MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Förbrukning per mil bestämms ju inte av storleken på batteriet.
På KIA e-niro är det 46 mil, 64 kWh. Men alla dessa mått är bara suddigt, bilstandard mätningarna är inte reella fiktiva värden.
Det är det du får på panelen i bilen som gäller. Nästan fullt blir 38.9 mil och du kan köra de 30 milen innan du måste ladda.

[bild]
Jodå, jag vet hur det funkar. Men det intressanta för de flesta är hur långt de kommer på en laddning. Och då är det förbrukning + batteristorlek som ger svaret.
Något som inte heller syns i detta test är att olika bilar är olika effektiva i olika hastigheter, bl a beroende på luftmotstånd osv. Vissa bilar ökar helt enkelt mer procentuellt sett i förbrukning i motorvägsfart på 120 km/tim än andra.
Så allt beror på hur ditt körmönster ser ut.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Ska köra 75 mil i sommar. Uppsala - Österlen.
Ska klara det på 2 laddningar. I värsta fall 3.
Det blir typ 30 min stopp och snabbladdning 50 kW via InCharge stationer.
Jag oroar mig inte för laddningen i sig utan för att hitta trasiga laddställen eller köer till laddning. Det finns många laddställen på kartan men det finns också många elbilar, även taxi som hänger vid laddställena.
Man måste komma åt snabbladdare till 80% när man är ute på resa.
Jag kommer iofs Sthlm-Skåne på en laddning sommartid, trots att min bil tillhör de som drar mer enligt testet. Och då har jag inte ens en Long Range. Så visst påverkar batteristorleken upplevelsen.

Sedan så är ju laddtiden också olika mellan olika bilar, så precis som någon skrev ovan så är förbrukningen bara en av flera parametrar.

Stefan N Stefan N skrev:
Va är det för knasig lista? Samma bil med flera gånger och ingen av dom elbilarna vi har är med.
Precis. Det är olika versioner av samms bil, t ex Standard Range och Long Range och även två- eller fyrhjulsdrift, men oklart exakt vilka modeller det handlar om. T ex så dra ju GT-versionen av bilarna mer än standardversionen p g a mindre ( och ibland färre) motorer.

Och vem skall testa hur långt ett batteri räcker. Man kan inte lita på tillverkarnas mätningar, de är teoretiska eller följer en algoritm som inte motsvarar verklig körning.

När du köpte bensinbilen frågade du inte hur stor tanken var utan funderade mest på vad bilen drog per mil.
Även där motsvarade inte bilens specifikation om förbrukning den verkliga förbrukningen.
Kanske för att bensintanken är lika stor som motsvarande två batterier i elbilen. Hade tanken varit 25 liter och tillverkad i ett material som krymper på vintern till under 20 liter hade nog alla frågat om detta. Nu är det inte så. Inte heller frågar jag hur fort det går att tanka per liter medan elbilsägare frågar sig motsvarande hur lång tid det tar att fylla batteriet.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Det som också är värt att tänka på är att man normalt sett inte tankar fullt på en snabbladdare, utan typiskt 80%. Så du kommer längre på sträcka 1 än på följande sträckor på en långresa. Detta pga att man ofta tankar fullt hemma. Men man kan förstås även fylla bilen 100% på en destinationsladdare på t ex ett hotell. Det kräver dock betydligt länre stopp.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P
Ska väl lyckas ladda något på resan.

[bild]
Har du ärende i helsingborg eller malmö? Annars är sträckan ju lite onödigt lång.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Har du ärende i helsingborg eller malmö? Annars är sträckan ju lite onödigt lång.
Laddstationerna finns längs E4'an och snabbaste vägen är E4, inte kortaste men skillnaden inte så stor.
Har planer på att besöka Hässleholm, ja.

Skärmdump av vägavståndsberäkning från Uppsala till Ystad med olika rutter markerade och tidsåtgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
engs
När du köpte bensinbilen frågade du inte hur stor tanken var utan funderade mest på vad bilen drog per mil.
Även där motsvarade inte bilens specifikation om förbrukning den verkliga förbrukningen.
Räckvidd är definitivt en faktor jag tagit med i beräkningarna på alla bilarna som plockats ut som tjänstebil.

Saab 9-5 BioPower (etanol) var jag tidigt ute med, kombinationen törstigare (dvs kortare räckvidd) med etanol och få mackar som hade E85 då i början, gjorde det till ett pusslande att lyckas köra på E85.
Men den var såpass billig då, dvs rabatt på skatten, samt första året eller så var priset på E85 bra också så kompromissade om räckvidden. Den gick bättre på E85 också.

Laddstationerna finns längs E4'an och snabbaste vägen är E4, inte kortaste men skillnaden inte så stor.
Har planer på att besöka Hässleholm, ja.

[bild]
E4:an går absolut snabbast den sträckan. Det är ju 120 på en lång bit mellan Jönköping och Helsingborg numera.

Mikael_L
J jocke31 skrev:
Det är ju 120 på en lång bit mellan Jönköping och Helsingborg numera
Och där kommer elbilen sluka en del extra kWh per km, kanske generera ett laddstopp till som käkar upp tidsvinsten.

Jag har har börjat inse att det numera finns lite fler parametrar att väga in när jag väljer färdväg. :D

• Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Biljonföretaget Apple håller på att utveckla en självkörande elbil som skall vara bäst i allt.
Kommer säkert att vara den dyraste strutsbilen på marknaden.
Den bilen görs i samarbete med Hyundai och bygger för närvarande på plattformen Hyundai IONIQ.

Apple har pausat och dragit igång utvecklingen ett flertal ggr. En vill bygga very worse och en grupp siktar på att konkurrera ut Tesla.
Framtiden får väl se vad som händer. Men ett första släpp 2025 sa man på BBC News.

Apple kanske inser att när de stora bilkoncernerna har x antal modeller framme och även flera plattformar kanske det inte finns så stor marginal att låta någon annan tillverka som också vill få sin marginal.
Och 2025 kommer utbudet var helt annat än idag, vilket säkert kommer att visa sig i prisnivå. Bidraget till elbil garanterat borttaget.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och där kommer elbilen sluka en del extra kWh per km, kanske generera ett laddstopp till som käkar upp tidsvinsten.

Jag har har börjat inse att det numera finns lite fler parametrar att väga in när jag väljer färdväg. :D
Jomen så är det ju. Men jag tycker det är helt ok att åka lite fortare och ladda en extra gång. Jag ser hastighetsskyltarna som påbjuden hastighet. Står det 120 så kör jag 120. Även med elbil. Men det är förstås en smaksak. :cool:

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, rätt tajmat och givet att man kör lagligt klarar man väl en 65-milsresa med två stopp sommartid med många moderna elbilar. 30+20+15 mil. Med tung fot krävs det nog tre, vilket tidsmässigt går typ jämnt ut om man kan ladda på 120–150 kW-laddare. Men tre stopp är ju lite drygt. Att vänta på en bil som laddar är lika trist som att sitta i bilkö.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att vänta på en bil som laddar är lika trist som att sitta i bilkö.
Tänker du på bilkö i allmänhet eller den speciella kön till laddstolpen... :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.