1 820 529 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Hade en E220d kombi som lånebil när elbilen var på verkstan. Snittade 0,53 med den på ca 100mil blandat. Samma körning med M3 ligger på ca 2kWh/mil.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 882 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 882 inlägg
Klart det är något fel på bilen.U uplj skrev:
Hitta en lista på de bilar som är törstigast. Förvisso från 2020. Men tror vi på att de blivit törstigare?
Stor skillnad i förbrukning mellan olika elbilar - Recharge (mestmotor.se)
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Du skrev ”R Robert-san01 skrev:
Du skrev ”Jag körde laglig landsvägskörning när den drog över 3kWh/mil.” Landsväg är 70-90 km/h i min värld. Annars är det motorväg eller motortrafikled men är kanske bara jag.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Nej, det går väldigt mycket mer energi när det är kallt. På vägen hem regnade det inte och var varmare. Då drog den ca 2,2.Rkarlsson skrev:
Nu på sommaren kommer man ca 44-50mil på laddningen, dvs ca 1,8kWh/mil.
Talade med en som kör taxi med en S och han tappade upp mot 40% i räckvidd på vintern.
Skoda iV laddhybrid. 2:- / mil hemmavid. Nu ca 12:-/mil på autobahn. Stannar och laddar bensin 3 ggr ned till Kroatien. Tar väl 15 min/ gång. Det är väl bara att njuta tills man sitter med en BEV istället. Misstänker att laddinfrastrukturen aldrig kommer bli bra för långresor under semestrar och trafikintensiva perioder i framtiden.
Jag tittade på alternativ för att köra Göteborg-Luleå och nu ett drygt år efter att jag tittade på detta förra gången och konstaterade att det i praktiken bara går att köra denna sträcka om man har en Tesla, så kan man till och med köra sträckan med en bil som bara går 25 mil per laddning. Det finns till och med flera laddalternativ.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Denna uppskattning för M3LR verkar rimlig, ca 35mil motorväg vid kallt väder.
Hade räknat med lite laddning i Markaryd då jag inte hade någon laddning i Helsingborg. Fick ladda både i Ödeshög och Markaryd.
Körde en Model X Göteborg-Stockholm i vintras och den låg ibland på över 3,7.
Hade räknat med lite laddning i Markaryd då jag inte hade någon laddning i Helsingborg. Fick ladda både i Ödeshög och Markaryd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Körde en Model X Göteborg-Stockholm i vintras och den låg ibland på över 3,7.
Energiskatten på el är just nu 36 öre + moms /kWh, dvs 45 öre/kWh.A ajn82 skrev:
Energiskatten på bensin är 2,73 kr/liter vilket ger en skatt på 30 öre + moms = 38 öre/kWh.
Någon uttalad vägtrafikskatt finns inte inbakat i bensinpriset (eller diesel), men hur pengarna från ett skatteslag sen omfördelas i statens budget är ju en annan femma, så elen kanske redan sen länge har fått vara med och bekosta vägnätet.