A Alexn72 skrev:
Sen måste folk lära sig ladda.... 0-80% på långresor. Allt annat på en snabbladdare är hål i huvet.
Hur många laddar mer än så då, utöver Aftonbladets testförare?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur många laddar mer än så då, utöver Aftonbladets testförare?
De är så man laddar snabbast....
0-80% kan mycket väl ta lika lång tid som 80-100%

Så det är bättre att ladda 10-60% 2 gånger än 0-100 en gång...
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
U uplj skrev:
Ok och en elbil drar 3kwh om man kör ”ordentligt”?
Jag körde laglig landsvägskörning när den drog över 3kWh/mil. Så ja, det är rätt jämförbart. En E63s är idetta fall en fullsize kombi och M3 en mellan sedan.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nej inte enbart om man ger sig ut på längre resor, men "all" trafik på hemmaplan borde gå för de flesta.


Det är bra att försöka vara realistisk, men är det verkligen realistiskt att jämföra sämsta förutsättningen för elbilen mot bästa för pickupen? Vad sägs om att jämföra kökörning i stan? ;)
Hade en E220d kombi som lånebil när elbilen var på verkstan. Snittade 0,53 med den på ca 100mil blandat. Samma körning med M3 ligger på ca 2kWh/mil.
 
Att få en M3 att dra 3kWh/mil kan va nytt världsrekord, nästan dubbelt mot min Polestar och mer än dubbelt mot va andra ägare rapporterat.
Skärmdump av ett foruminlägg där det diskuteras Tesla Model 3:s energiförbrukning på 1.4 kWh per mil vid 110 km/h.
 
  • Gilla
Edlunn och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
R Robert-san01 skrev:
Hade en E220d kombi som lånebil när elbilen var på verkstan. Snittade 0,53 med den på ca 100mil blandat. Samma körning med M3 ligger på ca 2kWh/mil.
Ja men en E220d är vare sig en pickup med v8 eller bensindriven, som ju var det du skrev som vi reagerade på.
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag körde laglig landsvägskörning när den drog över 3kWh/mil. Så ja, det är rätt jämförbart. En E63s är idetta fall en fullsize kombi och M3 en mellan sedan.
Du får ursäkta men 3kwh/mil när man kör 70-90 km/h (dvs landsvägsfart) låter som otroligt hög förbrukning.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
P
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
U uplj skrev:
Du får ursäkta men 3kwh/mil när man kör 70-90 km/h (dvs landsvägsfart) låter som otroligt hög förbrukning.
Jag skrev att det var mellan Stockholm och Helsingborg. Det är 110-120 största delen.
 
R Robert-san01 skrev:
Jag skrev att det var mellan Stockholm och Helsingborg. Det är 110-120 största delen.
Du skrev ”
R Robert-san01 skrev:
Jag skrev att det var mellan Stockholm och Helsingborg. Det är 110-120 största delen.
Du skrev ”Jag körde laglig landsvägskörning när den drog över 3kWh/mil.” Landsväg är 70-90 km/h i min värld. Annars är det motorväg eller motortrafikled men är kanske bara jag.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Klart det är något fel på bilen.

Hitta en lista på de bilar som är törstigast. Förvisso från 2020. Men tror vi på att de blivit törstigare?
Stor skillnad i förbrukning mellan olika elbilar - Recharge (mestmotor.se)

[bild]
Nej, det går väldigt mycket mer energi när det är kallt. På vägen hem regnade det inte och var varmare. Då drog den ca 2,2.

Nu på sommaren kommer man ca 44-50mil på laddningen, dvs ca 1,8kWh/mil.

Talade med en som kör taxi med en S och han tappade upp mot 40% i räckvidd på vintern.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Skoda iV laddhybrid. 2:- / mil hemmavid. Nu ca 12:-/mil på autobahn. Stannar och laddar bensin 3 ggr ned till Kroatien. Tar väl 15 min/ gång. Det är väl bara att njuta tills man sitter med en BEV istället. Misstänker att laddinfrastrukturen aldrig kommer bli bra för långresor under semestrar och trafikintensiva perioder i framtiden.
 
Jag tittade på alternativ för att köra Göteborg-Luleå och nu ett drygt år efter att jag tittade på detta förra gången och konstaterade att det i praktiken bara går att köra denna sträcka om man har en Tesla, så kan man till och med köra sträckan med en bil som bara går 25 mil per laddning. Det finns till och med flera laddalternativ.
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Denna uppskattning för M3LR verkar rimlig, ca 35mil motorväg vid kallt väder.

Hade räknat med lite laddning i Markaryd då jag inte hade någon laddning i Helsingborg. Fick ladda både i Ödeshög och Markaryd.

Skärmklipp av Tesla Model 3 räckviddsuppskattning under olika väderförhållanden från EV-databasen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Körde en Model X Göteborg-Stockholm i vintras och den låg ibland på över 3,7.
 
  • Wow
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
A ajn82 skrev:
Elen är ju långt ifrån skattebefriad, det beror väl på vad man har för elpris men någonstans läste jag en uträkning att det är större del skatt på el än på bensin.
Energiskatten på el är just nu 36 öre + moms /kWh, dvs 45 öre/kWh.
Energiskatten på bensin är 2,73 kr/liter vilket ger en skatt på 30 öre + moms = 38 öre/kWh.

Någon uttalad vägtrafikskatt finns inte inbakat i bensinpriset (eller diesel), men hur pengarna från ett skatteslag sen omfördelas i statens budget är ju en annan femma, så elen kanske redan sen länge har fått vara med och bekosta vägnätet.
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.