar 4 resp. 5,000kr.
Vad är de för bolag som tar 10 000 för en id3?
Jag betalar 270 kr i månaden för 2000 mil om året, inkl exakt allt jag behöver. Via volkswagen. LF låg en tia mindre men inte riktigt lika bra försäkring.

För min citroen berlingo diesel från 2011 med 1500 mil eller vad de är på trafikförsäkring kostar 130 kr månaden så den är egentligen dyrare till vad jag får :)
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja fullt hanterbart för de som klara sig med 15 mil. Helt otänkbart för de som inte gör det. ;)

Personligen börjar jag bli nervös när bränsletanksvarningslampan tänds och då har jag närmare 15 mil kvar så nog tycker jag 15 mils räckvidd känns väldigt fjuttigt. Jag skulle inte ens kunna ta mig till landet utan laddpaus.
Laddar man hemma får man lära sig att tänka på ett annat sätt än när man kör avgasbil. Jag sätter alltid i laddsladden om jag har under 50 % laddning (i ett batteri som ger 25–30 mils räckvidd såhär års), men jag har inga problem med att planera för att komma hem med 2–3 % laddning om det inte är extremväder.

Jag tar mig inte heller till landet vintertid utan att ladda. Jag har 30 mil, och i motorvägsfart på vintern suger bilen mycket energi. Å andra sidan finns det gott om laddare längs de stora vägarna, så att stanna 10–15 minuter och snabbladda ser jag inte som ett problem. Var man väljer att stanna blir förvisso styrt av laddtillgången, men att man behöver göra det vid en tretimmarsresa är inte ett stort omak i södra Sverige.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Låter dyrt. Jag betalar 6.700 för en ID4 med 2.500+ mil/år. Garage i flerbostadshus i Sthlm.
Jag avser helförsäkring hoppas jag framgick. Halvförsäkring skiljer inte många kronor åt mellan olika bilar. En idé är väl såpass ny att den har vagnskadegaranti kvar får man förmoda.
 
Så är det, alla ID-bilarna är så nya att vagnskadegarantin fortfarande gäller. Men det är ju sant även för ditt exempel där du skrev att den kostar 10 tkr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.