Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Oj, det var mycket. Det kommer jag inte ens upp i på motorväg+moms sommartid.
Nej, inte jag heller. Blir ca 2 kWh/mil på årsbasis för mig.
 
GoC GoC skrev:
Har man fastprisavtal slipper man fundera på dags/timpris på elen. Bara plugga in bilen och fylla på ström.
Precis. Framför allt kan man laga mat när man är hungrig, diska när maskinen är full och tvätta vettiga tider. Laddningen av våra 2 elbilar står inte för mer än ca 20-25% av den totala elförbrukningen. Och då har vi ändå bergvärme.
 
G
A Avemo skrev:
Vad har du för laddbox? Jag har en Besen som jag köpt via Laddstoppet. Den har under det år jag haft den laddat 34000 kWh enligt den inbyggda mätaren. Under samma period har elleverantören debiterat mig för 9000 kWh. Så jag misstänker att laddarens mätare inte är så bra.
Easee
 
D
Vår förbrukar ungefär 2,2 kWh/mil enligt laddboxen, men själva bilen säger att det är ungefär 1,7 kWh/mil. Jag tror inte bara det är laddförluster, utan att bilen tex. inte räknar in el som används för förvärmning på vintern. Laddboxen räknar ju med alla elektroner som förts över till bilen. Har dock laddhybrid och inte ren elbil så det finsn viss osäkerhet kring omräkningen för eldrift också, men jag har baserat siffrorna på perioder då vi i pincip bara kört på el.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Oslo i framkant. El störst andel av drivmedel nu.
En textyta med statistik om antalet elbilar kontra bensin- och dieselbilar i trafik i Oslo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Oslo i framkant. El störst andel av drivmedel nu.
[bild]
Hur räknar du då? Jag får det till att 36% av bilarna är elbilar.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur räknar du då? Jag får det till att 36% av bilarna är elbilar.
Ja, det är väl störst andel.
35,6% elbilar
35,4% bensinbilar och
29% dieselbilar.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Pluralitet, inte majoritet. Med bara en halv kopp kaffe i mig hittills idag ställer jag mig på @useless sida, men en bit ifrån. :geek::cool:
 
  • Gilla
swgtoro och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, det är väl störst andel.
35,6% elbilar
35,4% bensinbilar och
29% dieselbilar.
Man brukar väl dela upp det i bilar som går på el och bilar som inte går på el? Annars kan man ju bevisa vad som helst.

Elbilar 7%
Gråa Volvo 6%
Vita passater 5%
....
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Jag tyckte i alla fall det var solklart vad som gällde...
 
Själv undrar jag fortfarande var de gömt hybriderna. Under el eller bensin? :thinking:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Själv undrar jag fortfarande var de gömt hybriderna. Under el eller bensin? :thinking:
Bra fråga!
 
Hybriderna är inte ens med. Tyckte väl att det lät som lite få bilar totalt sett.

elbil.no skrev:
tar man med andre typer fossilbiler med innslag av elektrisitet, eksempelvis ladbare hybrider eller hybridbiler som ikke engang er ladbare, havner elbilen enda lenger bak.
https://elbil.no/elbilen-har-passert-bensinbilen-i-oslo/

Edit: Dock är mängden hybrider relativt få, totalt bara 13,5 procent av Oslos bilpark. Det hade jag inte trott om jag skulle gissat.
 
useless useless skrev:
Man brukar väl dela upp det i bilar som går på el och bilar som inte går på el? Annars kan man ju bevisa vad som helst.

Elbilar 7%
Gråa Volvo 6%
Vita passater 5%
....
Det brukar man, varför man nu ska göra det egentligen. Pratar man om andelar av bilflottan är det väl rimligt att ha med grupperna i lite finare fördelning än bara just el och flytande bränsle.
Hur som helst, jag tyckte inte det var vidare svårt att förstå hur det var räknat och kan inte påstå att jag tycker det är speciellt fel heller.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hybriderna är inte ens med. Tyckte väl att det lät som lite få bilar totalt sett.


[länk]

Edit: Dock är mängden hybrider relativt få, totalt bara 13,5 procent av Oslos bilpark. Det hade jag inte trott om jag skulle gissat.
Kan det vara utifrån hur man subventionerat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.