1 822 111 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Precis. Framför allt kan man laga mat när man är hungrig, diska när maskinen är full och tvätta vettiga tider. Laddningen av våra 2 elbilar står inte för mer än ca 20-25% av den totala elförbrukningen. Och då har vi ändå bergvärme.GoC skrev:
Vår förbrukar ungefär 2,2 kWh/mil enligt laddboxen, men själva bilen säger att det är ungefär 1,7 kWh/mil. Jag tror inte bara det är laddförluster, utan att bilen tex. inte räknar in el som används för förvärmning på vintern. Laddboxen räknar ju med alla elektroner som förts över till bilen. Har dock laddhybrid och inte ren elbil så det finsn viss osäkerhet kring omräkningen för eldrift också, men jag har baserat siffrorna på perioder då vi i pincip bara kört på el.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Skogsägare
· 23 231 inlägg
Själv undrar jag fortfarande var de gömt hybriderna. Under el eller bensin? 
Skogsägare
· 23 231 inlägg
Hybriderna är inte ens med. Tyckte väl att det lät som lite få bilar totalt sett.
Edit: Dock är mängden hybrider relativt få, totalt bara 13,5 procent av Oslos bilpark. Det hade jag inte trott om jag skulle gissat.
https://elbil.no/elbilen-har-passert-bensinbilen-i-oslo/elbil.no skrev:
Edit: Dock är mängden hybrider relativt få, totalt bara 13,5 procent av Oslos bilpark. Det hade jag inte trott om jag skulle gissat.
Det brukar man, varför man nu ska göra det egentligen. Pratar man om andelar av bilflottan är det väl rimligt att ha med grupperna i lite finare fördelning än bara just el och flytande bränsle.useless skrev:
Hur som helst, jag tyckte inte det var vidare svårt att förstå hur det var räknat och kan inte påstå att jag tycker det är speciellt fel heller.