1 822 093 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Ja, visst är det det. Vet inte riktigt vad de har/haft för subventioner av hybrider, men det är ju en biltyp som i princip bara finns på marknader där den är subventionerad.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Om några år kommer det krylla av elektriskta pickuper, iallafall i USA så några modeller slinker nog in i EU också
Efter att ha kört runt i norra Bohuslän i ett par dagar så kan jag notera att det nog är för tidigt att skaffa elbil ändå, det är tamejfan omöjligt att få tag i en snabbladdare på dagtid. Många är trasiga och de som inte är det är det riktigt lång kö till.
Jag gjorde ett par försök med 11kW och 22kW laddare också och jag lyckades ladda med 11kW på en av 22kW-stolparna. När jag kommer ut till bilen så har den dock bara laddat med drygt 3,7kW under de 90 minuter jag var borta. Jag hade ju mina misstankar om att effekten delades mellan stolparna så jag parkerade i ett hörn långt bort (det fanns gott om stolpar just där). Medan jag var borta så hade dock andra parkerat nära mig (trots gott om laddplatser närmare entrén) och effekten hade gått ned till 1-fas 16A...
De enda laddplatser jag hittade som var lediga var hos Tesla, men även där var det trångt. Hos dem måste man ju ta ett abonnemang också (jag hatar de som kräver det).
Jag kan ju också nämna att varannan bil som laddade var norsk. Jag mötte bland annat en kvinna med en Nissan Leaf som bara kom 9 mil på en laddning och ändå så bilade hon runt i norra Bohuslän, hon hade köat massor ..
Jag gjorde ett par försök med 11kW och 22kW laddare också och jag lyckades ladda med 11kW på en av 22kW-stolparna. När jag kommer ut till bilen så har den dock bara laddat med drygt 3,7kW under de 90 minuter jag var borta. Jag hade ju mina misstankar om att effekten delades mellan stolparna så jag parkerade i ett hörn långt bort (det fanns gott om stolpar just där). Medan jag var borta så hade dock andra parkerat nära mig (trots gott om laddplatser närmare entrén) och effekten hade gått ned till 1-fas 16A...
De enda laddplatser jag hittade som var lediga var hos Tesla, men även där var det trångt. Hos dem måste man ju ta ett abonnemang också (jag hatar de som kräver det).
Jag kan ju också nämna att varannan bil som laddade var norsk. Jag mötte bland annat en kvinna med en Nissan Leaf som bara kom 9 mil på en laddning och ändå så bilade hon runt i norra Bohuslän, hon hade köat massor ..
Vet inte om ämnet med stökande 12 voltsbatterier på elbilar varit uppe här, vissa bilar laddar tydligen bara 12 volts batteriet när man kör, inte när man laddar.
På Tesla är det inget problem iaf, kompis har en 12v kylbox i baksätet på sin 3a, den har varit inkopplad och på i ett halvår !!!
På Tesla är det inget problem iaf, kompis har en 12v kylbox i baksätet på sin 3a, den har varit inkopplad och på i ett halvår !!!
Jag har problem med detta på min laddhybrid Outlander PHEV), den laddar 12V när man kör eller om bilen laddas kl 14.00, eller om bilen inte är inkopplad på en laddare kl 14 - då laddas den från drivbatteriet. Är bilen inkopplad på laddstolpe, men om den inte får ladda (pga timer på laddstolpen), då är batteriet tomt på tre-fyra dagar (WiFi mm). En uppenbar mjukvarubugg...Isakare skrev:
Vi kan väl vara överens om att Norrmännen har kommit lite längre med laddinfrastrukturen. På den här kartan har jag filtrerat bort laddare under 100 kW och även de Teslaladdare som inte är öppna för alla.pacman42 skrev:
Efter att ha kört runt i norra Bohuslän i ett par dagar så kan jag notera att det nog är för tidigt att skaffa elbil ändå, det är tamejfan omöjligt att få tag i en snabbladdare på dagtid. Många är trasiga och de som inte är det är det riktigt lång kö till.
Jag gjorde ett par försök med 11kW och 22kW laddare också och jag lyckades ladda med 11kW på en av 22kW-stolparna. När jag kommer ut till bilen så har den dock bara laddat med drygt 3,7kW under de 90 minuter jag var borta. Jag hade ju mina misstankar om att effekten delades mellan stolparna så jag parkerade i ett hörn långt bort (det fanns gott om stolpar just där). Medan jag var borta så hade dock andra parkerat nära mig (trots gott om laddplatser närmare entrén) och effekten hade gått ned till 1-fas 16A...
De enda laddplatser jag hittade som var lediga var hos Tesla, men även där var det trångt. Hos dem måste man ju ta ett abonnemang också (jag hatar de som kräver det).
Jag kan ju också nämna att varannan bil som laddade var norsk. Jag mötte bland annat en kvinna med en Nissan Leaf som bara kom 9 mil på en laddning och ändå så bilade hon runt i norra Bohuslän, hon hade köat massor ..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror faktiskt det är norrmännen som är lite av problemet på västkusten. Alla har i princip elbil, och det är nära till Bohuslän…
Tror majoriteten av elbilarna fungerar så, vilket är dumt då det inte borde vara komplicerat att bygga in en övervakning på 12v batteriet för underhållsladdning som t.ex Tesla.Isakare skrev:
När man är på resande fot så skulle det vara en stor fördel om kylboxen kunde vara igång hela tiden även om man lämnar bilen. På min ID.4 har jag justerat säkringen så att den ger konstant 12v i bagaget, men törs inte ha den igång längre än en 1h utan att bilen är på. Hoppas att min BMW iX fungerar annorlunda. Risken är stor att man glömmer den så vips står man där med en bil man inte ens kan öppna
Tänk på att många elbilar har väldigt små 12V-batterier. De tar slut på nolltid om man belastar dem. Det är därför de måste laddas minst en gång per dygn (egentligen).sunnis skrev:
Tror majoriteten av elbilarna fungerar så, vilket är dumt då det inte borde vara komplicerat att bygga in en övervakning på 12v batteriet för underhållsladdning som t.ex Tesla.
När man är på resande fot så skulle det vara en stor fördel om kylboxen kunde vara igång hela tiden även om man lämnar bilen. På min ID.4 har jag justerat säkringen så att den ger konstant 12v i bagaget, men törs inte ha den igång längre än en 1h utan att bilen är på. Hoppas att min BMW iX fungerar annorlunda. Risken är stor att man glömmer den så vips står man där med en bil man inte ens kan öppna![]()
Den är cool för att den verkar så genomtänkt! Inte bara en 0-100 siffra.J jocke31 skrev:
Eluttag och "arbetsbord" där man kan ha verktygsladdare, kap/gersåg etc i frunken och eluttag bak osv, med vettigt gränssnitt och enkelt att se hur mycket man förbrukar.
Det är en bil som verkligen går att ha nytta av om man är ute och bygger utedass (ok, jakttorn) i skogen t.ex.

