Var tvungen att kolla förbrukningen på min resa i juni med Mach-E:n, och så här såg det ut:

Rutt:
Nacka-Häggvik-Örebro-Jönköping-Lund-Malmö-Helsingborg-Nacka

Total förbrukning: 303 kWh
Förbrukning/mil: 2,06 kWh/mil
Körsträcka 147 mil
Total driftkostnad: 978 kr
Kostnad/mil: 5,62 kr

Mycket motorväg på resan: 110-120 km/tim (drygt). Absolut ingen ”fegkörning”.
Min bil är rätt tung, och ganska törstig. Tror Teslan drar mindre.

Anyway, skulle gärna vilja se motsvarande ICE-bil på drygt 2 ton köra samma sträcka till lägre kostnad…
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Var tvungen att kolla förbrukningen på min resa i juni med Mach-E:n, och så här såg det ut:

Rutt:
Nacka-Häggvik-Örebro-Jönköping-Lund-Malmö-Helsingborg-Nacka

Total förbrukning: 303 kWh
Förbrukning/mil: 2,06 kWh/mil
Körsträcka 147 mil
Total driftkostnad: 978 kr
Kostnad/mil: 5,62 kr

Mycket motorväg på resan: 110-120 km/tim (drygt). Absolut ingen ”fegkörning”.
Min bil är rätt tung, och ganska törstig. Tror Teslan drar mindre.

Anyway, skulle gärna vilja se motsvarande ICE-bil på drygt 2 ton köra samma sträcka till lägre kostnad…
Vad har du för kapitalkostnad och värdeminskning? Alternativt vad kostar den att leasa per mil?
 
P Pin skrev:
Vad har du för kapitalkostnad och värdeminskning? Alternativt vad kostar den att leasa per mil?
Privatleasingen kostar 6 900 kr/mån. 1 500 mil/år. Mach-E SR RWD med teknikpaket+ (typ extra allt).
 
J jocke31 skrev:
Privatleasingen kostar 6 900 kr/mån. 1 500 mil/år. Mach-E SR RWD med teknikpaket+ (typ extra allt).
Då kostar leasingen minst 55 kr per mil och din resa över 60 kr per mil. Är inte det i nivå med en ICE bil?
 
J jocke31 skrev:
Var tvungen att kolla förbrukningen på min resa i juni med Mach-E:n, och så här såg det ut:

Rutt:
Nacka-Häggvik-Örebro-Jönköping-Lund-Malmö-Helsingborg-Nacka

Total förbrukning: 303 kWh
Förbrukning/mil: 2,06 kWh/mil
Körsträcka 147 mil
Total driftkostnad: 978 kr
Kostnad/mil: 5,62 kr

Mycket motorväg på resan: 110-120 km/tim (drygt). Absolut ingen ”fegkörning”.
Min bil är rätt tung, och ganska törstig. Tror Teslan drar mindre.

Anyway, skulle gärna vilja se motsvarande ICE-bil på drygt 2 ton köra samma sträcka till lägre kostnad…
Motsvarande ICE bil behöver väl inte väga 2t?

E220d klarade sig med 0,53 vid blandad körning. X5 40d körde jag på 0,68 till Borlänge. Den har jag för mig vägde in på ca 2,2t.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Då kostar leasingen minst 55 kr per mil och din resa över 60 kr per mil. Är inte det i nivå med en ICE bil?
Inte om man kollar på en motsvarande ICE-bil. Min konfiguration kostar 758 000 kr att köpa idag, och en liknande ICE-bil med samma utrustning och pris hamnar på ungefär samma leasingpris.
 
Å andra sidan så betalar fästmön bara 2 700 kr/mån för sin MG ZS Luxury -21 inklusive service och försäkring och 1 500 mil/år. Så det finns ju billigare alternativ för den som vill.
Det är f ö en alldeles utmärkt bil, om än med något kort räckvidd (26 mil WLTP).
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Inte om man kollar på en motsvarande ICE-bil. Min konfiguration kostar 758 000 kr att köpa idag, och en liknande ICE-bil med samma utrustning och pris hamnar på ungefär samma leasingpris.
Har en liknande ICE bil med samma utrustning verkligen samma inköpspris? Vad jämför du då med för bilar? Finns någon motsvarande ICE Ford?

Det är väldigt svårt att hitta motsvarande bilar, beror ju på vilka parametrar man jämför. Det är alltid något som skiljer sig åt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
P Pin skrev:
Har en liknande ICE bil med samma utrustning verkligen samma inköpspris? Vad jämför du då med för bilar? Finns någon motsvarande ICE Ford?

Det är väldigt svårt att hitta motsvarande bilar, beror ju på vilka parametrar man jämför. Det är alltid något som skiljer sig åt.
Det är helt sant. Man får kolla på utrustning och prestanda, men det är svårt att hitta något som är 1 till 1.
Det man dock kan konstatera är att skatten är betydligt lägre, servicekostnaderna likaså.

När jag bytte bil förra året så bytte jag en hybrid (Outlander PHEV 2017) som iofs var lite större, men betydligt omodernare och slöare. Gjorde en väldigt seriös kalkyl inkl precis allt och merkostnaden blev ca 1000 kr i månaden. Men då fick jag ju en helt ny och bekvämare bil med bättre utrustning och helt annan prestanda.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det är helt sant. Man får kolla på utrustning och prestanda, men det är svårt att hitta något som är 1 till 1.
Det man dock kan konstatera är att skatten är betydligt lägre, servicekostnaderna likaså.

När jag bytte bil förra året så bytte jag en hybrid (Outlander PHEV 2017) som iofs var lite större, men betydligt omodernare och slöare. Gjorde en väldigt seriös kalkyl inkl precis allt och merkostnaden blev ca 1000 kr i månaden. Men då fick jag ju en helt ny och bekvämare bil med bättre utrustning och helt annan prestanda.
Ja Outlandern (eller någon annan hybrid) har jag svårt att se att jag skulle köpa. Mach E eller liknande elbil kan jag tänka mig framöver.
Vet inte hur du räknade men jag tror skillnaden i kostnad är ännu mindre. Eller räknade du mot att behålla samma ”gamla” bil ett par år till? Det borde ju i så falls ställas mot en begagnad Mach E (om det hade funnits).
 
A Alexn72 skrev:
De är så man laddar snabbast....
0-80% kan mycket väl ta lika lång tid som 80-100%

Så det är bättre att ladda 10-60% 2 gånger än 0-100 en gång...
Jag tycker inte jag var otydlig, men kan väl skriva det igen då: Hur många laddar faktiskt till mer än 80 %? Är detta ”hål i huvudet” något som finns på riktigt hos folk, eller är det bara ett teoretiskt problem?
 
J jocke31 skrev:
Det är helt sant. Man får kolla på utrustning och prestanda, men det är svårt att hitta något som är 1 till 1.
Det man dock kan konstatera är att skatten är betydligt lägre, servicekostnaderna likaså.

När jag bytte bil förra året så bytte jag en hybrid (Outlander PHEV 2017) som iofs var lite större, men betydligt omodernare och slöare. Gjorde en väldigt seriös kalkyl inkl precis allt och merkostnaden blev ca 1000 kr i månaden. Men då fick jag ju en helt ny och bekvämare bil med bättre utrustning och helt annan prestanda.
Ford själva tyckte Mach-E och Kuga är likvärdiga. Iaf när det skulle bestämma förmånsgrund.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker inte jag var otydlig, men kan väl skriva det igen då: Hur många laddar faktiskt till mer än 80 %? Är detta ”hål i huvudet” något som finns på riktigt hos folk, eller är det bara ett teoretiskt problem?
Oj då missförstod jag dig. Tyvärr är detta ett riktigt problem.
 
A Alexn72 skrev:
Oj då missförstod jag dig. Tyvärr är detta ett riktigt problem.
Förklara för en novis vad som är problemet? Är det samma problem för alla bilar och gäller det alla laddare?
 
Problemet är att batteriet laddas långsammare ju fullare det blir. Det kan alltså exempelvis ta 30 minuter att ladda från 10 till 80 % och sen lika lång tid att ladda från 80 till 100 %. Alltså över tre gånger så långsamt. Detta gör att laddaren är upptagen dubbelt så länge av en bil till väldigt liten nytta.

Man tjänar alltså tid på att ta två kortare laddstopp när batteriet är relativt tomt mot ett längre. Och andra behöver vänta kortare tid.

Å andra sidan, sitter man och äter är man kanske inte klar när batteriet är laddat till 80 %, så vad som är ineffektivt på ett sätt kan vara rationellt på ett annat.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.