Fairlane Fairlane skrev:
3 kWh/mil? Vad/hur kör du då?
8,50 kr/kWh, laddar du allt på dyraste stället i stan?
Tesla 3an drog drygt 3kWh/mil Stockholm-Helsingborg när det var +10 och regn.

Är man ute efter vägen och måste ladda så är jag övertygad om attdet är dessa priser man kommer att få förlika sig med.

Bonnet använder Ionitys laddare och de har aviserat justeringar från 1/8 som i principärendubblering. Misstänker att många kommer att följa efter.

För mig spelar det ingen större roll nu. Har helt fri laddning med Ionity i 11mån till och laddar gratis på jobbet.

Skärmavbild av elbilsladdningstariffer i Sverige med pris per kWh och månatliga abonnemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U uplj skrev:
V8 drar väl 1,5-2,0 l/mi dvs 30-50 SEK/mil. Hur blir det billigare?
Nej, ex en E63s drar ca 1,2 vid långkörning om man kör lagligt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det är inte elen utan servicen att kunna ladda din elbil vid långresa du betalar för, tycker hela diskussionen om kr/kwh vid publik laddning är skrev.

Vad gäller km skatt lär den inte vara lägre för bensin- eller dieselbilar än för elbilar, så påverkar inte kalkylen ändå
Säg inte det. Historiskt hade diesel km skatt men inte bensin. Finns inget som säger att differentierade skatter kan hända igen. Klart konstigare saker har politikerna hittat på genom åren.

Viktbaserad skatt?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K
A ajn82 skrev:
Vad gäller km skatt lär den inte vara lägre för bensin- eller dieselbilar än för elbilar, så påverkar inte kalkylen ändå
Det borde den väl vara bensin och dieselbilar betalar ju redan ordentligt med kmskatt via bränslet.. dessutom sliter batteribilarna mer på vägarna pga sin högre vikt
 
P
U uplj skrev:
V8 drar väl 1,5-2,0 l/mi dvs 30-50 SEK/mil. Hur blir det billigare?
Njae. Om man kör ordentligt kan du få ner en jänk på 1 liter milen, kör en på 380-400 hästar ganska ofta och vi brukar snitta där runt litern vid "långfärd" gammal jävel.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
R Robert-san01 skrev:
Tesla 3an drog drygt 3kWh/mil Stockholm-Helsingborg när det var +10 och regn.
Det låter ändå mycket, men framförallt så är det väl inte dessa förutsättningar du kör i jämnt?
Du måste ju rimligtvis jämföra mer än en enstaka sträcka?
Vilken av bilarna är dyrast i drift i ryckig stadstrafik till exempel?
Vilken av bilarna är dyrast i drift på årstotalen?
R Robert-san01 skrev:
Är man ute efter vägen och måste ladda så är jag övertygad om attdet är dessa priser man kommer att få förlika sig med.
Ja det är kanske möjligt, men de allra flesta laddar väl 90% eller mer hemma, billigare, så totalt så tror jag inte V8 hade varit billigare.

R Robert-san01 skrev:
Nej, ex en E63s drar ca 1,2 vid långkörning om man kör lagligt.
I min värld så är det inte en pickup. ;)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det låter ändå mycket, men framförallt så är det väl inte dessa förutsättningar du kör i jämnt?
Du måste ju rimligtvis jämföra mer än en enstaka sträcka?
Vilken av bilarna är dyrast i drift i ryckig stadstrafik till exempel?
Vilken av bilarna är dyrast i drift på årstotalen?

Ja det är kanske möjligt, men de allra flesta laddar väl 90% eller mer hemma, billigare, så totalt så tror jag inte V8 hade varit billigare.


I min värld så är det inte en pickup. ;)
Jag körde just 160mil med EQSen och den har snittat på 1,84.

Säger inte att en elbil måste dra 3kwh/mil men jag blir inte förvånad om den snittar det under vintern och då kommer man definitivt inte att klara sig med enbart destinations och hemma ladda.

Jag har bytt båda båda bilarna till elbilar men jag försöker vara realistisk, inte fanatisk.

(RAM 1500 5,7 Hemi klarar sig på ca 1,1 vid snäll motorvägsfart.)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
R Robert-san01 skrev:
Jag körde just 160mil med EQSen och den har snittat på 1,84.

Säger inte att en elbil måste dra 3kwh/mil men jag blir inte förvånad om den snittar det under vintern och då kommer man definitivt inte att klara sig med enbart destinations och hemma ladda.
Nej inte enbart om man ger sig ut på längre resor, men "all" trafik på hemmaplan borde gå för de flesta.

R Robert-san01 skrev:
Jag har bytt båda båda bilarna till elbilar men jag försöker vara realistisk, inte fanatisk.

(RAM 1500 5,7 Hemi klarar sig på ca 1,1 vid snäll motorvägsfart.)
Det är bra att försöka vara realistisk, men är det verkligen realistiskt att jämföra sämsta förutsättningen för elbilen mot bästa för pickupen? Vad sägs om att jämföra kökörning i stan? ;)
 
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Håller med men jag tror att vi inte kommer att få se laddare på mackar om det inte blir någon form av tvång att erbjuda den servicen.
Vi har idag närmast motsatt situation där staten inte godkänner el som alternativt btänsle enligt pumplagen. Mackar tvingas alltså redan erbjuda annat än bensin och diesel, det är bara att el inte räknas där.

Så statligt tvång blir bara bra när staten satsar på rätt häst – vilket den allt som oftast inte gör. Bättre då med en fri, adaptiv marknad.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Det borde den väl vara bensin och dieselbilar betalar ju redan ordentligt med kmskatt via bränslet.. dessutom sliter batteribilarna mer på vägarna pga sin högre vikt
Det där med högre vikt var uppe tidigare i tråden eller ev en annan tråd. Ska tydligen inte vara någon nämnvärd skillnad så länge det är personbilar, det är tydligen först när man kommer upp i lastbilsstorlek som väggäarna tar ordentligt med stryk.

Elen är ju långt ifrån skattebefriad, det beror väl på vad man har för elpris men någonstans läste jag en uträkning att det är större del skatt på el än på bensin. Misstänker att det kanske inte gäller nu längre när priset sprungit iväg.
 
R Robert-san01 skrev:
Nej, ex en E63s drar ca 1,2 vid långkörning om man kör lagligt.
Borde det inte vara betydligt mindre än så? Halvgammal BMW 750 drar på pappret ca 0.65 landsväg, 0.85 blandat och 1.2 stad. I verkligheten får man lägga till ca 0.15 på de siffrorna. Har själv 740 d och den ligger lägre i förbrukning men då jag inte kör så långt årligen och mycket landsväg och motorväg hade det funkat med V8. Det som avskräckte mig var kvalitetsproblem på de årsmodeller jag tittade på, men det är fixat på senare modeller. Att det kostar några kr mer per mil kan jag ta, men inte en ny motor för 200000. V8 modellerna är oftast billigare begagnat då förbrukningen avskräcker många. Och tanken är ju stor och det finns gott om mackar så förbrukningen är inget problem :cool::rofl:.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Efter några månader med elbil ser jag tre orosmoln:

1. Fler bilar ute kommer att ge långa köer vid laddarna längs med de stora vägarna.

2. Elpriserna är sinnessjukt höga och fortsätter uppåt. 8,50kr/kWh just nu hos vissa och det är inte ens vinter. 3kWh/mil och det hade varit billigare att åka V8 bensin pickup.
1. Mer logiskt är väl att ställe med många laddande får mer konkurrens...Med tiden...
Sen måste folk lära sig ladda.... 0-80% på långresor. Allt annat på en snabbladdare är hål i huvet.

2. Nog för att elpriserna är hög på dagen men med solceller på taket så kan jag faktiskt inte klaga. Jag tycker inte de är bra men jag kan inte klaga.
Så länge priserna är låga på natten så laddas elbilen för max 2kr/kwh.
Den senaste veckan har de inte ens varit över 1kr/kwh ( inräknat skatt moms överföring i se4)
 
K Kallebo skrev:
Det borde den väl vara bensin och dieselbilar betalar ju redan ordentligt med kmskatt via bränslet.. dessutom sliter batteribilarna mer på vägarna pga sin högre vikt
Glöm inte bort att räkna in att de flytande bränslet ska transporteras och räknas på vägslitaget för fossilbilarna med...
 
R Robert-san01 skrev:
Nej, ex en E63s drar ca 1,2 vid långkörning om man kör lagligt.
Rkarlsson skrev:
Njae. Om man kör ordentligt kan du få ner en jänk på 1 liter milen, kör en på 380-400 hästar ganska ofta och vi brukar snitta där runt litern vid "långfärd" gammal jävel.
Ok och en elbil drar 3kwh om man kör ”ordentligt”?
 
P
U uplj skrev:
Ok och en elbil drar 3kwh om man kör ”ordentligt”?
Min drar 1,2 i snitt. Kör riktigt bra. Hyundaien jag hade innan snitta jag 0,56 med.
Men att en v8 skulle stumt dra 1,5-2 liter är ju skitsnack.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.