1 820 952 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Tesla 3an drog drygt 3kWh/mil Stockholm-Helsingborg när det var +10 och regn.Fairlane skrev:
Är man ute efter vägen och måste ladda så är jag övertygad om attdet är dessa priser man kommer att få förlika sig med.
Bonnet använder Ionitys laddare och de har aviserat justeringar från 1/8 som i principärendubblering. Misstänker att många kommer att följa efter.
För mig spelar det ingen större roll nu. Har helt fri laddning med Ionity i 11mån till och laddar gratis på jobbet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Säg inte det. Historiskt hade diesel km skatt men inte bensin. Finns inget som säger att differentierade skatter kan hända igen. Klart konstigare saker har politikerna hittat på genom åren.A ajn82 skrev:
Viktbaserad skatt?
Det borde den väl vara bensin och dieselbilar betalar ju redan ordentligt med kmskatt via bränslet.. dessutom sliter batteribilarna mer på vägarna pga sin högre viktA ajn82 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Det låter ändå mycket, men framförallt så är det väl inte dessa förutsättningar du kör i jämnt?R Robert-san01 skrev:
Du måste ju rimligtvis jämföra mer än en enstaka sträcka?
Vilken av bilarna är dyrast i drift i ryckig stadstrafik till exempel?
Vilken av bilarna är dyrast i drift på årstotalen?
Ja det är kanske möjligt, men de allra flesta laddar väl 90% eller mer hemma, billigare, så totalt så tror jag inte V8 hade varit billigare.R Robert-san01 skrev:
I min värld så är det inte en pickup.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Jag körde just 160mil med EQSen och den har snittat på 1,84.Fairlane skrev:
Det låter ändå mycket, men framförallt så är det väl inte dessa förutsättningar du kör i jämnt?
Du måste ju rimligtvis jämföra mer än en enstaka sträcka?
Vilken av bilarna är dyrast i drift i ryckig stadstrafik till exempel?
Vilken av bilarna är dyrast i drift på årstotalen?
Ja det är kanske möjligt, men de allra flesta laddar väl 90% eller mer hemma, billigare, så totalt så tror jag inte V8 hade varit billigare.
I min värld så är det inte en pickup.![]()
Säger inte att en elbil måste dra 3kwh/mil men jag blir inte förvånad om den snittar det under vintern och då kommer man definitivt inte att klara sig med enbart destinations och hemma ladda.
Jag har bytt båda båda bilarna till elbilar men jag försöker vara realistisk, inte fanatisk.
(RAM 1500 5,7 Hemi klarar sig på ca 1,1 vid snäll motorvägsfart.)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Nej inte enbart om man ger sig ut på längre resor, men "all" trafik på hemmaplan borde gå för de flesta.R Robert-san01 skrev:
Det är bra att försöka vara realistisk, men är det verkligen realistiskt att jämföra sämsta förutsättningen för elbilen mot bästa för pickupen? Vad sägs om att jämföra kökörning i stan?R Robert-san01 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
Vi har idag närmast motsatt situation där staten inte godkänner el som alternativt btänsle enligt pumplagen. Mackar tvingas alltså redan erbjuda annat än bensin och diesel, det är bara att el inte räknas där.G Greger_08 skrev:
Så statligt tvång blir bara bra när staten satsar på rätt häst – vilket den allt som oftast inte gör. Bättre då med en fri, adaptiv marknad.
Det där med högre vikt var uppe tidigare i tråden eller ev en annan tråd. Ska tydligen inte vara någon nämnvärd skillnad så länge det är personbilar, det är tydligen först när man kommer upp i lastbilsstorlek som väggäarna tar ordentligt med stryk.K Kallebo skrev:
Elen är ju långt ifrån skattebefriad, det beror väl på vad man har för elpris men någonstans läste jag en uträkning att det är större del skatt på el än på bensin. Misstänker att det kanske inte gäller nu längre när priset sprungit iväg.
Borde det inte vara betydligt mindre än så? Halvgammal BMW 750 drar på pappret ca 0.65 landsväg, 0.85 blandat och 1.2 stad. I verkligheten får man lägga till ca 0.15 på de siffrorna. Har själv 740 d och den ligger lägre i förbrukning men då jag inte kör så långt årligen och mycket landsväg och motorväg hade det funkat med V8. Det som avskräckte mig var kvalitetsproblem på de årsmodeller jag tittade på, men det är fixat på senare modeller. Att det kostar några kr mer per mil kan jag ta, men inte en ny motor för 200000. V8 modellerna är oftast billigare begagnat då förbrukningen avskräcker många. Och tanken är ju stor och det finns gott om mackar så förbrukningen är inget problemR Robert-san01 skrev:
1. Mer logiskt är väl att ställe med många laddande får mer konkurrens...Med tiden...R Robert-san01 skrev:Efter några månader med elbil ser jag tre orosmoln:
1. Fler bilar ute kommer att ge långa köer vid laddarna längs med de stora vägarna.
2. Elpriserna är sinnessjukt höga och fortsätter uppåt. 8,50kr/kWh just nu hos vissa och det är inte ens vinter. 3kWh/mil och det hade varit billigare att åka V8 bensin pickup.
Sen måste folk lära sig ladda.... 0-80% på långresor. Allt annat på en snabbladdare är hål i huvet.
2. Nog för att elpriserna är hög på dagen men med solceller på taket så kan jag faktiskt inte klaga. Jag tycker inte de är bra men jag kan inte klaga.
Så länge priserna är låga på natten så laddas elbilen för max 2kr/kwh.
Den senaste veckan har de inte ens varit över 1kr/kwh ( inräknat skatt moms överföring i se4)
Glöm inte bort att räkna in att de flytande bränslet ska transporteras och räknas på vägslitaget för fossilbilarna med...K Kallebo skrev:
R Robert-san01 skrev:
Ok och en elbil drar 3kwh om man kör ”ordentligt”?Rkarlsson skrev: